MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norsk smalspornorm
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norsk smalspornorm

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2007 at 22:43
Noe lenger er det nå kommetBig%20smile.
 
Jeg holder på med en liten stasjon slik at jeg kan ha et omkjøringsspor i andre enden av en linje. Stasjonen er bare 100 cm lang og har et spor mot "elva" for tømmerlossing. Sporene er på plass og landskapet er "halvferdig"Embarrassed.
 
Det er jo noe av fordelen med smalspor at alt blir mye mindre, og man kan klare seg med mindre plass.
 
Forøvrig regner jeg med å kjøre digitalt. Har et lite Bemo Zeuke damplok som jeg har satt dekoder i, og det kjører faktisk rimelig godt.
 
Hilsen Halvor


Edited by halvors - 23 august 2007 at 22:44
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2007 at 10:43
Originally posted by halvors halvors wrote:

Hilsen Halvor

 
 
Det virker jo lovende. Hvor kommer de lukkede godsvognene fra? Messingmodeller?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2007 at 12:20

I normen såg jag att ni utnyttjar N-skalekoppel för H0e och H0n3-koppel för H0m. Hur kommer det sig att det blev olika koppel?

På vår 891-bana använder vi H0n3-koppel, och det fungerar även med magneter fast vi har högre koppelhöjd än den amerikanska.
 
 
Sen får vi erkänna att valet av Kadee-koppel är en fråpga om att priortiera funktion över form.


Edited by Jan Frelin - 24 august 2007 at 12:20
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 15:04
 
Hvilke baner/strekninger er det da som er aktuelle som H0e/H0m?
 
Holmestrand-Hvittingfoss
Thamshavnbanen
Nesttun-Os
Urskog-Hølandsbanen
Setesdalsbanen
Sulitjelmabanen
Folldal verk
Skorovatn gruber (?)
Kongsberg sølvgruve
Glesmyra torvbane
Årdalstangen
og flere andre industribaner
 
Så vidt jeg vet så er det bare UHB og Thamshavnbanen finnes i 1:87 av rullende materiell vel å merke.
De andre baner/strekninger er vel mulig å selvbygge lok og vogner.
 
UHB lokene og vognene har allerede kobbel etter forbilde og dette har da, som jeg vet, ikke har kjørt på andre strekninger enn Sørumsand-Skulerud.
Og da vil ikke dette materiellet kjøre sammen med Roco, Bemo og Liliput.
 
Det jeg vil fram til er kjører man f.eks UHB. så bruker man det kobbelet som UHB har, kjører man Thamshavnbanen så kjører man denne type kobling.
 
Men, bygger man moduler som ikke er en direkte kopi av en strekning, så kan materiellet ha en standard kobling, kanskje en Roco?
Slik som disse?
 
Og hvor langt har normen kommet i dag?
 
Magne H.L.
 
 
edit: rettet en leifur


Edited by MY1201 - 30 september 2007 at 15:05
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 16:13
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

 
Og hvor langt har normen kommet i dag?
 
 
Normen er nok fortsatt et utkast, og det er stadig rom for forbedringer. Noe av hensikten med å legge ut et slikt utkast til norm er at da har man i alle fall et sted å begynneSmile, som et grunnlag for de første byggeforsøkene. Så får vi gjøre oss noen erfaringer og tilpasse normen etter disse. Som det sies innenfor FREMO: "Norm ist was gebaut wird" (normen er det som faktisk bygges). Teoretiske utredninger har en viss verdi, men de lager ingen norm. Vi har jo dessuten de tyske erfaringene å støtte oss til.
 
Med hensyn til koplinger får vi begynne et sted, og så ser vi kanskje underveis at ting må endres. Men det er da ingen ulykkeShocked.
 
Når det gjelder faktisk bygging så er det vel enda beskjedent så langt. Jeg har laget en modul til (utenom Gaukaas) som snart begynner å bli ferdig. Kanskje er andre igang med noen moduler, men de vet jeg lite om. Men vi mangler nok mye enda før vi kan si at vi gjort oss "noen erfaringer"Embarrassed.
 
Materiell får komme etterhvert, foreløpig baserer vi oss på å bruke egnet industri-materiell. Det er jo en av fordelene med smalspor, omtrent alt materiell kan tenkes brukt, de fleste baner var forskjellige.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2007 at 09:55
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

 
Hvilke baner/strekninger er det da som er aktuelle som H0e/H0m?
 
Holmestrand-Hvittingfoss
Thamshavnbanen
Nesttun-Os
Urskog-Hølandsbanen
Setesdalsbanen
Sulitjelmabanen
Folldal verk
Skorovatn gruber (?)
Kongsberg sølvgruve
Glesmyra torvbane
Årdalstangen
og flere andre industribaner
 


Det virker som du glemmer at over 1000 km av Statsbanenettet var smalsporet 1067mm, det meste selvfølgelig ombygget til normalspor senere:

Hamar-Røros-Trondheim
Kristiania-Drammen-Randsfjord
Hokksund-Kongsberg
Krøderbanen
Vestfoldbanen
Arendal-Nelaug-Treungen
Grimstadbanen
Kristiansand-Byglandsfjord (nevnt over)
Flekkefjord-Egersund-Stavanger
Bergen-Voss

Selv har jeg prøvd meg på litt norsk smalspor, helt selvbygget. Spor code 40, 3-skinnespor code 55:


Svein S
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2007 at 14:37
Originally posted by ses ses wrote:



Det virker som du glemmer at over 1000 km av Statsbanenettet var smalsporet 1067mm, det meste selvfølgelig ombygget til normalspor senere:

Hamar-Røros-Trondheim
Kristiania-Drammen-Randsfjord
Hokksund-Kongsberg
Krøderbanen
Vestfoldbanen
Arendal-Nelaug-Treungen
Grimstadbanen
Kristiansand-Byglandsfjord (nevnt over)
Flekkefjord-Egersund-Stavanger
Bergen-Voss


 
Glemmer og glemmer herr Sando. For å sitere pkt 3 i den norske FREMO norm:
"3.        Modulene skal fortrinnsvis gjenskape perioden 1955 – 1980. Moduler laget for andre epoker skal klart identifiseres slik at de kan plasseres sammen med lignende moduler i et anlegg."
Og så vidt jeg vet så er Vestfoldbanen den som sist ble bygget om fra smal- til normalspor, i 1949. De øvrige linjene som nevnt i tidligere innelgg av undertegnede, er vel mere aktuelle i den aktuelle tidsperioden 1955-1980.
 
Jeg vet at det er mye som tidligre hadde 1067 som sporvidde, men de ble jo bygget om eller beholdt slik til nedleggelse, eks Sulitjelmabanen og Setesdalsbanen


Edited by MY1201 - 15 oktober 2007 at 14:40
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2007 at 21:19
Ok. Jeg er nok ennå ikke dreven nok til å tenke MJ bare innenfor en Fremo-ramme.
Men hvis man så først skal være konsekvent og holde seg til 1955-1980 som ramme, så var lista di faktisk for omfattende i og med at Holmestrand-Vittingfossbanen og Nesttun-Osbanen begge ble nedlagt på 1930-tallet. Wink


Edited by ses - 15 oktober 2007 at 21:22
Svein S
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2007 at 21:32

Her skal ingen "henges" og ingen har glemt noe Wink. Husk bare at det er ikke alle som bygger 100% etter forbilde, noen velger å flekse litt når det gjelder skjæringspunktet mellom historie og kontrafaktisk historie.

Sånnsett kan jo også NOB legges til 1970 om det var det om å gjøre. Historisk korrekt som modell/modul blir det ikke, men det kunne være morro i FREMO-sammenheng. Der handler det nemlig om hele konseptet, inkl. trafikkspill. 
 
På samme vis fabulerte vi en gang om å lage Karmøybanen i H0. Hvorvidt den skulle være smal eller bred var dog ikke endelig bestemt.
 
For å spore dette tilbake til norm-diskusjonen, så vil jeg bare si at det er rom for flere norske moduler med kort avstand mellom skinnestrengene. Det er ganske morro på tyske treff å se når H0 og HOm f.eks. er kombinert i samme anlegg med utveksling av frakt og VOGNER. Sikkert en stund til man kommer dit, men normen tillater det... Og det har jo skjedd i Norge Big%20smile
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2007 at 23:11
Originally posted by -TUR- -TUR- wrote:

Her skal ingen "henges" og ingen har glemt noe Wink. Husk bare at det er ikke alle som bygger 100% etter forbilde, noen velger å flekse litt når det gjelder skjæringspunktet mellom historie og kontrafaktisk historie.

Sånnsett kan jo også NOB legges til 1970 om det var det om å gjøre. Historisk korrekt som modell/modul blir det ikke, men det kunne være morro i FREMO-sammenheng. Der handler det nemlig om hele konseptet, inkl. trafikkspill. 
 
På samme vis fabulerte vi en gang om å lage Karmøybanen i H0. Hvorvidt den skulle være smal eller bred var dog ikke endelig bestemt.
 


Nemlig, og på samme måte kunne man jo godt tenke seg i MJ-sammenheng at flere av de smalsporte statsbanene fikk et lengre smalsporet liv enn de historisk fikk, eller at Hølandsbanen ble ombygget til normalspor og fikk et forlenget liv.
Svein S
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2008 at 10:07
På side 5 med detaljbildet over grøften, står det at dybden er 9mm. På tegningen av grensesnittet står det at høyden på traseen fra bunnpunkt i grøften er 10mm. Stemmer dette eller er det jeg som ikke har lest tegningen rett?
 
Jeg har 12 profiler jeg skal frese ut, helst i dag, så et svar er svært velkomment...!


Edited by MY1201 - 24 juli 2008 at 10:07
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2008 at 00:18
Det er nok ikke helt slik...Wink
 
Dybden på grøften er 9 mm.
 
Linjene for landskapsprofilen på begge sider av sporet krysser i et punkt 10 mm under midten av svillens underkant. Dette er definert for å kunne konstruere disse linjene også når sporet ikke ligger på midten av endestykket.
 
De 10 mm"erne har altså ingen ting med grøften å gjøre...
 
Håper det blir klarere Embarrassed
 
Hilsen Halvor
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2008 at 18:38
Det hjalp mye!
 
Nå ligger det seks flate smale byggesett på Bryn og venter på skyter"n > trykkluft+stift.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2008 at 09:14
Da er det vel egentlig bare å starte en byggetråd som viser fremdriften, Magne.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2008 at 21:32
Bilder kommer nok når jeg får finger"n ut og får reparert Nikon"en eller så tar Peder bilder Wink

Edited by MY1201 - 26 juli 2008 at 21:33
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2008 at 23:07
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

 
Nå ligger det seks flate smale byggesett på Bryn og venter på skyter"n > trykkluft+stift.
 
Og i kveld fikk to av de stift. Two down, four to go, som de sier over dammen. Til helgen venter messe i Bergen, før det jobbes videre neste uke.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2008 at 02:17
Treffet på Gardermoen er vel overstått. Det ble tid til kjøring på Christer Ritterbergs modul Blingsfoss med smalspormateriell fra UHB. Christer hadde montert TB-kobbel på sitt materiell ogg min mening er at dette er noe å satse på.
 
Jeg har skjønt at det er ved koblingstypen man stopper opp ved i utkastet til normen?! Denne typen TB-kobbel vil jeg tro kan brukes på flere typer smalspormateriell.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2008 at 14:07
Har du några bilder på TB-kopplet för smalspår? Jag har bara sett det för smalspår.
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2008 at 20:59
Dette hørtes interessant ut. Noe av "frustrasjonen" med h0e er jo de mange ulike variantene av koblinger som ikke fungerer om hverandre.
 
John
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2008 at 00:52
Det er Christer som har laget koblet, han har kanskje bilde av det. Jeg vet ikke om det var noen som tok nærbilde av koblet på treffet.
 
Det er et TB-kobbel snudd på hodet, med modifiseringer.


Edited by MY1201 - 12 november 2008 at 00:55
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2009 at 23:09
Og i ferien så har Christer igjen laget en ny type kobling. Det er en variant av Jackson-coupling.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2010 at 23:30
 
Etter at Fyresdalsbanen var i drift i helgen, er det kanskje på tide å gjøre noe med normen? Er det noen som har testet Kadee i H0m? Christer i Skaarerbanen har testet i H0e og det fungerer og det ligner på den koblingen som brukes i virkligheten.


Edited by MY1201 - 14 mars 2010 at 23:37
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2010 at 18:41
Og jeg har igjen nye erfaringer. Hiv TB for smalspor på skrotlasset og bruk Magne-Matic koblinger fra Micro-Trains. De virker bedre, ser bedre ut, er nok enklere å sette sammen og man kan kjøpe de! Ikke mye selvbygging igjen. Akkurat nå har jeg to nye typer endestykker sagd ud, venter bare på profilsaging, så er de klare til bruk.  
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.