MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Cmdo 10
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Cmdo 10

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Cmdo 10
    Posted: 01 april 2008 at 21:12
Jeg ble betatt av de to motorvognene som gikk i persontogene på sidebanene under FREMO treffet i Arendal, og sto egentlig med et Liliput  DB Motorvognsett VT 25 (som utgangspunkt) i hånden da noen fortalte at dører skulle fjernes og vinduer tillegges før den kunne omlakkeres til en norsk modell. 
 
Er det noen som ha bilder av Cmdo 10 og/eller noen som kan forklare forskjellen mellom den orginale tyske og de vognene som gikk i Norge etter krigen?  Materielldatabasen til NJK ga meg ingen svar.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2008 at 21:47
Jeg er litt usikker på om det er den du mener, men det står en Xco18297 i Egersund som skal hugges i disse dager.
Jeg har et bilde av denne som er helt ferskt, send meg en PM med din e-post adresse, så får du det i full oppløsning.
 
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2008 at 21:50
Ingen som vet hva som kan brukes som lyd-dekoder i en slik? Skulle gjerne hatt en i min...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2008 at 22:27
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Ingen som vet hva som kan brukes som lyd-dekoder i en slik? Skulle gjerne hatt en i min...
 
Slik jeg forstår det så er Cmdeo en VT137 med 12 sylinder diesel.
ESU har lyd til en SVT 137 / VT 08 som du sikkert kan bruke uten at noen bemerker det (52450). Lyden kan høres her LINK
 
Arne


Edited by aha - 01 april 2008 at 22:46
Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 08:54
Du kan se forsjellen mellom Liliputs modell og den ombygde fra CollectorModel på disse to linkene:
 
http://www.cmb.no  velg CMs modell museum i menyen til venstre og bla deg ned til nr. 21.
 
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 13:24
Vet man nok om disse motorvognene til å kunne fastslå at noe må fjernes eller legges til for at de skal bli korrekte? Hvorfor ble de isåfall bygget om her hjemme? De var jo bare i drift i en begrenset periode. 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 14:38
jeg begyner å klø meg i hue....... hvis du skal bygge Xco,må du gjøre om.....hvis du skal bygge Cmdeo,er det kun en ren omlakkering,ingen vinduer skal flyttes eller dører blokkes igjen.........hvis du tar en nærmere titt på den tyske motorvogna(styrevogna må ikke  blandes inn) og den øverste varianten av de 3 Cm modellene.....finner du kun en forskjell og det er fargen......
 
Edit: mail er sendt til Riksantikvaren angående hugging av Xco, dette er den eneste som er igjen av de tyske motorvognene her i Norge(selv om den er bygd om)...... 


Edited by morten.h - 02 april 2008 at 15:04
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 15:01
Det ser ut som om CM"s modell (den øverste) er modifisert. Se på de bakerste vinduene på motorvogna. Originale vinduer bak midtdør: Smalt-stort-stort-dør med smalt vindu. CM: Smalt-stort-stort-stort (ingen dør).
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 15:10
ahhh.....spottet forskjellen......Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 15:14
Slik gikk det i hvertfall med Xco"en i dag Wink
 
 
MMS-foto Sverre Bekken JBV


Edited by jevistad - 02 april 2008 at 15:14
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 15:36
faen,faen,faen.......kriminalitet på det værste.....Angry
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 15:55
..... Shocked
 
... var det ingen som kunne/ville forbarmet seg over den stakkar motorvognen?
 
Ben
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 16:04
Originally posted by ben ben wrote:

..... Shocked
 
... var det ingen som kunne/ville forbarmet seg over den stakkar motorvognen?
 
Ben
 
Vi i NJK-verkstedavd. Egersund har ikke sett noen i hvertfallWink


Edited by jevistad - 02 april 2008 at 16:05
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 16:24
Ser ut til å være sulten den Komatsuen...Wink
 
Tongueve
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 16:27
Originally posted by ben ben wrote:

..... Shocked
 
... var det ingen som kunne/ville forbarmet seg over den stakkar motorvognen?
 
Ben
 
Nei.
Så lenge jeg har hatt kjennskap til de miljøene som bevarer rullende materiell i Norge, dvs. siden 1970, har det aldri vært foreslått å bevare denne vogna. Og grunnen er enkel: dette er en vogntype som har hatt minimal betydning for norsk jernbanestell.
De kom til Norge under Krigen på grunn av generatorenes del. De ble brukt av tyskerne til avmagnetisering av ubåter, i hvert fall i Trondheim og visstnok også i Bergen. Det dreiet seg om seks vogner som ble overtatt av NSB etter Krigen og istandsatt til vanlig drift fordi materiellsituasjonen var svært prekær i 1945 med masse nedslitt materiell. Dette var vogner av rimelig ung alder den gangen. De fikk ikke lang driftstid, mellom 8 og 13 år.
 
I bevaringskretser er det nå beinahrd prioritering om hvilket materiell som skal tas vare på. Vi kan ikke bare sette til side uten at man har plass til de, helst under tak. Forfallet er stort på materiell som bare må stå ute og ikke brukes. Enten må materiell brukes og ha jevnlig vedlikehold, eller det må stå innendørs i påvente av senere vedlikehold/restaurering.
 
Egentlig er jeg overrasket over at vogna fortsatt eksisterte. Det er i tilfelle en feil i NJKs materielldatabase, for der står det at alle er hugget. Hva var nummeret på denne vogna? Er det en av de som har vært i Stavangerområdet i mange tiår nå? Jeg observerte 18297 på Heskestad eller Moi 17.9.71 og 7. augst samme år en annen av disse vognen på Egersund, men det er antagelig en annen vogn for den virker mindre shabby og jeg ser ikke noe lesbart nummer på den:
 


Edited by ses - 02 april 2008 at 16:29
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 16:33
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Materielldatabasen til NJK ga meg ingen svar.
 
Jeg har lastet opp to bilder av vogntypenen på NJK MDB nå, men dette er alle som Rco-vogner, dvs. etter at de var tatt ut av vanlig drift. Jeg har muligens en gang sett et dårlig driftsbilde av en slik vogn. Hva CM har brukt som kilder for sin versjon, vet jeg ikke. Kanskje de gjettet bare de også.
Svein S
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 16:34
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by ben ben wrote:

..... Shocked
 
... var det ingen som kunne/ville forbarmet seg over den stakkar motorvognen?
 
Ben
 
Vi i NJK-verkstedavd. Egersund har ikke sett noen i hvertfallWink
 
Har visst om vognen lenge,men ikke at den skulle hugges! regnet med at den var "fredet" siden den har stått så lenge.....ellers hadde jeg stått på barikadene for lenge siden.....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 17:19
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg har muligens en gang sett et dårlig driftsbilde av en slik vogn. Hva CM har brukt som kilder for sin versjon, vet jeg ikke. Kanskje de gjettet bare de også.


Det er såpass usikkert at det holder for meg. Min H0-versjon blir derfor bare omlakkert, og overdradd til Grimstad Frolandsbanen (GFB) som sikret vogna videre liv også etter 1955...
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 17:23
siden vi er inne på utrydningstruede motorvogner......Noen som vet hva som kommer til å skje med  BFM 66.01? Blir den også hugget?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 17:30
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

siden vi er inne på utrydningstruede motorvogner......Noen som vet hva som kommer til å skje med  BFM 66.01? Blir den også hugget?


Den eies av Jernbanemuseet, og er tatt ut for bevaring. Den er slik sett i en helt annen kategori.
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 19:38

Som Svein sier, så er det beinhard prioritering på hva som skal vernes, og skulle vi lokalt forbarmet oss over den tyske motorvogna måtte disse  stått ute:

 
Og dét vil vi vel ikke?Wink
 
87-vogna trenger en oppgradering både utvendig og innvendig, dessuten har vi et type 26c damplokomtiv som skal settes sammen.
Og med 3-4 mann(på det meste) som stiller på dugnad, sier det seg selv at en lite utbredt tysk motorvogn ikke er det som frister mest å gå løs på.


Edited by jevistad - 02 april 2008 at 20:00
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 19:59
Foregår alt arbeid på dugnad?
Hvordan finansieres arbeidet?

Skjønner veldig godt prioriteringen. Det er viktig å ta vare på den mest betydningsfulle delen av norsk jernbanehistorie før man eventuelt tar vare på det mindre viktige. Det får jo eventuelt bli en bonus. Smile
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 20:20
Originally posted by ses ses wrote:

 
Egentlig er jeg overrasket over at vogna fortsatt eksisterte. Det er i tilfelle en feil i NJKs materielldatabase, for der står det at alle er hugget. Hva var nummeret på denne vogna? Er det en av de som har vært i Stavangerområdet i mange tiår nå? Jeg observerte 18297 på Heskestad eller Moi 17.9.71 og 7. augst samme år en annen av disse vognen på Egersund, men det er antagelig en annen vogn for den virker mindre shabby og jeg ser ikke noe lesbart nummer på den:
 
 
Nummeret på vogna i Egersund er (var) Xco 18297
 
Den var jo egentlig bare et skall, siden den var ombygd til "snekkervogn"


Edited by jevistad - 02 april 2008 at 20:22
Back to Top
steinkit View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinkit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 20:26
Var tilfeldigvis i Egersund i dag og så vogna var satt ut på annet spor.  Tok et par mobilbilder av den i tilfelle den kunne bli aktuell som modell og viste ikke at den ble hugget 5 timer senere.  Den så ikke ut til å være noe å ta vare på Evil%20Smile

Edited by steinkit - 02 april 2008 at 20:27
Stein kittelsen
Märklin digtal H0, Norsk forbilde, Intellibox, Windigipet eller TrainController?
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 20:46

Tilbake til hva tråden startet med; Cmdo 10 i modell.  Wink

Er det noen som vet om det er produsert dekaler til denne modellen?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 21:45
Vis jeg ikke husker feil, så tror jeg Electradeshop har dekaler...
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 22:22
Amundsen Hobby har dekaler fra Rms.

Tror de har lagd dekaler til denne vogna, er ikke 100% sikker.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 08:25
Husker jeg ikke helt feil, så tror jeg at Skala Design også har slike, men om de har på lager vites ikke akkurat nåWink
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 08:26
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
 
Snus 87 vogna ofte på skiva?  Ser at den står andre veien her.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 10:12

Denne BM87 som står i Egersund er kansje gamle 87.01 som er omlitterert til før 1956?

Denne vogna har etter min vurdering en "ganske utypisk" ramme med vertikale  spiler foran kjølersjalusiet. Er det noen som vet om flere vogner hadde denne detaljen og event. når den ble montert?
Jeg husker at alle de 3 BM87 som var stasjonert i Flekkefjord på 50- og 60-tallet ikke hadde denne detaljen (men så var de av type 1 med Deutz-motor).
Håper at modellen fra SkalaDesign blir med løst gitter slik at dette blir en valgfri detalj. Gleder meg til den kommer!!
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.