MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Cmdo 10
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Cmdo 10

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 14:29
Nå er vel både denne og 87.03 på krøderbanen temmelig like med tanke på dette gitteret.  Forskjellen jeg ser er antall vertikale stag.
 
Ser man på njk matr. databasen, så er det flere med denne typen gitter.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 18:06
Litt morsomt det bildet fra Gardermoen. Er det bærplukking eller er de ute å spyr etter en skikkelig heisatur? LOL
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 20:37
Hei Svein!
Tror at yttergitteret var noe "nymotens påfunn" som kom helt på slutten av 60-tallet? (Da hadde noen av vognene 30 års driftstid bak seg.)
Mulig at dette er en av forskjellene mellom A- og B-versjon?
Det samme gjelder den "spoileren" som er satt på luftinntaket over midterste frontrute og topplykt.
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 21:36
Vognene var alle utrangert i 1955.

Ekstradeler til vognene var visstnok vanskelig å oppdrive.

Angående BM66, så har jo vogna stått lagret på ELv`rum
i mange, mange år nå (hvorfor akkurat på uelektrifiserte ELverum?)

Og siden de som hadde ansvaret gjorde det sjakktrekket å herpe mellomvogna og motorvogna, er vel den eneste grunnen til bevaring å stille den ut på det allerede overfylte jernbanemusèumet vårt.

Der vil den jo stå bare som en del.

Hvorfor ikke like gjerne kappe Di3.615 i to og stille ut den ene halvdelen?
Back to Top
Erik H View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 desember 2007
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Erik H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 22:04
Etter det jeg har hørt ønsker Ofotbanen As å bytte 603 med 615 så den blir neppe hugget. Den er også delelok til 602 og 616.
Hilsen Erik
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 22:15
615 fungerer som delelok for 616...

mente ikke at den skulle hugges, bare en spøk.
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 22:16
603 skal visstnok restaureres til bruk i chartertog...i såfall håper jeg de lakker den i HELGRØNN
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2008 at 00:22
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

603 skal visstnok restaureres til bruk i chartertog...i såfall håper jeg de lakker den i HELGRØNN


Hvis man leser de siste dagers hete debatt om bevaring/restaurering av rullende materiell i Norge, bl.a. om nettopp Di 3.603, på NJKs forum (http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=43697&rom=41), er nok det foreløpig kun et lønnlig håp - for noen.
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2008 at 18:39
Tilbake til begynnelsen: Cmdeo t. 10 (3. klasses motorvogn med diesel elektrisk kraftoverføring og boggier, av type 10) i modell.
 
De synlige forskjellene på disse motorvognene i sin tid hos NSB:
 
-Motorvognene kom hit under krigen, og ble brukt som kraftkilde til avmagnetiserings stasjoner i Bergen og Trondheim
(som fortsatt er helt uforståelig for meg. Hvorfor bruke en hel motorvogn, når en motor og en generator ville gjort samme nytten?? I siste På Sporet forteller et øynvitne at disse vognene hadde innredningen på plass og bilder på veggene, når de ble satt på sporet igjen i Bergen).
Vognene var høyst sannsynlige militærgrønne på dette tidspunktet, med ørn og svastika på siden. Muligens var de ekstra kamuflasjemalt pga. oppgaven under krigen.
 
-NSB tok over de 6 vognene av typen i 1945-46, og satte de første i drift i 1946. I 1948 sto alle vognene hensatt med div. skader og ingen reservedeler. De var høyst sannsynlig malt i samme design som Type 6/BM 86: Rødbrune med okergule stripe på midten og antaglig en litt tynnere skjørte stripe. Taket var aluminiumsfarget, som nok raskt ble matt og møkkete av sot. Sort understell, som ble grå-rustbrunt av bremsestøv etc. Merking var sannsynligvis også okergul, eventuelt hvit.
 
-I 1950 ble det besluttet å ruste opp 3 av vognene, pga. desperat mangel på motorvogner. Nummerene var: 18295, 18296 og 18297, og de ble satt inn i lokaltrafikken rundt Trondheim. Innvendig ble vognene helt ombygget. 2 klasse avdelingen ble utvidet ved at en gang inn til reisegodsrommet ble fjernet og utgangsdørene ble erstattet med vindu. Dette er den døren som ligger midt over den korteste boggien (i den enden av motorvogna som bare har 2 store vinduer). Design, farger og merking var sannsynlig lik før ombyggingen.
 
-Vognene var ikke godt egnet for driften i Norge, og det var fortsatt problemer med reservedeler. Vogn 18295 fikk etter en tid en engelsk Paxmann motor, og dermed type 10b. Hadde de vært i driften etter 1.7-1956 ville de blitt literert Bmdeo type 90a og b.
 
-Vognene ble tatt ut av driften i 1955/56 etter at flere nye BM 86 og 91 ble levert. 2 av de hensatte vognen (18296 og -97) ble ombygget til intern bruk, ved at motor og innredning ble fjernet, på slutten av 50-tallet. De ble antaglig nå malt helt rødbrune, men fortsatt med alu.-farget tak.
 
-Det finnes kun et dårlig bilde av motorvognene i drift, så det meste blir antagelser. Sannsynlige norske detaljer er speiler i hver ende og avtrekkshatt over WC.
Modellen fra Liliput har litt forskjellige boggier (akselkasser) enn de 2 vognene som ble intermateriell, men noen av de andre kan ha hatt identiske da det var flere forskjeller på dem. Blendes de 2 dørene og erstattes med vindu, kan stigetrinnene under skjæres vekk.
 
Legg merke til at de gamle Liliput modellene har en enkel motor i boggien, mens de nye Liliput-Bachmann modellene er levert med midtmotor. Har du modellen fra Collector Model (har gammelt drivverk), kan du sette det nye rett inn.
 
Edit: skriveleif


Edited by Asgeir - 04 april 2008 at 18:44
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2008 at 18:58
Hva er kilden for opplysningen av de siste ble tatt ut av drift allerede i 1955? Vognene ble faktisk Bmdeo 10a/b og tre av de ble i hvert ikke formelt utrangert før per 1.7.1958, to år etter overgangen fra Cmdeo til Bmdeo. Typeblad fra 1956 nedenfor:

Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2008 at 20:39
Originally posted by ses ses wrote:

Hva er kilden for opplysningen av de siste ble tatt ut av drift allerede i 1955? Vognene ble faktisk Bmdeo 10a/b og tre av de ble i hvert ikke formelt utrangert før per 1.7.1958, to år etter overgangen fra Cmdeo til Bmdeo.
Min Kilder: Artikkel i På Sporet 26 av Thor Bjerke (som jeg må innrømme at jeg stoler relativt blindt på) og NSB Driftsstatistikk for tjenestebruk 1954-55, 1956-57 og 1958-59 (mangler dessverre 1955-56 og 1957-58), tabell 422: Driftsytelser pr. lokomotiv-, motorvognnummer og type.
 
18295 kjørte i 1954-55 36348 km, men er ikke med i 1956-57 (hensatt)
18296 kjørte i 1954-55 32009 km, men er ikke med i 1956-57 (hensatt)
18297 kjørte i 1954-55 43955 km, men er ikke med i 1956-57 (hensatt)
 
Formell utrangering mener jeg også var i 1958, men jeg fant ikke dette i farta.  Det var/er imidlertid ikke uvanlig at materiell blir stående en stund fra det blir tatt ut av driften til endelig utrangering.
NJK"s Materielldatabasen har registrert 1957/58 på 2 av vognene, så faktisk dato virker litt usikkert.
 
Tilfeldigvis er driftshistorien og dens slutt veldig lik den andre motorvogntypen (9/89) NSB overtok fra tyskerne (kilde: Oslo distrikts halvårs beretning til Hovedstyret 1945-1960 og Driftsstatistikk"en)
 
At materiellet faktisk fikk litra Bmdeo 10a/b var jeg usikker på (også i farta, men når du nevner det: burde jeg husket at dette faktisk skjedde), men dette ble derimot antaglig ikke malt på (infoen var mest ment for de kontrafaktiske MJ"ere som vet at disse motorvognene var i drift til langt inn på 60-talletWink) .
 
Artig at du har funnet fram og lagt ut typeskisse av motorvognen etter ombyggingen. Den viser, sammenlignet med før ombyggingen, at det bla. ble satt inn nye seter. Digresjon: har du en av Bmdo type 89 også?
 
Edit: kommentar typeskisse
 


Edited by Asgeir - 04 april 2008 at 20:47
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2008 at 22:00
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Min Kilder: Artikkel i På Sporet 26 av Thor Bjerke (som jeg må innrømme at jeg stoler relativt blindt på)


Det Thor Bjerke skriver kan du nok være trygg på er så godt begrunnet som mulig.

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Digresjon: har du en av Bmdo type 89 også?
 


Jo, men det jeg har er en avskrift og ikke kopi, antagelig for å spare penger som fattig gymnasiast med 10,- i uka som lommepenger.
Men den er nok ganske omsorgsfullt kopiert, så informasjonsverdien bør være intakt:


Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2008 at 23:19

Utrolig mye bra informasjon her! Mange takk til både Asgeir og Svein. For å fortsette digresjonen ;fFinnes den sistnevnte motorvognen også i modell?

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2008 at 23:29
Takk for typeskisse Svein. Et bilde av hvorfor denne er interesant:
 
 
 
Modellen har vært ferdig lakkert, men var ikke fornøyd. I påvente av dekaler har motorvogna blitt satt inn i skapet halveis lakkert. 
 
De observante har selvfølgelig lagt merke til det litt spesielle drivverket på denne typen; med blindaksel og veivstenger på motorboggien. Den andre er en standard personvogn boggie. Også denne motorvogntypen var ikke spesielt velegnede på norske spor! Den ser kanskje ikke så stor ut, men ved en anledning ble den satt ved siden av en modell av BM 87: og da er den ENORM!
 
Modellen er et tysk byggesett, men er fornorsket med bla. nye markeringslys, topp lyskaster, speiler (innslagbare), postkasseluke og nye ventiler over WC. Det er imidlertid ikke noe innredning (der kommer typeskissen inn). Byggesettet må bygges fra taket og ned, for å sikre at buen i front og knekkene på side veggene skal følge taket. Den ble levert med Faulhaber motor og ferdig montert driv boggie, og går relativt bra med litt justering. En prøvemontering med lyddekoder var såpass artig at denne blir fast.
 
Edit: bedre bilde
 


Edited by Asgeir - 04 april 2008 at 23:40
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2008 at 17:32
HeiSmile
 
Fin model og flot bygget. Det er kræs Clap Hvilket firma er den fra?
 
Med modelbanehilsen
 
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2008 at 21:13
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

HeiSmile
 
Det er kræs Clap Hvilket firma er den fra?
 
Med modelbanehilsen
 
Dan
Uttrykket "Kræs" tror jeg aldri har hørt før, men det ser positivt utEmbarrassed.
 
Produsenten er Westmodel. De meldte i fjor at de var utsolgt for byggesettet, men det står i prislisten Deres eller kanskje den kommer tilbake hvis nok kunder bestiller??
 
Det sikkert mulig å finne et på tyske Ebay.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2008 at 09:19
Hei AsgeirSmile
 
Udtrykket "kræs" kommer fra ordet kræsen. Man er kræsen når man kun vil have kvalitet og aldrig går efter det næstbedste.
 
Ordet bliver derfor ofte benyttet når noget ikke bare er godt, men er bedre end det bedste.Embarrassed
 
Tak for informationen - jeg vil følge nøje med på netttet.
 
Mange hilsner
 
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2008 at 15:08
Fint bygge, Asgeir!
Har selv en modell i omtrent samme tilstand som din.
 
Jeg ser at du har endret takventilatorene fra det som er orginalt tysk. Ble disse ombygget?
Likeså har du et exhaustrør i NDE. Er dette også noe som ble bygget om i Norge? Originalt hadde de vel et T-rør for vognvarme.
Jeg ser også at du har en postkasseluke på siden. Er dette en "løsdel" fra BM86-serien til NMJ?
Speil er også en utfordring å få til så solid at de "står for en trøkk".
Hadde tenkt å bruke håndtaksholdere som hengsler. Hva har du brukt?
 
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2008 at 18:06
Hei Kjell og takk for sist. Det var artig å kjøre ellver med 50talls stålslerkeBig%20smile
 
Takventilatorene er lagd og plassert på øyemål etter de bildene jeg har.
 

Jeg har funnet 3 bilder av disse vognene:

18293 i 1954 på Skreia: På Sporet 26/s.4, Glemte Spor s.44, Norges Statsbaner og deres personale s.90. (Samme bildet, men best gjenngitt i de 2 siste bøkene). Dette bildet er også på NJK Materielldatabase.

18293 i 1950 på Reinsvoll: På Sporet 26/s.5 og 72/s.39 (siste er best gjengitt)

18292 ca. 1950 på Skreia: På Sporet 23/s.12

I tillegg har jeg funnet et bilde av typen i en tysk bok.
 
Det virker som disse vognene ble relativt lite ombygget i Norge, men noe tilpasset våre forhold iht. artikkler i På Sporet og Svein"s Typeskisse.
 
Den ekstra "store" takventilatoren tror jeg kan være i forbindelse med ekstra oppvarmings utstyr. Den er plassert ganske langt fra senterlinjen og i den enden det ikke var noen motor.
I tillegg har det kommet en ekstra ventil over WC. Nøyaktig utforming er vanskelig å se på bildene.
Antall orginale tyske "kupe-ventiler" ser ut til å ha blitt redusert til 2 i hver ende.
 
Postkasseluka er filt ut av 3 messingbiter.
Speilene er lagd av nysølvtråd og en bit nysølvplate (polert blir den et fint speil), og lagret i Weinert"s minste håndtaksholdere.
Takrenne er 0,4 MS-tråd som er loddet på og filt rett. Takrenne avløpene er vanlig rund 0,4. Legg merke til at disse er brutt akkurat der midtstripa skal gå (akkurat som på forbildet), noe som gjør det mye enklere å få på denne pent.
Det skulle vært skinneryddere av koste-typen på hver boggie, men dette har glippet for meg.
 
De tyske "ovnsrørene" av markeringlys ble tydligvis endret i Norge. Disse og topplyskaster er dreid ut av messing rør. De er boret opp for å få montert en hvetekornslampe fra baksiden. Ideen er at toppen skal lyse relativt sterkt, mens markeringene skal  "gløde". Mangler bare å få banket inn i hodet hvordan dette skal kobbles mot dekoderen (der kan kanskje du bidra?).
 
Driftsmessig er det lagt inn ekstra strømopptak i løpeboggien.
Disse vognene gikk gjerne med en Gx bak, så det blir kanskje en TB-bøyle i hver ende.


Edited by Asgeir - 06 april 2008 at 18:09
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2008 at 13:10
Takk for svar, Asgeir!
 
Skal sjekke disse kildene som du nevnte!
Får også se om jeg får rettet de delaljene du nevnte.
 
Jeg brukte et avstøp av topplykta til BM67 men den har vel litt for stor diameter? - Ellers har jeg ikke tenkt så mye på lys enda.
Bruker du hvetekornslamper, så har SVLF noen på 20 mW som burde passe som posisjonslamper. Ellers kan 45 mW benyttes til topplampa (75 mW tror jeg blir for mye?).
Dersom du så BM66 som jeg hadde med til Arendal, så var det slike lamper nede. (De er nesten i svakeste laget om du bruker lysleder).
Delenummer på lampene av fabrikat Circuitron MiteyLite er:
13 mA  800-7411-06   (20 mW)
30 mA  800-7414-06   (45 mW)
50 mA  800-7416-06   (75 mW)
 
Bruker du en LS3+dekoder, kan du koble begge topplampene slik at de er rettningsstyrte på F0f/F0r og de nedre lampene på Aux. 1 og 2-utgangene. Da kan du få til de fleste lyskombinasjoner (som konstant lys nede hele tiden) eller tilsvarende "elveren" min.
Skal du ha litt "avansert" lys, bør du ikke bruke formotstander men konstantspenningsregulator (da belastningen ellers kan variere for mye).
 
Back to Top
Grønd View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 05 mai 2006
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grønd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2008 at 22:20
Takk for mange fine opplysninger gutter!
Nå har jeg bestilt meg en modell fra Westmodel og ser frem til at den dukker opp i postkassa.
Må nesten ha en slik, jeg som bygger Skreia stasjon i Fremomodul..Wink
Er det flere modeller som har gått på Skreia banen som er laget i modell?
Back to Top
totenmann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2007
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote totenmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2008 at 23:07

Di 2 gikk i godstog på slutten av banens drift.

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2008 at 23:47
Originally posted by Grønd Grønd wrote:

Takk for mange fine opplysninger gutter!
Nå har jeg bestilt meg en modell fra Westmodel og ser frem til at den dukker opp i postkassa.
Må nesten ha en slik, jeg som bygger Skreia stasjon i Fremomodul..Wink
Er det flere modeller som har gått på Skreia banen som er laget i modell?
 
Hyggelig at skribleriene inspirerer til innkjøp av byggesettSmile 
Kan du skrive en linje her når du får byggesettet, mht. leveringstid. Jeg har hørt tidligere at denne modellen er utsolgt, men det virker som den er produsert igjen iflg. katalogen.
 
Lykke til med byggingen.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Grønd View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 05 mai 2006
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grønd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2008 at 19:23
Heisann!
Da har det kommet pakke i dag, å slik er innholdet:
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2008 at 20:22
Det var raskt levert!
 
Veldig hyggelig at dette byggesettet er tilgjengelig igjen, for den som er interessert i gamle motorvogner som har ruslet i Norge.
 
Gode råd:
-husk å bygge motorvogna fra taket og ned. Dvs la alle knekker og vinkler på vognsiden bli bestemt av taket og ikke understellet, da er du sikret et best resultat.
-vær nøye med skjøten i fronten, og legg gjerne en tynn ekstra messingbit på baksiden som forsterkning, så fronten blir helt rund. Høyden på de 2 halvdelene var ikke helt identisk i mitt byggesett, men det ordnet seg med litt filing.
 
Lykke til. 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2010 at 14:31
Dette byggesttet står desverre nå oppført som for tiden utsolgt. Se http://www.westmodel.de/Modelle/Sperre/Spur_H0/Seite_5/seite_5.html 
Jeg har mailet dem og de vil sette det i produksjon igjen om de får nok bestillinger. De hadde allerede noen og fikk en bestilling fra meg også. Så om flere interessenter melder seg kommer den vel tilbake, ellers ... ?
Man kan bruke kontaktskjemaet på hjemmesiden for å bestille, og det går greit å kommunisere på engelsk. Motorvogna kan også  leveres ferdigbygd (tysk) og med enten RP 25 eller NEM-hjul. 
Dette er jo en ypperlig modell, spesiellt til norske anlegg med sidebaner. Så får jeg bare håpe at flere tenker som meg ...  Wink
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2010 at 15:55

Hva er prisen på dette byggesettet, noen som vet??

Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2010 at 23:35
Originally posted by Erik H Erik H wrote:

Etter det jeg har hørt ønsker Ofotbanen As å bytte 603 med 615 så den blir neppe hugget. Den er også delelok til 602 og 616.
Hilsen Erik
OBAS har byttet 603 med 615. DI3.615 ble hendsatt ute i påvente av at loket skulle transpoteres til Narvik. Loket har stått på Hamar over et år nå. OBAS har solgt alle lokene til et svensk selskap. Det eneste de har nå,  er Di3.629 som er reserve for Petersons Mz i Østerdalen/Solør. Det har vært snakk om at de skulle hente loket sist høst osv, men det har ikke skjedd noe. OBAS a/s har gått konkurs og jeg vet OBAS fikk fårespørsel om å ta opp lyd til dekoder. Men om Hobbytrade har fått gjort det eller om EL13 levers uten lydekoder vet jeg ikke. Det var en EL13 som fikk ærend av å dra det siste OBAS toget og det på Ofotbanen. Det har vært snakk om å sette 603 i stand. Men om det blir gjort får tiden vise. Først må man få loket ned fra Narvik.
A matter of life and death
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2010 at 15:31
Ser ut som du la innlegg i feil tråd over her ...   Wink      (men det var veldig interessant)
Jeg fikk mailsvar nå fra Karin hos Westmodel som kan sette byggesettet i prod. igjen, avhengig av antall interessenter:
"The price for the kit will be EUR 389,--/rtr EUR 869,-- shipping costs are EUR 17,-- within Europe."  Og euroen ligger jo lavt for tiden.
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2012 at 21:25
Tar opp en tråd som har ligget brakk et par år. Ettersom den grønne vinteren har slått til for fullt tenkte jeg at jeg skulle satse på en "omlitterering" til norsk av Liliputs modell av nettopp det som ble Bmdeo/Cmdeo Type 10 i Norge etter krigen mens jeg venter på godværet og grillsesongen.
 
Først kjøpte jeg Liliputs tyske VT 25 med styrevogn VS 145 i Deutsche Bahn-versjon på tyske e-Bay.
 
 
Jeg synes at farven på denne er godtagbar for gammelrød NSB-versjon og tenkte at skitt la gå - jeg beholder denne farven. Det siste driftsbilde av Type 10 som kommer i Jernbanemuseets årbok om en måneds tid viser dessuten at den fornorskede utgaven av denne har samme okergule midtstripe OG også en tynn stripe nederst langs skjørtekantene - lik de første BM 67-settene. Det har ikke Bratz sin Cmdeo Type 10 og min påtenkte variant blir da mere korrekt enn hans.
 
En så tynn stripe er dessuten ikke lett å legge på med dekaler eller lakkering så det ble vinn,vinn.
 
 
Første utfordring ble å fjerne unødige dekaler fra tyskeren. Men ved hjelp av dekalfjerneren LUX-Modellbau DLE-90 gikk det greit. (Tore i Togbutikken selger denne etter det jeg skjønner.) Men her gjelder det å bruke en nennsom hånd for å unngå at dekalfjernener trenger gjennom den røde lakken.
 
Pensel med halvstiv,relativt kort bust brukes etter at væsken har fått virke litt på dekalene. (Men la den ikke ligge på for lenge). Straks du merker at busten tar med seg dekalene (OBS! Konsentrer deg om kun EN av gangen!) så børste du dem bort med lett hånd og supplerer med Q-tips til å ta bort den oppløste dekalen slik at deler av den ikke bare flytter seg videre og fester seg igjen. Litt ettervæske må til for å få bort det siste. En må jobbe rimelig raskt og konsentrert for ikke å skade underlakken. Denne underlakken blir selvsagt matt, men det fikses når du overlakkerer modellen med klarlakk igjen til slutt.
 
 
Den smale tyske stripen over vinduene må også bort.  Og vips:
 
 
Men nå ser du at jeg har skåret ut et større vindu over den ene døren inn til reisegodsrommet ved hjelp av skalpell/liten Olfakniv. Og da kommer det problemet som jeg rett og slett hopper bukk over. Jeg skulle selvsagt ha bygget inn nedre del av døren, slik at vognsiden her er slett slik det var på den virkelig norske modellen. Men her har generaldirektøren for min togstrekning med sikkerhet uttalt at en av disse vognene fikk stort vindu over døren, men at nedre halvdel av døren bare ble låst og gikk uten innbygging i en viss periode. Og det er akkurat denne perioden jeg bygger. Både generaldirektør Asbjørnsen og visedirektør Moe har bekreftet dette. Asbjørnsen og Moe har tidligere også vært gode å ty til i kinkige situasjoner. Hadde ikke dette blitt godkjent hadde jeg måttet lakke om alt fra grunnen av og den tynne skjørtestripen hadde blitt et problem for en amatørlakkerer.
 
 
Resultatet av dette kompromisset er etter mitt skjønn til å leve med selv om jeg som gammel nagleteller nok får mye pepper her. For øvrig er det rart hva som finnes av gamle dekaler i "kjekt-å-ha"-skuffene mine, og jammen ble det nok. I alle fall nesten. Litranummer Cmdeo samt vognnummer skal lages siden og ettermonteres.
 
 
MEN jeg merket meg at det var puslete og kronglete å sette sammen vognvekt-tallene - selv med Biltema-hodelupe.
 
 
Hva den antenneliknende utveksten på taket over lokførerens plass er på disse gamle togene vet jeg ikke. For ATC hadde de vel ikke på den tiden. Men også Bratz har denne på taket av sin variant. Derfor har jeg foreløpig latt den sitte. Taket har jeg da heller ikke gjort noe med.
 
 
Etter dekalfjerning lakket jeg ett strøk med klarlakk Tamiya semigloss. For sikkerhets skyld testet jeg på den medfølgende tilhengeren, som jo ikke var i Norge i det hele tatt i følge min hjemmelsmann Thor Bjerke på Jernbanemuseet. Da ikke noe så ut til å "koke opp" i lakken, skred jeg til verket på motorvognen. Etter Tamiya semigloss la jeg på dekaler. Dernest et strøk til med semi-gloss, før jeg la på Tamiya matt til slutt.
 
 
Alle deler på plass igjen og det hele i box. Glemte å nevne at jeg lakkerte seter i kupeen brune, og at jeg "lånte" to vindusruter fra tilhengervognen til de nye store vinduene foran reisegodsrommet.Synes forresten at tre lag med klarlakk over den tyske rødfarven - ikke minst siste matt-strøk - ga akkurat en dempning til fordel for NSB's gammelrøde. Akkurat denne modellen har enkel boggiemotor, men for en billig penge kan man få kjøpt sentralstilt motor som er adskillig bedre kvalitet. Men pytt,pytt. Så lenge man selv er rimelig fornøyd så går det greit.
 
PS
La meg legge til at ved demonteringen må man lirke og være veldig forsiktig med å få ut vindusglassene ved hjelp av en liten Olfakniv eller liknende. Litt vipping og litt skjæring. Produsenten har nemlig vært grundig med limingen. Selvsagt må du også lodde av kupebelysningen og lodde på igjen til slutt.
 
 
 
 
 
 
 
 


Edited by MJ - 12 juni 2012 at 23:58
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.