MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Moduler for N
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Moduler for N

 Post Reply Post Reply
Author
hjp View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 20 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hjp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Moduler for N
    Posted: 25 mars 2008 at 20:48
Hei alle sammen
Jeg driver å planlegger noen moduler i N-skala, men kan ikke finne noen mal for det. Det er meget mulig at jeg har oversett det-kan noen hjelpe.
Er jo selvfølgelig interessert i om det er noen her i landet som bygger N-moduler, og i tilfelle hvilken norm bruker de ??
Ha en fin MJ kveld
Back to Top
Enur View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Enur Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2008 at 23:37
Hei!

Herlig å se at det er noen (andre) som driver å planlegger moduler i n-skalaClap. Det finnes et utall mer el. mindre (u)like standarder for moduler. Avhengig av språkferdighetene dine kan du f. eks sjekke ut FREMO-standarden (fremo.de), eller hva med å gå til vårt kjære naboland; se på FNISS sine sider (fniss.se). Kanskje du blir litt klokereWink.
Men; hvis du bor i noenlunde komfortabel avstand til Oslo og har mulihet for å ta deg en tur lørd. el. sønd., så er det mj-messe nå til helga!! Der vil bl a Mjøsa N-skala være representert, og det vil da selvfølgelig være (store) muligheter for modulprat (og annen mj-prat).
Kanskje vi snakkesSmile

 
Mvh Rune
Back to Top
Enur View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Enur Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2008 at 23:53
Hei igjen!

En liten feil snek seg nok inn; det skal være fremo.org (dette er den offisielle siden og er både på ty. og eng.)Smile

God lesing!


Mvh Rune
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2008 at 13:44
Bygget noen FREMO N moduler (enkeltsporede) for noen år siden. De står for tiden lagret, men med litt støvsuging er det nå 6-7 meter klar til innsats.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2008 at 13:47
Jeg kunne også tenke meg å lage et par N-skala FREMOmoduler. Har litt N-skala ting liggende å "slenge" Har du noen bilder av dine moduler Eirik?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Vestafor View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vestafor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2008 at 00:24
Hei
BHN

http://home.lyse.net/togmodeller/
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2008 at 07:07
Originally posted by Vestafor Vestafor wrote:

Hei


På den siden var det mye døde linker til bilder.
Svein S
Back to Top
hjp View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 20 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hjp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2008 at 14:11
Ja takk alle sammen, har vært inne på både fremo og fniss, men lurte samtidig på om det var noen her som satt med erfaring, og/eller hadde bygget noen moduler. Selv om jeg bor nord for polar(moral)sirkelen kunne det jo hende at man en gang kunne komme på treff et sted, og da så.
Til dere i Arendal -ha en fin helg
 
Back to Top
oyvindarnoy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyvindarnoy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2009 at 22:07
Jeg er i planleggingsfasen til min første modul i n-skala, eller rettere sagt; mitt første MJ prosjekt noensinne. Dette blir mest sannsynlig en endestasjon i 2 seksjoner som hver er 1 meter x 40 cm. Jeg har søkt informasjon om fremo n-skala, og ser at dette  er et lite, eller ikke-eksisterende miljø i Norge?

Kom over en dansk nettside med N-RE modulstandard, oversatt til dansk(fra tysk). Er det noen her på forumet som bygger fremo N-RE ?


Back to Top
Enur View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Enur Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2009 at 22:42
Hei!

Herlig å se at det rører seg på n-fronten hva angår moduler. Kjenner (desverre) ikke så veldig mye til fremo-biten når det gjelder n-skala i Norge, men du kan jo alltids google mjøsa n-skala. Du finner en egen blogg med forsåvidt det du trenger av informasjon/tips/råd/bilder mm. Jeg er selv med der og vi er høyst oppegående - selv om bloggen kanskje har "støvet noe ned"... Kom forresten akkurat opp fra hobbyrommet med "lim på fingrene", så det skjer da noe. Vi kjører for det meste amerikansk, men er naturligvis åpen for alt av rull. materiell. Bor du i nærheten så er det jo bare å ta kontakt. Det gjelder naturligvis alle andre interesserte også!!!Smile
Mvh Rune
Back to Top
oyvindarnoy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyvindarnoy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2009 at 22:51
Hyggelig å få kjapp tilbakemelding på en rolig fredagskveld. Har saumfart nettsiden til Mjøsa ja;). Det er et alternativ jeg vurderer, til tross for at jeg bor i Haugesund. Flytter mest sannsynlig til Oslo neste år, og da åpner det seg kanskje flere muligheter.
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2009 at 23:10
Sjekk denne linken, her finner du masse på tema N fremo.

http://www.fasth.de/ntill/index.php


Lars Erik
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2009 at 10:15
Bjørn Nicolaisen i Sandnes har bygget noen Fremo-moduler i N-skala.

Du finner mer om dette på hans hjemmeside.


Petter
Back to Top
oyvindarnoy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyvindarnoy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2009 at 13:29
Har kontaktet Bjørn angående hans fremo N prosjekter. Nettsiden linker til SMJF for "mer informajson" om fremo, men de linkene fører ingen stedsSmile.

Det var forresten mye god informasjon på http://www.fasth.de/ntill/index.php

Back to Top
Chrisha View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 01 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chrisha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 21:16
Hei! Jeg var også med på treffet på Kongsberg sammen med Bjørn og Eirik sine moduler. For min del så har modulene stått brakk siden, men har planer klare for å finne de fram og gjøre de mer ferdig. Planen er å lage en form for overgang slik at jeg kan koble meg til enten Mjøs gruppa med sitt dobbeltspor eller å kunne koble seg til Fremo-N. Har hørt de siste åra at det er noen som vurderer å bygge N-moduler, men har ikke værken sett eller hørt noe mer. Håper det nå blir noen fler moduler slik at vi kan treffes en gang Smile
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 21:37
Man er flink til å prateEmbarrassed
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Vestafor View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vestafor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 00:24
Hei Chrisha
Jeg holder på å bygge flere N moduler har noen svinger og en stasjon til. Det går ikke så for fremover men de er der.
Det kunne jo hvert fint om vi kunne funnet et møtested hvor vi kunne sette dem opp, Såkommer nok Eika og.



Edited by Vestafor - 02 november 2009 at 00:34
BHN

http://home.lyse.net/togmodeller/
Back to Top
Chrisha View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 01 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chrisha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 22:27
Det var gode nyheter på denne siden. Det har jo stått stille en lang stund nå. Jeg tror at dersom ikke EiKa kan ble med, så er vel modulene hans tilgjengelige. Sist disse modulene sto sammen ble det jo kjørt mye. Hadde vært fint om flere også kunne blitt med på dette.
Jeg håper på at hobbyrommet blir ferdig før vinteren setter inn for fullt og at jeg kan få modulene mine opp på veggen slik at jeg kan se hva som må og kan kjøres....
Jeg vet i hvertfall at alt av gamle Peco motorer skal bort og byttes med grønne bokser! Det skal også bli mulig på styre veksler digitalt (i tillegg til bildestillverk)

MvH
Christian
Back to Top
oyvindarnoy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyvindarnoy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2009 at 12:31
Nå har jeg snekret sammen min første modul. Jeg har forholdt meg til Fremo N-RE malen. Jeg har plassert underlag/plate til spor i samme høyde som topp på endestykke, alltså 100mm. Overkant på skinne skal være 108 mm. Peco code 55+3mm gummikork fra biltema gir 106 mm i høyde.

Hvis jeg limer et nytt lag med kork på 2mm over 3 mm, så får jeg rett høyde. Er det noen her som har erfaringer med å lime sammen flere lag med kork/gummikork? Festet dette godt nok og blir det mer ujevnt?



Edited by oyvindarnoy - 02 januar 2010 at 00:13
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2009 at 13:07
Originally posted by oyvindarnoy oyvindarnoy wrote:

Nå har jeg snekret sammen min første modul. Den er i 2 seksjoner, med en samlet lengde på 204 cm. Jeg har forholdt meg til Fremo N-RE malen. Jeg har plassert underlag/plate til spor i samme høyde som topp på endestykke, alltså 100mm. Overkant på skinne skal være 108 mm. Peco code 55+3mm gummikork fra biltema gir 106 mm i høyde.

Hvis jeg limer et nytt lag med kork på 2mm over 3 mm, så får jeg rett høyde. Er det noen her som har erfaringer med å lime sammen flere lag med kork/gummikork? Festet dette godt nok og blir det mer ujevnt?
 
Mine 5  N-FREMOmoduler er bygget med 5mm kork direkte under skinnene. Dermed fikk jeg den riktige høyden med ett enkelt lag kork, og med 5mm så får du en bra høyde du kan skråskjære til pukkant med en gang ogSmile
 
Du fåf f.eks kjøpt slik kork i ark på 60x90 cm fra www.vmji.no. Det står riktignok ikke på nettsiden, men det finnes derWink. Den koster 150,- platen eller 120,- /stk om du trenger 10 eller flere plater. Det er i utgangspunktet litt dyrere enn 3mm fra Biltema, men må du legge to lag Biltemakork så er det plutselig billigere med ett lag 5mmSmile Og ikke minst syns jeg det var relativt enkelt når kassen var ferdig å bare kunne skjære et par striper kork fra en plate og lime på kassen og vips var sporhøyden og skråprofilen som skal være på modulendestykkene i boksSmile
 
 
Eirik

Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
oyvindarnoy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyvindarnoy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2009 at 13:25
Ah!. Det skal jeg huske til min eventuelle neste modul ;). Har allerede kjøpt 2mm+3mm plater fra biltema, og prøvelimer to små biter for å se om det festes godt nok med vanlig hvit trelim.
Back to Top
oyvindarnoy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyvindarnoy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2010 at 00:18
Det går sakte fremover med min første n-re modul, men julegaver prøvekjøres ;)

Back to Top
Thoger View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 10 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thoger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2010 at 15:31
Du har også N-trak Modules fra usa som du finner på nett www.ntrak.org
Thoego
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.