MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Stasjonsskilt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Stasjonsskilt

Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stasjonsskilt
    Posted: 19 mars 2008 at 21:48
Jeg er på jakt etter info om størrelse og skrifttype på de temmelig vanlige norske stasjonsskiltene.

Skiltene jeg tenker på er rekangulære med svart tekst på hvit bunn og med angivelse av h.o.h.

Slik som dette:

Men jeg lurer litt på om dette skiltet er korrekt, denne stasjonen er pusset opp i nyere tid.

Nærbilder kan også være til stor hjelp.

Noen som kan hjelpe?

Edited by Håvard H - 19 mars 2008 at 21:49
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2008 at 22:39
Synes ikke det der ser helt riktig ut.. Dette er riktig:
Hell stasjon med skilt, svart på hvit bunn.

Men hva heter denne skrifttypen, tro? Noe NSB fant på selv?

Vi har jo også denne klassikeren, de blå skiltene.
Dette er halvfeit Helvetica, i alle fall.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2008 at 22:47
Her er originalskiltet til Ganddal , det er antagelig denne typen du tenker på?

Høyde på ytterkant 450mm + "krone" som er 45mm
Høyde på uthevet plate 410mm
Høyde på sort ramme 390mm
Lengden er vel avhengig av lengde på navn, men i dette tilfellet er skiltet 1210mm totalt, men jeg har en følelse at de ble laget i faste lengder.

Navn: Bokstaven A feks.: H=203 B=147 "Fethet"=40mm
Hoh: H=50mm B=48mm F=11mm

Dette er skiltet ut mot sporet, i tillegg var det jo som regel et skilt i hver ende av bygningen men da uten "H.o.H" og dermed smalere.
Denne typen har jeg ikke tilgjengelig for mål akkurat nå, men det er vel mulig og beregne dette.

Eksempel på skiltplassering: Heskestad

Nå kjenner jeg på ingen måte alle skilt som ble brukt på jernbanen, men jeg har en mistanke om at skiltet på ditt bilde ikke er laget ettter noen standard.

Edit: Lagt til link

Edited by jevistad - 19 mars 2008 at 23:00
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2008 at 23:57
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Her er originalskiltet til Ganddal , det er antagelig denne typen du tenker på?

Det var noe slikt jeg tenkte på, ja!
Men Hennings bilde viser at det er brenyttet forskjellige fonter på disse skiltene, så det var kanskje ingen "offisiell" NSB standard? Kanskje slike skilt ble overlatt til lokale skiltmalere?

Men uansett kan jo skrifttypen på Ganddalskiltet benyttes, tusen takk for hjelpen!
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2008 at 14:01
Når jeg ser på den skrifttypen fra Ganddal - det er klare humanist-trekk (en skrifttype"stil"). Gill Sans og Humanist, f.eks. Jeg har sett på dem, og de likner ganske mye, men er mer forseggjorte. Detaljene er også annerledes. Særlig er buene mer elegante, og R-en har en bue på det ene beinet. Men de likner.
H.O.H ser ut som en forsimplet Futura halvfeit.

Jeg tror Håvard har rett i at det nok er lokale skiltmalere som sto for malingen av disse skiltene, så ulike som de er. De gjør det enklere, det er bare å bruke en enkel humanist-skrift og forsimple den litt i et vektortegneprogram, som illustrator, hvis man vil det. Spørs jo hva som synes - teksten blir 2 mm i H0 ... Den forseggjorte R-en vil iallefall synes.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2008 at 14:20
Sånn kan det bli:

Her har jeg brukt Humanist 521 BT Bold, smalnet den i bredden (87%) og sperret den ut (+15). I tillegg har jeg lagt på et lite omriss i hvitt for å gjøre den lettere. Skriften under er i Futura Medium. Litt spinkel.
Undredal er den første stasjonen vi får operativ på TMJK. Sjekk bloggen!

Sammenlikn med Gandal:

A og N er temmelig annerledes, og bokstavene er litt feitere. Undredalskiltet har litt variasjon i tykkelse - det er trøbbelet med humanist-skrifter, de jåler seg til litt over det hele ... Skiltmaleren var mer rett på sak, med lik bredde på alle streker i bokstavene. Men igjen: Hva ser man i H0?

Hm, H0 er nå en ting, men Kanskje dette skiltet skal stå på frontbrettet og da blir det jo større. De som nå synes jeg spikekr alvorlig med fliser bør kanskje få vite at jeg har jobbet mye med grafisk design og typografi, og er miljøskadd! (Spør gutta på TMJK om min hang til detaljer & presisjon )

Hm, en ide er kanskje å lete opp noen gamle skiltmalerbokstaver, de brukte maler for alle bokstaver, eller tok dem fra kataloger.

Edited by Henning L - 20 mars 2008 at 14:21
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.