MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Melding om skinnebrudd
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Melding om skinnebrudd

 Post Reply Post Reply
Author
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Melding om skinnebrudd
    Posted: 17 mars 2008 at 20:32
"Modellbaneverket melder om at det blir skinnebrudd ved hovedstasjonens vestende i forbindelse med utkifting av en sporveksel. Det skal byttes til en veksel med større radius slik at utkjøring fra godsstasjonen kan bli mulig for diverse materielltyper som har problemer med nåværende, knappe radius.
Samtidig skal vekselen motoriseres.
Arbeidet er planlagt utført før påskehjemfarten begynner, men er avhengig av været. Mye fint vær vil forsinke arbeidet.
Omkjøring via annet utkjøringsspor er mulig, dog med redusert kapasitet. Det blir derfor ikke satt opp busser under ombyggingsperioden. Publikum bes vise forståelse for den reduserte kapasiteten og de forsinkelser som dermed kan oppstå."



Her kan vi se at oppmålingen for å konstruere den nye vekselen er i gang. (Det er vekselen til høyre i bildet som skal skiftes.)
Vekselen spesialbygges ut fra stedets sporgeometri og tilgjengelig plass.



Ha en god MJ-påske,
Helge F.
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2008 at 21:38
I dag ble noe av de gamle skinnene revet. Det vanskeligste med å lage vekselen er at begge sporene er i kurve. Jeg la et ark oppå og tegnet inn den ytterste skinnen, den skal ligge som den ligger i dag. Så legger jeg en skinnestreng over den innerste ytterskinnen og fester med klemmer, tre stk i hver ende langs ca 20 cm lengde. Ved å ikke ha bøyd skinnen på forhånd, vil spennet i skinnen gjøre at den følger en naturlig kurve mellom festepunktene og at kurven da også glir naturlig over i eksisterende skinnegang.



Deretter stifter jeg arket opp på en plate og tegner inn hvor de øvrige skinnene skal gå i riktig avstand. Jeg skal bygge vekselen på denne platen. Men før jeg går i gang, så sjekker jeg at det ikke blir konflikt med støtter og andre konstruksjoner under platen. Det skal være plass til vekselmotor (Tortoise) og mateledning til hjertestykket.

Her er endelig mal:


Så får jeg si som i påskekrimen: fortsettelse følger.
Helge F.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2008 at 23:33
Selvbygd spor?
Svein S
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2008 at 23:58
Ja, sporet er selvbygd. Bruker skinnestreng fra Micro Engineering, Code 83, ferdig brunert. Sviller er delvis fra ME, men i vekslene har jeg brukt tømmer fra North Eastern.
Helge F.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2008 at 09:53
Hyggelig å se at noen anvender denne for MJ eldgamle kunsten med selvbygget spor. Det gir unike muligheter og så blir sporet aldri stereotypt men "personlig".
Svein S
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2008 at 11:37
Preiserene har jobbet intenst. Nye hull for gjennomføring av styrestreng fra vekselmotor og ledning for strømtilførsel til hjertestykke er laget. De gamle er tettet, og ballast er lagt i. Nå er de klar til å montere de forskjellige delene til vekselen. Siste tilpasning og kutting i riktig lengde skjer på byggeplassen.
Heldigvis var det en kran tilgjengelig på nabotomten, så selve løftet gikk greit. Men jeg synes de er noe slapp med sikkerheten. Og at han som kom med en kasse "forfriskninger" ble stoppet og vist vekk, er på sin plass. De får vente med feiringen til alt er montert og virker som det skal.


Helge F.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2008 at 12:07
Hei
 
Artig historiefortelling!
 
Hvis man har lyst til å se hvordan det foregår 1:1 så kan man jo ta en titt her:
 
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2008 at 09:43
Vekselen er ferdig, vekselmotor er montert, elektrikeren og automasjonsingeniøren har i samarbeid klart å få innkjør- og utkjørsignaler til å gi riktig signalbilde.
Vekselen styres fra stillverk med en vippebryter som da også viser vekselens posisjon. En av bryterene i Tortoisen brukes til å gi signal til kretskortet som styrer signalene om vekselen ligger "rett" eller ikke. Den andre bryteren er avsatt til mating av strøm til hjertestykke og tunge, men foreløpig ser det ut til at det ikke er nødvendig. Tungen har god kontakt med den skinnen den ligger an mot og riktig polarisering oppnås dermed.


Kombinert fotograf og journalist fra lokalavisen møter opp under prøvekjøringen. Det er jo ikke hver dag man har slike begivenheter i en ellers stille "by".
Det er El 14 nr 2182 som får æren av å prøvekjøre. Det er bare kåpen som er Lima, innmaten er en Kato diesel med trekk på 6 aksler og amerikanske hjul. Prøvekjøringen er vellykket, både i kryphastighet og høy hastighet.

Så da er det bare å rydde opp og smusse til noen kosmetiske detaljer. Rust og smuss dekker raskt blankt loddetinn, men den "ferske" ballasten blir liggende og avslører at her har det vært arbeid på gang.
Helge F.
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2008 at 17:40
Originally posted by hflesche hflesche wrote:

... innmaten er en Kato diesel med trekk på 6 aksler og amerikanske hjul.


Dette var litt interessant.... (Historien din om vekselen også altså) Wink
Har du en beskrivelse/bilder av denne ombygningen du har gjort?
Jeg har også en EL14 som jeg har foretatt en liten rehabilitering av, men er ikke 100% fornøyd.
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2008 at 09:38
Originally posted by asai asai wrote:


Har du en beskrivelse/bilder av denne ombygningen du har gjort?Jeg har også en EL14 som jeg har foretatt en liten rehabilitering av, men er ikke 100% fornøyd.


Oppretter en ny tråd hvor jeg svarer på ombyggingen av El 14.
Helge F.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.