MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Rommenes navn og struktur
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rommenes navn og struktur

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rommenes navn og struktur
    Posted: 06 mars 2008 at 09:19
Da jeg i går skulle poste et innlegg om alternativt rammeverk, fant jeg egentlig intet rom som det passet. Av mangel på noe bedre valgte jeg derfor rommet "Landskap og miljø" selv om mitt tema egentlig ikke handlet om landskap i det hele tatt. Jeg kunne kanskje valgt "H0" også, men slike byggemetoder er ikke skalaspesifikke. Kanskje burde jeg valgt "Andre tema" ser jeg nå i ettertid.
 
Når man ser på oversikten over rom i huset "Modelljernbane i alminnelighet", så er det noen emner som er tilgodesett med egne rom, mens andre som man kanskje kunne forvente det ikke er det. Dette er rommene nå:
  1. H0
  2. N
  3. Z
  4. Storskala og livesteam
  5. Landskap og miljø
  6. Elektronikk
  7. Digitalstyring
  8. Design og styringsprogrammer
  9. Biler
  10. 1:1
  11. Arrangementer, treff, utstillinger, messer
  12. Andre tema

Så har produktomtaler fått et helt eget hus (med to rom), av en eller annen grunn.

Hvis man ser på det andre MJ-forumet, Norsk MJ Forum, er inndelingen temmelig beslektet der. De har med et par flere emner, men er i hovedsak oppbygget på samme måte, så MJ-folket er kanskje blitt vant med denne oppdelingen. Men hvis man ser på statistikken for huset "Modelljernbane i alminnelighet", ser man at rommene H0 og Andre tema er det to med flest emner (hhv 631 og 406 i skrivende stund). Begge disse rommene oppfatter jeg som rom man putter noe i når man ikke finner noen av de andre rommene treffende for sitt tema. At man så har et eget rom Design og styringsprogrammer med kun 7 emner, sier vel litt om at oppdelingen kanskje ikke er helt fornuftig.
 
Hvorfor har man for eksempel ikke rom for rullende materiell, spor, broer,  signalanlegg, kontaktledning? Og hva med elektriske koblinger som ikke rubriseres under elektronikk? Skal alt dette puttes under "Andre tema", eller skal det under den (kanskje tilfeldigvis) aktulle skalaen?
 
Nå vet jeg ikke om det overhode er aktuelt å gjøre om på strukturen, men skulle flere finne at disse innvendingene har noe for seg, vil jeg foreslå at man kanskje ser på 1:1-verdenen og ser hvordan ting er organisert der:
  • Bane:
  • - banelegements underbygning: skjæring, fylling, trasering
  • - overbygningen: skinner, sviller, ballast, veksler o.l.
  • - broer
  • - tunneler
  • - sporarrangementer
  • - stasjonsarrangementer
  • Elektro:
  • - sikringsanlegg, signaler, fjernstyring m.m.
  • - kontaktledning
  • - svakstrøm, telegraf, telefon, IT
  • Materiell:
  • - lok og motorvogner
  • - personvogner
  • - godsvogner
  • - internt materiell
  • Trafikk, drift, vognflyt, togruter

I tillegg kommer noen særemner for MJ:

  • Skalaspesifikke problemstillinger
  • Rammeverk, MJ-rommet
  • Belysning
  • Landskap
  • Bygninger
  • Biler
  • Mennesker
  • Sporplaner for hele anlegg
  • Byggemetoder
  • IT-styring av MJ
  • ... andre ting jeg har uteglemt....

Mens det ovenstående er tenkt som et fokus på MJ-utstyret, det hådnverksmessige og driftsmessige, så finnes det også et fokus på de som utøver MJ-hobbyen, oss selv altså, og hvordan vi organiserer oss i klubber, har utstillinger, treff, messer o.l.

En evt. ny struktur må imidlertid tenkes nøye gjennom, og antallet som må ikke være for omfattende heller. Da mister man fort oversikten. Kanskje kan en forenklet struktur for MJ-tingene/teknikkene være:
  1. Rom, rammeverk og belysning
  2. Landskap, bygninger, biler, folk og dyr
  3. Rullende materiell
  4. Banelegemet og sporet
  5. Signaler, telegraf og kontaktledning
  6. Trafikk
  7. Styringssystemer
  8. Byggeteknikker

En omlegging kan skje ved at forbereder og kunngjør en ny struktur som iverksettes fra en gitt dato, og at den delen av den nåværende strukturen som berøres en slik omlegging fra samme dato flyttes til et arkiv og gjøres kun lesbare.

Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2008 at 12:09
Originally posted by ses ses wrote:

En evt. ny struktur må imidlertid tenkes nøye gjennom, og antallet som må ikke være for omfattende heller. Da mister man fort oversikten. Kanskje kan en forenklet struktur for MJ-tingene/teknikkene være:
  1. Rom, rammeverk og belysning
  2. Landskap, bygninger, biler, folk og dyr
  3. Rullende materiell
  4. Banelegemet og sporet
  5. Signaler, telegraf og kontaktledning
  6. Trafikk
  7. Styringssystemer
  8. Byggeteknikker

Med en romdeling som du skisserer her. Ville du da postet ditt innlegg fra i går under kategori 1 for rammeverk, eller kategori 8 for byggeteknikk, eller kanskje i kategori 4 siden det var en del av banelegemet ?
Spør du meg så kunne du blitt minst like i tvil med dette oppsettet som med vår nåværende struktur. Og om du hadde valgt "andre tema" eller "landskap og miljø" her når du postet i går, hadde det vært verdens undergang? For meg og alle andre som bruker snarvei til "aktive emner" så hadde det ikke spillt noen rolle, for vi får opp innlegget ditt uansett.
 
-Og skal du ha alle disse 8 kategoriene da for både Z, N, H0, G og andre skalaer slik at hver skala får sitt eget sett med disse rommene?
 
Jeg tror bare det har skjedd en gang eller to gjennom dette forumets levetid at det har kommet forslag til mindre endringer i oppbygningen, og det resulterte sist i opprettelsen av et eget rom for styreprogrammer.
 
Ellers virker det som 99,5% av skribentene her finner seg relativt greit til rette med de rommene som eksisterer, og dytter innlegg inn der de syns de passer best.
 
Ikke skal vi lage noe bok ut av forumet, og ikke er det historieforskning vi driver med, så hvilken rolle spiller det egentlig i det store løp hvor et innlegg blir plassert?
Jeg ser hvertfall på et forum som en cafe hvor folk møtes, prater sammen og så går hver til sitt. Etter en tid er samtalen uansett glemt.
Eller så kan du sammenligne forumet med en opplysningstelefon: du skriver inn med ditt spørsmål og får et svar. i stedet for "opplysningstelefonen for kjøtt" har vi her "opplysningstelefonen for modelljernbane"
Som webmaster for NJK har du jo selv tatt til orde for å kunne slette mange gamle innlegg der. Dermed blir jo logikken litt at det spiller vel ingen rolle hva rommet man poster i heter når innlegget uansett havner i søpla om et år eller fem.
 
Om du er opptatt av struktur for å organisere og systematisere ting er mitt forslag at du da heller ser på www.mjwiki.no som jo tross alt skal fungere som et oppslagsverk og hvor det da må være en større grad av sortering og systematisering.
 
Eller så vil jeg få foreslå at du som webmaster for NJK prøver ut det romopplegget du skisserer ovenfor her på ved å dele opp mj-rommet til NJK på denne måten, og så kan man jo ut fra effekten der vurdere hvorvidt det i det hele tatt er verdt bryet med å gjøre endringer her, eller om forumet for den jevne bruker som er mest opptatt av spørsmål omkring modelljernbane faktisk fungerer tilfredstillende.
 
"if its nok broke, why fix it?"
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2008 at 12:36
Det ante meg at det var bortkastet tid å skrive innlegget mitt....
Svein S
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2008 at 13:17
Originally posted by ses ses wrote:

Det ante meg at det var bortkastet tid å skrive innlegget mitt....
Neida... jeg synes det var en glimrende inndeling Clap
 
Vi har jo noe lignende internt hos oss og synes det gir et greit og oversiktlig forum.
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2008 at 13:55
Neida Svein, det var det ikke. At Eirik brummer "Nei!" er som det skal være her...

Det er ikke et spørsmål om det er istykker og trenger fiksing. Det er vel heller et spørsmål om det kan gjøres mer entydig, enklere og tydeligere.

Den inndelingen du lager først er omtrent den samme vi bestemte oss for for hovedkategoriinndeling i det nå påislagte MJ-leksikonet, som vi i MJF-Nettgruppen jobbet med inntil MJ-wiki kom.

Jeg synes IKKE vi skal avvise en revisjon! I alle fall kan vi snakke om hvordan det kan gjøres bedre?

Forøvrig heter det vel "underfora" her, trur eg ... "Rom" finnes hos NJK, som så vidt jeg forstår, har et hus som modell for forumet sitt. Her har vi ikke noe slikt, det er bare et forum med tematiske underfora!
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2008 at 16:50
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Neida Svein, det var det ikke. At Eirik brummer "Nei!" er som det skal være her...  
Henning da... du har da vært her så lenge at du vet da at jeg lytterSmile. Rommet for styringsprogram som ble opprettet etter ønske fra aktive mj-diskutanter er et eksempel på det...
 
 
Men jeg innrømmer gladelig at jeg er mer praktiker, og ikke bestandig har sansen for teoretikere som har for mye tid til å sitte å planlegge endringer som de skal innføre fordi de mener deres egne teorier vil glede eller være best for alle andre.
 
Og når det kommer et så omfattende endringsforslag som Svein kom med, og som ved første gjennomlesning virket lite gjennomtenkt (se eksemplet med Sveins eget innlegg som ville passet i hele tre av kategoriene med hans nye forslag) så er jeg personlig av den mening at det vi har her nå er vesentlig bedre enn Sveins forslag, selv om vi ikke nødvendigvis har en perfekt verden (forum). Jeg er selvklart åpen for å endre romnavn, fjerne eller legge til et rom eller to dersom det viser seg at det er et praktisk behov, men jeg syns virkelig ikke det er så ille her at alt må rives ned å bygges opp igjen slik Sveins forslag legger opp til.
 
Jeg har vært på nett og på forumet helt siden Marin Bondkalls første forum "mj-snakken". Den gang hadde vi ikke en eneste inndeling i forumkategorier. Alt gikk ut i samme rommet. Utrolig nok klare vi likevel å diskutere alle temaer der den gang og, uten noen som helst sortering. Så teoretisk kunne vi sikkert klart oss med et forumrom her og for diskusjon om "modelljernbane". Nå har vi jo bygget opp en struktur her som brukerene har vent seg til, og hvor ofte har det egentlig skjedd at noen har vært sterkt i tvil om hvilket "rom" de skal poste sine innlegg i? Bortsett fra styringsprogramrommet kommer jeg ikke på noen problemer på stående fot, men kanskje det har skjedd 10-20-30 ganger på de 27.000 innleggene som er skrevet her. I mine øyne er det en så forsvinnende liten andel at problemet med rominndelingen må sies å være ikke eksisterende.
 
 
Så kom gjerne med gode forslag til navnejustering på rom, eller forslag til nye rom som vil kunne få mange innlegg. Det er jeg og åpen for å diskutere. Men i mine øyne bør det da være en god grunn til å endre/opprette rom.
Sveins dilemma med innlegget om reisverk kan f.eks. løses enkelt ved å døpe om rommet "landskap og miljø" til f.eks. "reisverk, underbygning, landskap og spor".
"Modelljernbane og elektronikken" kan f.eks. forkortes ned til "elektronikk", og kanskje slås sammen med "digitalstyring" til "elektronikk og digitalteknikk"
 
Det er bare et par forslag på endringer. Poenget mitt er bare det at vi trenger ikke rive ned alt som er bygget opp og starte helt forfra med nye navn på alt bare fordi en person hadde et problem med å plassere ett innlegg. I mine øyne er ikke det viktigste hvor innlegget plasseres, men at det kommer, slik at andre kan lese og evt. svare på det.
 
en mjwiki vil naturligvis ha helt andre krav og behov siden det i større grad dreier seg om et oppslagsverk med artikler.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2008 at 17:12
Rolig Eirik, bare godlynt mobbing - jeg vet du lytter, så snart du har sagt ditt første bryske "nei!" Det er rart med det, når reaksjonen er et "nei" har det en tendens til å legge en demper på entusiasmen ...

Jeg oppfatter Sveins innspill som et ønske om å finne fram til tydeligere kategorier, og i ditt siste innlegg kommer du jo med noen innspill i så måte.

Jeg er tilhenger av nok men ikke for mange under-/delfora. Kanskje er det nok å døpe om noen av delforaene.

Hos oss i TMJK har vi denne hovedinndelingen i vårt forum (den delen som gjelder anlegget):
- Bygg
- Elektro
- Landskap og detaljering
- Rammeverk
- Rullende materiell (Denne kan kanskje oppdeles i skala her hos MJF?)
- Sporlegging
- Trafikkspill
- Generell diskusjon

Det funker bra hos oss, men blir vel kanskje litt magert her. Grunnen til oppdelingen er at vi har "arbeidsgrupper" som jobber med de samme tema.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2008 at 18:28
Hei!
 
Det er alltid rom for å se om ting eventuellt kan gjøres annerledes og bedre. Jeg registrerer samtidig at Svein har tatt  til orde for etterlyse manglende logisk trådsturktur, og stiller seg kritisk til forumets rettningslinjer, innstillinger og oppbygging/inndeling. Svein sammenlikner ofte hvordan ting gjøres på dette forumet i forhold til NJKs forum, som om sistnevnte skulle være en slags fasit.
 
Det var derfor med en viss interesse jeg i denne tråd leste at han også er Webmaster på NJKs forum, som også har ett "mj-rom". Jeg levde faktisk i den villfarelse at NJK var en klubb for de som var interessert i norske tog i skala 1:1. Jeg tok tydligvis feil, og valgte derfor å avlegge NJK-forums eneste "mj-avdeling" ett litet besøk. Og lite besøkt er nok den avdelingen på NJKs forum også; siden 2005 har den kun generert 8 sider med meldinger. Samtidig registrerer jeg at NJKs delforum for modelljernbane slett ikke innholder noen inndeling etter emner, og alt kommer "hulter til bulter" i tillfeldig rekkefølge. Jeg syntes heller ikke den enkelte trådstrukturen virker mer logisk, og man er nødt til å klikke på hver enkelt melding for å lese den. - De åpnes ikke automatisk i hvert emne som her. Mitt umiddelbare inntrykk er at det slett ikke er bedre på det forum, Svein liker å sammenlikne dette med. -Tvert i mot.
 
Som sagt, er det alltids rom for å vurdere om noe eventuellt kan gjøres bedre, og det gjelder selvsagt også for dette forumet. Hva der angår dette forumets inndeling etter forskjellige emner og kategorier innen modelljernbane, synes jeg de spenner over hele spekteret. -Spesiellt hvis man leser følgeteksten til den enkelte kategori. Det er selvsagt tatt høyde for at det kan komme temaer som ikke passer i noe spesifikk emne, derved at man har rommet Andre tema, hvor man kan poste innlegg som ikke passer i noen av de andre kategoriene.
 
Man kan selvsagt lage ett eget rom/tema for hvert enkelt spesifikk litet tema, som sikkert er like mange som mj-utøvere her til lands. Faren er at enkelte av disse enkelte rommene kan få relativt lav aktivitet, dersom det ikke er ett tema som fenger nok. NMJF er ett forum med relativt mange forskjellige delforum. Om det skyldes for snevert tema eller generellt lavt besøk vites ikke, men NMJF har flere rom hvor det ikke har vært aktivitet siden 2006.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2008 at 20:19
Originally posted by Roger Roger wrote:

... Jeg syntes heller ikke den enkelte trådstrukturen virker mer logisk, og man er nødt til å klikke på hver enkelt melding for å lese den. - De åpnes ikke automatisk i hvert emne som her. Mitt umiddelbare inntrykk er at det slett ikke er bedre på det forum, Svein liker å sammenlikne dette med. ...
Hei Roger

Hvis du klikker på den gule firkanten bak det første innlegget (den med "antall innlegg" : "uleste innlegg"), så får du opp en trådstruktur som viser alle svarene i klartekst nedover siden.

Edited by KjellAn - 06 mars 2008 at 21:09
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2008 at 21:22
Min hensikt med å starte denne tråden (er det det kalles på dette forumet?) var å gi et innspill til hvordan struktur og navn på underforumene kunne forbedres. Det var slett ikke et ferdigtenkt forslag, hvilket det også framgår av innlegget hvis man leser det skikkelig. Jeg skjønner nå at det ble for voldsomt å foreslå så omfattende endringer på en gang, men det var altså mer lagt fram som en idé som de ansvarlige kunne ta med seg videre til vurdering, for jeg regner meg at man på det holdet er stadig opptatt av å forbedre forumet?

At den ene moderatoren ikke synes om forslaget, får jeg bare ta til etterretning, men jeg håper at dere som er ansvarlige for dette forumet ikke lar saken som sådan blir liggende selv om mitt forslag har svakheter, hvilket jeg er den første til å medgi. Andre skribenter her synes imidlertid det var litt mer vett i det, og jeg setter pris at de har uttrykt det.

Rogers innlegg vet jeg ikke hva jeg skal si om. Det bidrar jo ikke akkurat til en skalig debatt. KjellAn har allerede påpekt en direkte feil i Rogers innlegg.
Når det gjelder manglende oppdeling i "Stasjonen"s (NJKs forum) ene MJ-rom, så henger det selvfølgelig sammen med at "Stasjonen" er først og fremst et forum for 1:1. Det ble for noen få år siden vedtatt at NJK skulle blåse liv igjen i sin MJ-gruppe (som egentlig var der helt fra starten i 1969), og at de naturlig nok da ville ha sitt eget forumrom. Jeg har aldri forventet at det forumrommet ville få så særlig mange innlegg, hvorfor det heller ikke er noe poeng å dele det opp. Det må en viss mengde med innlegg til for at det skal være et poeng med oppdeling. Å bruke en manglende struktur på NJKs ene MJ-rom som et argument for å latterliggjøre mitt toppinnlegg her, vil derfor de fleste skjønne er et tøyseargument.

Med håp om en mer fruktbar debatt i framtida, Svein Sando


Edited by ses - 06 mars 2008 at 21:25
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2008 at 21:30
Hei!
 
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:


Hvis du klikker på den gule firkanten bak det første innlegget (den med "antall innlegg" : "uleste innlegg"), så får du opp en trådstruktur som viser alle svarene i klartekst nedover siden.
 
Ja der kan du se. - Jeg trodde den firkanten var en angivelse av hvor mange poster som var foretatt av den skribenten den står ved siden av.
Jeg synes fremdeles ikke den trådstrukturen fremstår som mer logisk, enn slik den fremstår i dette forumet (når det siteres).
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2008 at 23:45
Jeg har sett på Sveins forslag og sammenliknet det mef MJFs sitt og TMJK sitt, som nevnt høyere oppe. NMJF har en litt mer sammensatt struktur, og jeg har ikke lagt inn denne. Jeg har også laget et forslag til en tydeligere underforumstruktur, som et innspill til en mulig omarbeiding, slik jeg anser det fornuftig.



Jeg foreslår altså at underforumene i delforumet "Modelljernbane i alminnelighet" nå blir disse:


    1.1 Sporplaner og planlegging

    2.1 H0-skala
    2.2 N-skala
    2.3 Z-skala
    2.4 Storskalaer, Livesteam

    3.1 Byggeteknikker
    3.2 Bygninger og konstruksjoner
    3.3 Landskap og detaljering
    3.4 Spor, kontaktledning og signaler

    4.1 Modellbiler og modellbilstyring

    5.1 Trafikk og trafikkspill

    6.1 Rammeverk og lokale

    7.1 Styringssystemer og elektronikk
    7.2 Design og styringsprogramspørsmål

    8.1 Andre tema

    9.1 Forbildet til mj: Ekte jernbane

    10.1 Arrangementer, treff, utstillinger og messer

Nye fora er:

    1.1 Sporplaner og planlegging:
    Et forum for å diskutere anleggsplanlegging.

    3.1 Byggeteknikker:
    Et forum for å diskutere modellbyggingsteknikker, maling, mm.

    3.2 Bygninger og konstruksjoner:
    Et forum for å diskutere hus og andre byggverk.

    3.4 Spor, kontaktledning og signaler:
    Et forum for å diskutere alt som har med sporet å gjøre og alt som hører til.

    5.1 Trafikk og trafikkspill:
    Et forum for å diskutere kjøring både med og uten tidtabell.

    6.1 Rammeverk og lokale:
    Et forum for hvordan bygge rammeverk, innrede anleggsrommet, belysning med mer.


Jeg tror dette er nødvendige underforum som vil gi en bedre struktur. Det er svært mange innlegg som havner litt her eller der nå, og er litt hjemløse. Mye havner i "Andre tema" eller "H0" og det gjør det jo litt uoversiktlig. Det er mer oppdelt enn det gamle, jeg skiller f.eks mellom bygninger og landskap. Dette er store områder, de har mye med hverandre å gjøre, men er vesensforskjellige. Derfor mener jeg det bør være to underfora her.

Vi trenger definitivt et underforum for sporplaner og planlegging. Dette er svært populært og bør ha en egen plass. Vi bør også ha et sted for å diskutere alskens ting rundt teknikker for bygging, lodding, maling, kapping, dreiebenker og freser etc, etc.
De andre underfora mener jeg også vil bidra til en klarere og mer leselig struktur, ut fra hva jeg ser folk poster av tema.

Dette er selvsagt åpent for diskusjon, men prøv nå å holde dere til temaet, da, og la vær å trekke inn alskens irrelevante forhold, slik som vi har noen eksempler på over ...



Edited by Henning L - 07 mars 2008 at 18:55
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2008 at 00:08
Hvor vil du putte jernbanebroer? Under Spor eller under Bygninger og konstruksjoner?
For meg er det naturlig å tenke jernbanesporet med alt dertilhørende som en naturlig gruppe. Da kunne hovedstikkordet være "Jernbanens infrastruktur" (litt vanskelig ord kanskje?), med undertekst: "spor, broer, tunneler, svingskiver, signalanlegg, kontaktledningsanlegg o.l."

Hva med rullende materiell? Det kan virke som du tenker at det skal ligge under skalaene H0, N, Z osv., men da bør det stå klart som undertekst i disse gruppene. Når jeg ser "H0" som eget tema tenker jeg nemlig ikke at det begrenser seg rullende materiell, men at man der kan ta opp alle ting som er spesifikt den skalaen.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2008 at 00:10
Originally posted by ses ses wrote:

At den ene moderatoren ikke synes om forslaget, får jeg bare ta til etterretning, men jeg håper at dere som er ansvarlige for dette forumet ikke lar saken som sådan blir liggende selv om mitt forslag har svakheter, hvilket jeg er den første til å medgi. Andre skribenter her synes imidlertid det var litt mer vett i det, og jeg setter pris at de har uttrykt det.
 
Det jeg ikke likte med forslaget ditt Svein, var at slik det ble fremlagt fikk jeg inntrykk av at du mente alt av rominndeling var galt og måtte fjernes for så å bli erstattet av en helt ny struktur.
 
Hadde du f.eks. bare skrevet et innlegg, eller sendt en melding og forslått å endre navnet på et av rommene slik at det dekket et videre spekter eller annet tema så hadde jeg hatt større forståelse for det, men når det fremlegges slik at det føles som alt vi har nå er galt så misliker jeg forslaget som kommer jaWink
 
Jeg overså forøvrig spørsmålet ditt om de to rommene for produktomtaler som du tydeligvis ikke har skjønt forskjellen på. Svaret burde egentlig være ganske logisk:
"Nye produkter
Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!"
-Betyr at de enkelte forumbrukerene her kan tipse hverandre om nye eller ukjente produkter de har kommet over .
 
"Kommersielt presentasjonsforum
Kommersielle aktører presenterer sitt sortiment her. - Kun komersielle aktører har adgang til å poste. Ta kontakt med moderatorgruppen dersom du som kommersiell aktør skal ha adgang til det."
-Burde vel og være selvbeskrivende og betyr ganske enkelt at dette er "reklamerommet" hvor produsentene med eget brukernavn kan få presentere nye produkter etc.
 
Ellers ser jeg mens jeg skriver dette innlegget at Henning har kommet med et nytt forslag med atskillig bedre, ryddigere og bredere sammenstillelse og innhold enn denne trådens startinnlegg.
Jeg har ikke fått sett så nøye gjennom det ennå at jeg ser hva som evt. blir borte eller slås sammen, men ved første øyekast så virker det godt gjennomtenkt og sortert. Dersom en eller annen har for mye fritid kanskje vedkommende kan gjøre en gjennomgang av alle poster under "andre tema" en tid tilbake for å se om det er mulig å finne noen rød tråd i emner som går igjen der og som dermed burde ha en egen avdeling?
 
Det eneste jeg ser fra Hennings forslag er at 3.1 og 6.1 virker ganske like og kanskje kunne slås sammen? Hvordan bygge rammeverk er jo egentlig en diskusjon om byggeteknikk vel? samme med innredning og belysning, alt det dereier seg jo om den enkeltes byggeteknikk fra bunnen av?
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2008 at 00:49
Vel, "jeg tenker på "Byggeteknikk" i forbindelse med modellbygging. Rammeverk etc har med snekring og sånt å gjøre. To helt forskjellige ting, slik jeg ser det. Kanskje et annet navn enn "Byggeteknikk"?
"Modellbyggeteknikker"?
Her kan de som liker å "file" boltre seg med de mest finurlige ting, og nybegynneren spørre om det mest banale.
Mens i rammeverkforumet er det plass for snekkeren og maleren og elektrikeren. Hvordan bygge L-profil-rammeverk? Hvordan bygge bakgrunner? Men hvor passer spørsmålet om maling av bakgrunner inn? - I landskapsforumet, vel!
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2008 at 00:59
Originally posted by ses ses wrote:

Hvor vil du putte jernbanebroer? Under Spor eller under Bygninger og konstruksjoner? For meg er det naturlig å tenke jernbanesporet med alt dertilhørende som en naturlig gruppe. Da kunne hovedstikkordet være "Jernbanens infrastruktur" (litt vanskelig ord kanskje?), med undertekst: "spor, broer, tunneler, svingskiver, signalanlegg, kontaktledningsanlegg o.l."


Jeg ville legge bruer inn i "Bygninger og konstruksjoner" En bru er en konstruksjon. Det kan jo også dreie seg om en vegbru. Eller en gangbru.

Originally posted by ses ses wrote:

Hva med rullende materiell? Det kan virke som du tenker at det skal ligge under skalaene H0, N, Z osv., men da bør det stå klart som undertekst i disse gruppene. Når jeg ser "H0" som eget tema tenker jeg nemlig ikke at det begrenser seg rullende materiell, men at man der kan ta opp alle ting som er spesifikt den skalaen.

Ja, rullende materiell skal inn i de underfora som du nevner. Enig i at bare H0 er for åpent, det burde kanskje snevres inn?
"Rullende materiell - H0"?

Utelukker det noe, er det ting man vil poste i H0 som ikke har med noe annet å gjøre? Dessuten er jo H0 litt forvirrende, da det betegner sporvidde, også... Hva med de i H0n3 eller H0e? Egentlig snakker vi vel om målestokk her. "Rullende materiell - 1:87"

Flisespikkeri... Z, N og H0 er sikkert greie betegnelser for både målestokk og alskens sporvidder i disse målestokkene. Det kan jo være at noen ønsker å snakke om et N-skala anlegg, f.eks, det må vel inn i N-skala-forumet, da?

Alternativet er jo enda et forum, "Anleggspresentasjoner". Kanskje ikke så dumt, all den stund vi stadig poster linker til anlegg vi har funnet?

Edited by Henning L - 07 mars 2008 at 01:00
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2008 at 01:12
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Jeg ville legge bruer inn i "Bygninger og konstruksjoner" En bru er en konstruksjon. Det kan jo også dreie seg om en vegbru. Eller en gangbru.


Greit det, men da må du foreslå (jeg blir bare misforstått Confused) at ordet "bru" tas med som nærmerepresisering under "Bygninger og konstruksjoner" slik at man får en felles forståelse at broer skal omtales der.


Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2008 at 01:17
Originally posted by eika eika wrote:

 
Det jeg ikke likte med forslaget ditt Svein, var at slik det ble fremlagt fikk jeg inntrykk av at du mente alt av rominndeling var galt og måtte fjernes for så å bli erstattet av en helt ny struktur.
 
Hadde du f.eks. bare skrevet et innlegg, eller sendt en melding og forslått å endre navnet på et av rommene slik at det dekket et videre spekter eller annet tema så hadde jeg hatt større forståelse for det, men når det fremlegges slik at det føles som alt vi har nå er galt så misliker jeg forslaget som kommer jaWink


Da må jeg få deg om å lese mitt startinnlegg på nytt og så fortelle meg hva det er i det som gjør at du får inntrykket av "alt av romminndeling var galt". På meg virker det som at du leser inn ting som ikke står der. Tvert i mot bruker jeg spørrende formuleringer som "Nå vet jeg ikke om det overhode er aktuelt å gjøre om på strukturen, men skulle flere finne at disse innvendingene har noe for seg, vil jeg foreslå at man kanskje ser på 1:1-verdenen..." og "En evt. ny struktur må imidlertid tenkes nøye gjennom, ..." Hvor forsiktig skal du ha det uten at du misliker at jeg tar opp ting?

Originally posted by eika eika wrote:


Jeg overså forøvrig spørsmålet ditt om de to rommene for produktomtaler som du tydeligvis ikke har skjønt forskjellen på. Svaret burde egentlig være ganske logisk:
"Nye produkter
Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!"
-Betyr at de enkelte forumbrukerene her kan tipse hverandre om nye eller ukjente produkter de har kommet over .
 
"Kommersielt presentasjonsforum
Kommersielle aktører presenterer sitt sortiment her. - Kun komersielle aktører har adgang til å poste. Ta kontakt med moderatorgruppen dersom du som kommersiell aktør skal ha adgang til det."
-Burde vel og være selvbeskrivende og betyr ganske enkelt at dette er "reklamerommet" hvor produsentene med eget brukernavn kan få presentere nye produkter etc.


Om det er du som ikke leser nøye nok hva jeg skriver, eller om det er jeg som ikke uttrykker meg klart nok for andre vurdere, men det er ikke dette jeg spør om. Jeg lurte bare på hvorfor temaet produktomtaler var plassert i et eget overforum (jeg kalte det hus av mangel på et bedre begrep) utenfor i "Modelljernbane i alminnelighet".


Eika skriver:
"Ellers ser jeg mens jeg skriver dette innlegget at Henning har kommet med et nytt forslag med atskillig bedre, ryddigere og bredere sammenstillelse og innhold enn denne trådens startinnlegg."


Det er hyggelig at du i hvert fall hører på Henning....





Edited by ses - 07 mars 2008 at 01:21
Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2008 at 01:23
Svein, i et anfall av angst for at tidligere påhopp på kommersielle annonsører skulle eskalere ytterligere innførte "man" et låst forum for disse da forumet ble opprettet. "Kun komersielle aktører har adgang til å poste", står det. "Man" innførte altså to underfora, ett for folk og ett for de som selger ting for å unngå bråk ...
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2008 at 01:27
Takk. Det var en saklig forklaring på hvorfor.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2008 at 02:23
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by eika eika wrote:

Om det er du som ikke leser nøye nok hva jeg skriver, eller om det er jeg som ikke uttrykker meg klart nok for andre vurdere, men det er ikke dette jeg spør om. Jeg lurte bare på hvorfor temaet produktomtaler var plassert i et eget overforum (jeg kalte det hus av mangel på et bedre begrep) utenfor i "Modelljernbane i alminnelighet".
Jeg oppfattet det som du ikke forsto hvorfor vi måtte ha to fora for produktomtaler. Om det bare var plasseringen du ikke forsto så missoppfattet jeg spørsmålet ja, men siden du kjøper Hennings forklaring over så virker det som det var antallet rom du ikke forsto. Et rom for komersielle, et rom for private... værre var det ikkeSmile
 
Hvorfor det er i et eget "hus" kan jeg dessverre ikke svare på, siden det ble gjort/satt opp av andre når forumet første gang åpnet.
 
Men ærlig talt: hvilken rolle spiller det hvordan "rommene" er kategorisert, plassert i rekkefølge og sortert? er ikke det viktigste bare å skrive og diskutere om modelljernbane?? Hvor mye betyr egentlig dagens diskusjon om rominndeling og romnavn i det lange løp?? I motsetning til f.eks. NJK forumet så har vi her en god søkemotor som gjør at du kan finne igjen innlegg uansett rom ved å taste inn et søkeord. Dermed betyr det faktisk mindre hvilket "rom" innlegget faktisk ligger i.
Om det ligger 500 eller 1000 tråder under "andre tema", hvilken rolle spiller egentlig det? Et forum er ikke en bok man skal redigere og ha redaktører til å sortere stoff i kapitler, et diskusjonsforuym er et samtalested på nettet, med mulighet for lagring av samtalene

[quote]Det er hyggelig at du i hvert fall hører på Henning....
Jeg hører på alle jeg Svein. Det er jo noe av grunnen til at rommet for dataprogram dukket oppWink
 
Jeg er sikker på at jeg også kan lære mye om modelljernbane av deg og, men da er det absolutt viktigste innholdet i innleggene du skriver, og hva som står som navn på forumrommet innlegget ligger i er bortimot uten betydning. Er du ikke enig?
 
Eirik
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2008 at 03:15
Da jeg i dag morges startet på å skrive det første innlegget, var intensjonen bare å be om at temaet "Landskap og miljø" ble utvidet til for eksempel "Rammeverk, spor, landskap og miljø" slik at slike temaer også fikk sitt rettmessige hjem. Jeg skulle visst nøyd meg med det.

Men så begynte jeg å se på hva temaene var for de andre i "Modelljernbane i alminnelighet", og fant fort ut at det var flere viktige emneområder som heller ikke var dekket, slik som for eksempel rullende materiell og sporplaner. Siden jeg er av de, muligens få, som synes gode strukturer og gjennomtenkte temaer er både nyttig og viktig, ble det altså til at jeg utvidet tematikken til å antyde at flere ting kanskje kunne gjøres på en noe annerledes måte i hovedforumet "MJ i allminnelighet".

Selvfølgelig er innholdet viktigst. Men av det følger ikke at måten innholdet struktures på er helt uviktig heller. MJF har faktisk valgt å ha en emnestruktur. Da synes jeg man skal kunne stille kvalitetskrav til den også.
Jeg har ikke sagt at den som er ikke fungerer, og er enig i at den gode søkemotoren er en avgjort styrke for forumet. Men hvorfor skal man nøye seg med 80% ok eller noe slikt?
Jeg skrev også "Nå vet jeg ikke om det overhode er aktuelt å gjøre om på strukturen, men skulle flere finne at disse innvendingene har noe for seg, vil jeg foreslå at man kanskje ser på 1:1-verdenen." Det er altså helt opp til moderatorene eller nettgruppa eller hvem det nå er som bestemmer slike ting å vudere om "dette har noe for seg". Når Eika derfor i sitt første svarinnlegg ikke viser noen interesse for forslaget, så skjønner jeg jo at det ikke falt i god jord, og svarer derfor at det var bortkastet å foreslå det. Jeg var i og for seg ferdig med saken der.

Så har andre i etterkant tydeligvis synes at forslaget mitt ikke var så håpløst likevel. Det var derfor naturlig å delta litt videre i høyttenkningen. Mitt første innspill var heller ikke gjennomarbeidet, men antydende, noe som vises bl.a. med at en av oppramsingene slutter med "... andre ting jeg har uteglemt....".

Jeg hadde nok forventet at konstruktive innspill ble mottatt på en litt annen måte av de ansvarlige (og godt fulgt opp av "Roger"), enn bare å bli avfeid på den måten som er gjort her. Med konstruktive innspill mener jeg forslag som ikke bare kritiserer for å kritisere, men som også i det minste antyder en annen vei å gå. Det mener jeg mitt innspill gjorde. Det virker faktisk som om jeg var for konkret i mine innspill, og at jeg på en måte serverte et for stort kakestykke på en gang, slik at de som skulle spise bare ble kvalme og spyttet alt ut. Sånn sett burde jeg sikkert ha porsjonert det ut. Jeg aner imidlertid en litt endret holdning i siste innlegg til Eika, og det gjør at både skuldrene og adrenalinnivået senkes. Takk for det. Wink

God natt, og drøm om noe annet enn diskusjonsfora


Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.