MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Himmelblå?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Himmelblå?

 Post Reply Post Reply
Author
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Himmelblå?
    Posted: 03 mars 2008 at 23:17
Hvilken farge har himlene deres? Jeg planlegger å male himmelen, og ser på passende blåfarger.

Jeg vil gjerne høre om bakgrunnene deres, og himmelfargene. Hvilke erfaringer har dere? Fornøyd? Oppgi gjerne fargen som NCS-fargekode hvis dere har det.
Si også gjerne noen ord om belysningen, om type lysrør/spot etc.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2008 at 11:07
Her i Stavanger er det nok forskjellige varianter av grått som passer best Cry
 
Petter
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2008 at 11:13
Hei!
 
Jeg har malt veggene på jernbanerommet med Nodest Butinox akryl glans 10, 2030-R90B Sikori. Belysningen består av en taklampe med 25W pære som "kosebelysning" og en trippel halogen spot for belysning av anlegget. Dette funker bra for meg!
 
MVH, Tom


Edited by rosenblad - 04 mars 2008 at 11:14
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2008 at 13:49
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Hvilken farge har himlene deres? Jeg planlegger å male himmelen, og ser på passende blåfarger.

Jeg vil gjerne høre om bakgrunnene deres, og himmelfargene.


Sist vi holdt på med dette benyttet vi vel ren blå brekkfarge som vi blanda i ren hvit base.

Mener å huske at den egegentlig funka veldig bra.

Du har sikkert gjort det sjøl, men jeg tok et korrekt eksponert bilde av en fin blå himmel ( i nærheten av Tynset, sånn medio september):



Fant meg et felt i himmelen som jeg kjørte filteret Blur>Average slik at pixlene ble skikkelig blanda.



CMYK verdiene helt nede ved horisonten ble C48% M22% Y06%.
I det mørkeste ble det C76% M57% Y07%.

Umiddelbart ser fargene litt grå ut, det ser straks bedre ut om man setter yellow til 0%

Dette med farger er veldig subjektivt, skjerm gir feilkilder osv. så vi må nok ta en test i anleggsbelysninga.

Men tror dette kan være et utgangspunkt.



Edited by Håvard H - 04 mars 2008 at 13:51
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2008 at 17:18
Takk til Tom for farge. Den skal jeg se på!

Nå mangler det jo ikke blåfarger her i verden! Men CMYK er ikke umiddelbart oversettbart til NCS-koder, men det fins en NCS Photoshop-palett. Fotoet kan jo også brukes opp mot en fargevifte, det vil nok bidra til å snevre inn alternativene. Men det er mange skjær i sjøen. Viktigst er nok belysningen.

Det der brekkfargeopplegget Håvard snakker om var noe vi gjorde en gang - bare tull, spør du meg, ukontrollerbart og urepeterbart. Dessuten brukte vi lateks og ikke akryl, billig skitmaling bør unngås ...

Og ja - farge er subjektivt. Derfor artig og interessant å høre hva folk har brukt!





Edited by Henning L - 04 mars 2008 at 17:57
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2008 at 19:42
Min erfaring er at bakgrunnen ser best ut når den er nesten hvit nederst og blir gradvis blåere oppover. Det ses jo tydelig på Håvard sitt bilde fra Tynset. For å få til det er det vel to metoder som kan brukes: Enten male hele bakgrunnen med blått og så airbrushe gradvis mer hvitt nedover - eller blande seg til en 3-4-5 toner fra helt lys til mørkere blå og male i horisontale striper på bakgrunnen og blande dem sammen med horisontale penselstrøk. Det siste krever oljemaling, ellers tørker det for fort. Det er enklere å få til enn det høres ut, jeg har prøvd det selv med godt resultat. Pelle Søeborg har vist metoden i både Model Railroader og i boka si. (Anbefales!)


-TrulsS
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.