MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skilt langs jernbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skilt langs jernbanen

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skilt langs jernbanen
    Posted: 02 mars 2008 at 19:49
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 

Hos statens jernbanetilsyn finnes nok det du er ute etter:


 


Mange takk, den printes ut nå!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2008 at 19:12
Originally posted by carlf carlf wrote:

Litt off, men har noen en oversikt over korrekte signaltegn, altså ulike kombinasjoner i lysignaler samt betydningen av håndsignaler?
 
Hos statens jernbanetilsyn finnes nok det du er ute etter:
 
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2008 at 18:01
Litt off, men har noen en oversikt over korrekte signaltegn, altså ulike kombinasjoner i lysignaler samt betydningen av håndsignaler?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2008 at 13:12
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Noen som vet hvilke skilter som var i bruk på 60-tallet?

 
Jeg tror de fleste på mitt ark var i bruk på "60-tallet bortsett fra ATC-merkene Big%20smile.
Og muligens "avvikende hastighet"
Det kom nye skilt rundt 1950 tror jeg, men utskiftingen gikk vel sikkert litt langsomt på sidebanene. (Går ut i fra at du har Grimstadbanen i tankeneWink)

Pilskiltene nederst til høyre på min tegning er gamle hastighetsskilt (tror jeg) Disse står fortsatt på Ålgårdbanen i tillegg til disse:

Ålgårdbanen ved Vagle.

 

Betydningen er vel holdeplass med planovergang, skiltet til venstre er km merke i støpejern som viser at vi er 21km fra Stavanger.

Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2008 at 08:32
Noen som har en form for "oversikt" over tyske signaler og skilt?
og hvor disse skal stå hen? har et par 3 stk og skal laga meg flere...
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2008 at 19:09
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2008 at 17:57
De som ønsker å kjøpe ferdige signalark kan henvende seg til Hobbytrain i Drammen. De har flere forskjellige skiltark såvidt jeg husker. mener de har et ark med stople og orienteringssignaler, samt ett stort ark med hastighetssignaler og fall/stigningsvisere
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2008 at 12:50
Hei!
 
På bildene under ble det benyttet signalskiver/-merker, som ble printet ut fra denne link.
 
 
 
 
Når det gjelder veiskilt kan man finne noen man kan nedskalere og skrive ut på følgende linker:

Når det gjelder skilter fra 60-tallet, vil jeg anbefale deg å få tak i en "Hvem, Hva, Hvor" fra den perioden du søker. Den inneholder ofte trafikkskiltene for det aktuelle året. I den perioden du etterspør, var det vel vanlig at skiltstolpene var røde/hvite tror jeg?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2008 at 12:38

Noen som vet hvilke skilter som var i bruk på 60-tallet?

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2008 at 10:21

Kanskje Skilteskoven kan hjelpe?

 
Petter
Back to Top
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2008 at 10:20

Takker så mye for linken Smile

Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 23:27
Om ikke i HO, så kan i hvertfall alle skiltene lastes ned i ulike format og deretter skaleres her: http://www.vegvesen.no/vegskilt/filnedlasting.stm
 
John
Back to Top
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 23:11
Kjempefint, fint å få autentiske skilt langs jernbanen. Er det noen her som også har trafikkskilter for biler i H0 skala,  så kunne det vært fint å fått dem lagt ut her også.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 22:33
Originally posted by asai asai wrote:

Hadde jeg bare visst hva alt betydde...  Embarrassed
 
Det glemte jeg, det står her:
 
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 21:55
Veldig flott... Hadde jeg bare visst hva alt betydde...  Embarrassed
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 20:32

Kjempe flott!Thumbs%20Up

John
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 20:24

Her er en pdf fil av de mest brukte norske signalskilt langs linjen.

 
Skrives ut på litt tykt gult papir/kartong uten sidetilpasning.
Skiltene settes opp på en 34mm høy stolpe (i H0) eller KL-mast på høyre side av sporet.
Males grå på baksiden.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.