MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - HELP! BM 73 modell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

HELP! BM 73 modell

 Post Reply Post Reply
Author
Lukas Nieriker View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 februar 2008
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lukas Nieriker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: HELP! BM 73 modell
    Posted: 22 februar 2008 at 15:24
Hei!
Vi holder på med en film for NSB og trengte i forbindelse med det et BM 73 sett. Vi har lett mange steder men skjønnt at det ikke finnes som modell. Men det skal visstnok finnes noen som laget et sett fra scratch. Vi hadde satt utrolig stor pris på hvis noen kunne gi oss kontaktperson/klubb med telefonnummer hvor vi kunne finne noe slikt. Toget skal kun kjøres en liten strekning og filmes under noen timer.
Vi skal gå i opptak allerede i neste uke, så et raskt svar hadde vært helt supert. Ring meg gjerne på mobil 48 15 37 16, eller send en mail til lukas@dallas.no. Tusen takk for hjelpen!
Lukas
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 15:38
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2516 .......her er det i det minste ett bilde av den modellen du søker Lukas.
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Lukas Nieriker View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 februar 2008
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lukas Nieriker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 15:46
Takk, det er flott Morten! Er det deg som har laget dette? Men det var det som ikke var ferdig i så fall, ikke sant? Vi skal filme toget i full skala også men bare stående på stasjon, så skal vi bruke modelljernbaneanlegg som bakgrunder som vi legger inn i etterarbeid. Ikke helt ulikt videoen Morning song av Jim Stärk vi lagde og finnes på vår hjemmeside. www.dallas.no.

Edited by Lukas Nieriker - 22 februar 2008 at 15:49
Lukas
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 16:01
det var jeg som ikke var ferdig....Wink....og min er milevis unna den du ser på bilde...desverre
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Lukas Nieriker View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 februar 2008
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lukas Nieriker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 16:04
Men hvem har laget denne? Kanskje den personen kunne rukket å lage den ferdig hvis han har tid? Har du et nummer?
Lukas
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 16:04
Jeg er kanskje den som kjenner best til denne historien.
Det er ikke laget noen ferdige modeller som kan kjøres. Nordic 3D har laget 4 sett som vitrinemodeller til ABB som i sin tid lagde togene. Disse modellene er ikke kjørbare, men er lakkert og har dekaler.

Hvor vidt du kan få tilgang til disse, og om de kan tas ut av røret de er montert i er usikkert. Jeg sender deg en mail med kontaktinfo til de som var involvert i saken den gang.


Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Lukas Nieriker View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 februar 2008
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lukas Nieriker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 16:11
Det er veldig flott! Tusen takk!
Lukas
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 10:36
Ja etter hardt arbeid siden lørdagskveld står min Bm73 i ny prakt for gutta i Dallas film.


Speedbygging på høyt plan, men nå er den endelig klar for filminspilling!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Lukas Nieriker View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 februar 2008
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lukas Nieriker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 10:50
Det er imponerende, utrolig flott og jeg tar av meg hatten!
Lukas
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 10:54
Takk Lukas, håper det er godt nok det jeg har gjort.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 20:41

....etter like mye speed-scratchbygging er stasjonen som Bm 73 skal kjøre inn på nesten ferdig....har laget noen blomster kasser og støpt noen lyktestolper som ennå skal på....almost there.....Wink

 
 
 
.....klar for film......"Gymlærer Pedersen 2 , no more mr. nice guy"LOL
 
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 21:43
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

....etter like mye speed-scratchbygging er stasjonen som Bm 73 skal kjøre inn på nesten ferdig....har laget noen blomster kasser og støpt noen lyktestolper som ennå skal på....almost there.....Wink

 
 
 
.....klar for film......"Gymlærer Pedersen 2 , no more mr. nice guy"LOL
 
 
 
Det er skikkelig eksibisjonisme, og stille seg til på spor 8 på Oslo S, rett før tog 2712 kommer fra Ski (ca 700 reisende på en god dag). M.a.o. ikke bare toget som kommer, og gårBig%20smile 
 
Gymnaslærer Pe(netre)dersen, den første filmen hvor toern er bestWink


Edited by J-I Hansen - 27 februar 2008 at 22:22
Back to Top
Lukas Nieriker View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 februar 2008
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lukas Nieriker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 22:05


Edited by Lukas Nieriker - 28 februar 2008 at 21:27
Lukas
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 22:26
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Ja etter hardt arbeid siden lørdagskveld står min Bm73 i ny prakt for gutta i Dallas film.


Speedbygging på høyt plan, men nå er den endelig klar for filminspilling!
 
Clap
 
Skal denne til Fremo-treffet i Kristiansand i år?
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 22:46
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
Clap
 
Skal denne til Fremo-treffet i Kristiansand i år?
 
Det er ikke en umulighet. Jeg får vel prøve å sette meg et mål til å ha den klart til i september! Men da i blå utgave!


Edited by Claes Lislerud - 27 februar 2008 at 22:46
Modellhilsen

Claes
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 23:14
Det ser vi frem til!Thumbs%20Up
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2008 at 00:06
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

 
 Jeg får vel prøve å sette meg et mål til å ha den klart til i september! Men da i blå utgave!
 
Hvis jeg kan foreslå: Vi har lokaltog, og vi har fjerntog. Hva med å la denne være i mellomdistanseutførelse til etter treffet? Smile
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2008 at 09:03
Nå har jeg, pga tiden, bare lakket høyresiden av den ene styrevogna og en mellomvogn. Så hele togsettet er ikke lakkert. Så om jeg skal bygge den ferdig til treffet så lager jeg den sånn som jeg vil ha den i ettertid. NSB merke og annen tekst på modellen har jeg bare malt på siden jeg ikke har dekaler til noe annet en Signatur utgaven.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2008 at 17:23
Om du ikke blir helt ferdig er jo denne tilnærmingen riktig så forbildekorrekt:

Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2008 at 21:20
Akkurat det settet har gått igjen i Dagsrevyen og andre sendinger de siste dagene. Sto i bakgrunnen i et innslag fra Oslo S som har blitt vist flere ganger ifm problemene i Oslo nå i uken.
 
Petter
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2008 at 21:50

Da var stasjonen din ferdig Lukas,håper den faller i smakWink

 
Til perrongen er det brukt 10 mm kapafix,kanten rundt er støpt i resin. huset er bygget i kartong og blokkepapp.....vinduer skilt,klokke etc. er kjørt ut i edge og lyktestolpene er støpt i hvitmetall....alle delene er selvfølgelig malt med airbrush i etterkant.....
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2008 at 21:54
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

vinduer skilt,klokke etc. er kjørt ut i edge


Hva er det?
Svein S
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2008 at 22:03
Det er utstyr som skiltmakere bruker til å printe/skjære ut dekaler med......
 
 
EDIT: er så heldig å ha en bror som er skiltmaker,bruker ikke edge systemet selv ....så jeg kjenner det ikke så godt.........


Edited by morten.h - 28 februar 2008 at 22:10
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2008 at 22:17
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

vinduer skilt,klokke etc. er kjørt ut i edge


Hva er det?
Svein S
Back to Top
Lukas Nieriker View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 februar 2008
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lukas Nieriker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2008 at 22:22
Stasjonen ble jo veldig fin! Håper de liker den i Miniatur Wunderland også, for dit skal den på søndag...
Lukas
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2008 at 23:14
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Akkurat det settet har gått igjen i Dagsrevyen og andre sendinger de siste dagene. Sto i bakgrunnen i et innslag fra Oslo S som har blitt vist flere ganger ifm problemene i Oslo nå i uken.
 
Petter
 
Nja, jeg mistenker at det er flere sett med litt røde deler på om dagen. Ble tatt mye elg inntil for noen uker siden. Mellom Moelv og Lillehammer lå det, for et par uker siden, "kjøtt" nesten hele veien. Da går delelageret fort ut.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.