MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lys på Bm 71/73
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lys på Bm 71/73

 Post Reply Post Reply
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lys på Bm 71/73
    Posted: 22 november 2004 at 21:10
Hei!

Sitter å lurer litt på hvordan jeg skal få til lysene på min modell av Bm73. Jeg trenger lysledere og hvordan jeg kan få tak på det og hvordan dette skal koples for å korrekt lysbilde. Hvilke lys brukes ved nærlys og hvilke brukes ved fjærnlys?
Tenker på å bruke en funksjons dekoder i "manøvervognen"
til lys. Det burde vel gå bra.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2004 at 21:20

Hei Claes!

Jeg kan ikke hjelpe deg når det gjelder lysbilde på BM 73 - men jeg vil gjøre deg og andre oppmerksom på en bra artikkel om hvordan man bruker optiske fiber sammen med de kraftige hvite lysdiodene (eller golden white/sunny white om man foretrekker det.

Artikkelen står på side 98 i desembernummeret av Model Railroader som vel snart burde være hos Narvesen. (vi som abonnerer har alt fått januarnummeret).

Det er mange tips å hente der med fine bilder til.

Hilsen KnuT

fiat lux - la det blir lys

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2004 at 23:25

Om jeg husker korrekt (har ikke kurs på 71/73) så lyser vel de to ytre lysene på "nærlys" og alle 4 på "fjernlys". i tillegg lyser hele tiden den lille pæren litt lengre opp.

Eirik

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2004 at 00:44
Som Eirik helt korrekt skriver så er "default" 3 hvite forlamper pluss 2 røde baklamper.
forlampene danner en trekant med lys øverst samt den ytterste lampa på begge sider i raden nederst. Innenfor de undre forlampene sitter baklampene.
Mellom baklampene sitter tre relativt kraftige fjernlys.

For/baklamper skal ved kjøring være på retningen bestemmes automatisk. Det finnes en mulighet til også å slukke disse med slukkes alt utvendig lys på togsettet. Fjernlyset betjenes med en fotbryter.

Ved skjøting slukkes signallampene mellom togsettene.

Ved å sette kjøreretningsvender i bakover får vi både front- og baklamper i begge endene. Jeg bruker denne funskjonen ved innsett/uttak for å kontrollere at ingen lamper er utbrent.
Samme signalbilde får vi også når vi bytter ende på togsettet, idet vi aktiverer nytt førerbord og toget avgjør hvilken retning det skal kjøres. Da tennes først signallampene i den retning det skal kjøres. Kort tid etter slukkes lampene i den retning det har vært kjørt.

Har jeg glemt noe da?

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2004 at 14:47

Hei,

skjønner ikke hvor jeg var, men jeg tenkte på dieselsettene BM 93. Jeg ser jo type 73 ofte her i Halden - og her er et bilde tatt i sommer med lysene på - men det er vanskelig å se om det øverste lyset er på.

Bildet er tatt på Halden stasjon 29. juni 2004 ca kl 1250 - dvs noen vet da sikkert hvilket tog det er som ankommer Halden.

Her får du jo også se litt annet stash også.

Hilsen KnuT

 

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.