Ulike endeprofiler |
Post Reply |
Author | |
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 18 februar 2008 at 12:53 |
Hvordan er policyen for bruk av ulike endeprofiler på treffene? Jeg ser av modulnormene at standardprofilen B96 og flatlandsprofilen F96 går sammen mekanisk og elektrisk, men visuelt gjør de det jo ikke. Aksepterer man slikt, eller bør man evt. lage overgangsmoduler med en ende med B96 og den andre med F96 for eksempel?
|
|
Svein S
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så langt jeg har sett på treff er det vel bare B96 som er i bruk her i landet.
Personlig er jeg vel av den mening at skal man ha en annen profil bør det gjøres som du selv skriver ved å ha en overgangsmodul fra B96 til F96.
Ellers er det vel nesten slik at profil B96 nesten er for flatland å regne her i landet
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det nederste bildet fra Alrendaltreffet i 2002 på denne siden: http://www.rotsekk.net/postnuke/modules.php?name=News&file=article&sid=4 synes å ha to moduler nede til venstre som har flatlandsprofil, men også B96-profil i den ene enden. Edited by ses - 18 februar 2008 at 14:02 |
|
Svein S
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er seksjoner, modulendene er B96. Men det finnes ihvertfall en F96 modul i Norge, og den har vært med på en rekke treff.Jeg har ikke overhørt noen negative kommentarer om det. |
|
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
B-96 er vel blitt "standard" endeprofil og er iallefall dominerende her til lands. Skaarerbanens venner har nå laget flate modulkasser som vil bli bygget staks andre prosjekter blir ferdigstilt, og vi har anvendt F-96 endeprofilet som er den lave varianten. Dette for å kunne lage flatlandsmoduler som kan stables tre i høyden i 60 cm transportendestykker. Siden B-96 er "standard" endestykke må vi også lage overganger slik at disse kan settes inn i et oppsett. Vi har laget både rette og slake kurver (R=7,5m). Det hadde vært ønskelig med flere flate "østlandsmoduler" for å få litt variasjon i landskapet.
http://fremo.org/gauges/profile.htm |
|
Steinar
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ideelt sett ønsker vi at modulene skal settes sammen med sammenfallende grensesnitt. Altså B96 mot B96 og F96 mot F96. Nå har vi så langt bare hatt en F96-modul i bruk på våre treff, og den har glidd greit inn "til tross for" avvikende form på grensesnittet.
Et større problem, som vi stadig opplever, er at vi må sette B96 grensesnitt sammen feil vei, altså med den høye siden i hver sin retning.
Dette gir selvsagt maksimal feil, og er noe vi lengst mulig forsøker å unngå. Når det skjer har vi i noen tilfeller kamuflert overgangen med noen løse buskvekster o.l. slik at det ikke blir så påfallende. Den grønne modulkassefargen er også med på å gjøre slike "sprang" mindre synlige.
Vi akseptere dette som et unntak, fordi det ikke lar seg løse på andre måter. Men forsøker selvsagt lengst mulig å unngå det.
Hilsen Halvor
|
|
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke helt enig i at dette ikke kan løses på andre måter...
Det kan bygges flere endevendere!
Etter utallige oppfordinger (OK, ihvertfall noen få...) snekra Jon Einar og meg sammen 3 stk 40 cm endevendere her for et år eller 2 siden.
Det tar ikke så vannvittig med tid, å lage 3 samtidig gir en liten samlebåndseffekt i produksjonen, samt at å lage noe som "går opp i" (kan boltes sammen til...) 120 cm forenkler transporten betydelig.
Tror alle disse er inntegna i Arendals anlegget nå i mars?
MVH
for Modelljernbaneverket Terje O
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Endevendere har vi etterhvert rikelig tilgang på, spesielt etter at Skårerbanens Venner har bygget en hel masse av dem. Men det vil fortsatt være situasjoner hvor man ikke har den riktige modulen for å få det til å gå opp med endestykkene. Det trengs også "vanlige" moduler!
Hilsen Halvor
|
|
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siden vi nå her til lands har fått et såpass stort antall moduler så kunne jeg tenke meg å stille dette spørsmålet:
Skulle vi si at fra nå av er det helt greit at man bygger moduler med flatprofil? Det er jo åpenbare fordeler med slike: - Kurvemoduler kan snus begge veier - Større transportkapasitet - Ingen lav profilende som gjør det litt plundrete med boltehull/benfeste - Mange danske og tyske moduler har F-profil Jeg liker å lage kupert landskap på modulene mine, men ser egentlig ikke noe problem å avslutte mot en horisontal ende. Dette vil bare se kunstig ut dersom flere moduler bortover har et "konstant" høyere eller lavere terreng enn i skjøtene. Og slik vil det jo ikke være i praksis. Den store fleksibiliteten i oppbygging av modulanlegg på treff eller i klubben gjør det fristende å tenke slike "kjetterske tanker". |
|
Hilsen
Roar Børte |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har vel personlig litt problem med hvorfor vi ikke skulle akseptere flatmoduler. Vi har hatt en i flere år som har stått for seg selv uten at noen har åpenlyst reagert på det.
Og som Halvor sier så er endevendte moduler et større visuelt problem. Så min stemme går til dem som ønsker å bygge flatt i tillegg. |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enig i at vi bør kunne ta i bruk andre eksisterende Fremo grensesnitt.
Oppstarten av Fremo i Norge har vært konsentrert om en rimelig avgrensa epoke (den klassiske "Fremoalderen"), og med rimelig avgrensede standarder for koblinger etc. Dette har vært en fornuftig og nødvendig politikk for å sikre at den relativt begrensede modul- og medlems-mengden er tilstrekkelig til at det overhodet går an å arrangere et fornuftig treff. Etter vært som den totale mengden moduler og medlemmer øker må vi forvente at både andre epoker, andre grensesnitt, andre koblinger og andre geografiske forbilder vil dukke opp etterhvert som det blir "etterspørsel" (dvs moduler og medlemmer) nok til at det går an å lage anlegg av det. Antar at det vil bli en god del gode diskusjoner om dette i Arendal Kan i denne sammenheng nevne at vi har fått produsert en liten serie dobbeltsporsgrensesnitt som forhåpentligvis vil bli tatt i bruk ila året, men da ikke på europeisk forbilde MVH Terje O |
|
Urban Johansson
Nykommer Joined: 20 januar 2005 Location: Sverige Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej!
De som sett bilder från Rendsburg 2007 - såg att vi hade en liten (20 cm) modul med F-B-profiler mellan "Mariefred" och "kurvmodulerna".
Vi har nu flera F-B-profilsmoduler i 2 olika varianter - det kan vara en lösning på "ändvändare-problemet".
|
|
Urban Johansson
Sverige |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |