MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt prosjekt - Grimstad v.2.0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt prosjekt - Grimstad v.2.0

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt prosjekt - Grimstad v.2.0
    Posted: 14 februar 2008 at 23:45
Hva gjør man når det bare er 6 uker til Fremo-treff? Joda, begynner på en ny stasjon selvfølgelig LOL Vi begynte på tirsdag, og så langt har alt gått kjempekjapt, så det lover godt!

Jeg har laget en blogg hvor man kan følge fremdriften... Flere og større bilder finnes på :

http://grimstadline.blogspot.com/




Edited by Mr Bridger - 27 februar 2008 at 10:59
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2008 at 07:16
Meget fin blogg. Blir spennende å følge videre. Clap
Det som er mest spennende er jo om modulen blir klar til slutten av mars. Wink

Min kone har en søster nedover i disse trakter, så det hender at vi er i området. Blir derfor litt ekstra interresant å følge prosjektet ditt.
Det er vel lite igjen av både Grimstad stasjon og resten av linjen i 1:1 da. Men vi har gått tur på deler av traséen.

PS! Ser du har omtrent like god plass til bilen i garasjen som jeg har for tiden..LOL
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2008 at 08:22

Tore da...

Du er verre enn meg. Trodde jeg hadde dårlig tid. Lykke til. Skal følge med det her.
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2008 at 11:42
Asai : Det eneste som er igjen etter Grimstadbanen er noen skinner som er synlige i betongdekket ute på Torskeholmen, ellers er det ikke mange spor etter banen, men deler av traséen eksisterer jo idet det går bilveier på den, og tunnellen inn til stasjonsområdet er jo der fremdeles. Forgreiningsstasjonen Rise er jo der fremdeles og er i bruk da Smile

Ørjan : Ja, tiden er knapp. Men tror det skal gå greit. Jeg bruker det gamle kontrollpanelet om igjen og sparer jo litt tid på det iallefall. Det gjelder bare å få gjort litt hver dag, så blir det nok bra.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2008 at 12:46

Den skal være med på treffet i Arendal?

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2008 at 14:51
Jadda, den står på planen Big%20smile
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2008 at 14:59
En modig beslutning Tore.Clap
 
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2008 at 15:11
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

En modig beslutning Tore.Clap
 
I second that....Clap
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2008 at 16:55
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

En modig beslutning Tore.Clap
 


Ja, nå har jeg snakket om å lage ny Grimstad i flere år, så det var på tide å gjøre noe. Var ikke fornøyd med Grimstad v. 1.0 og da forsvinner litt av gleden med å ha den med på treff. Det føles utrolig fint å få begynt på nytt. Den nye blir ikke så mye lenger (ca 40cm), men får code 75 spor og store veksler. Den vil dessuten passe mye bedre inn i mitt hjemmeanlegg Smile
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2008 at 18:14
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Hva gjør man når det bare er 6 uker til Fremo-treff? Joda, begynner på en ny stasjon selvfølgelig LOL Vi begynte på tirsdag, og så langt har alt gått kjempekjapt, så det lover godt!

Jeg har laget en blogg hvor man kan følge fremdriften... Flere og større bilder finnes på :

http://grimstadline.blogspot.com/


 
Fornuften ville kanskje tilsagt at dere ventet med å avsløre dette, men samtidig har dere nå fått litt mer press.Smile
 Jeg gleder meg til å se denne. Og til treffet selvsagt.
 
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2008 at 19:38
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
Fornuften ville kanskje tilsagt at dere ventet med å avsløre dette, men samtidig har dere nå fått litt mer press.Smile
 Jeg gleder meg til å se denne. Og til treffet selvsagt.
 


Jeg har aldri vært spesielt fornuftig av meg og i tillegg jobber jeg best under press, så da var det jo enkelt Smile Det blir nok ikke mye landskap på 6 uker, men får jeg den kjørbar bør jeg være fornøyd.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 14:55
Arbeidet (les:moroa) skrider fremover. Flere bilder av dette samt prototypen ligger på http://grimstadline.blogspot.com/

Legg gjerne igjen en kommentar eller to på disse sidene :)




Edited by Mr Bridger - 22 februar 2008 at 14:56
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 15:00
Du har ihvertfall fått farge på din du... Der ligger vi litt etter, men igjen så har vi fått på all skinnegang... HE HE!
Skal bli spennende dette til Arendal..
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 15:02
Jeg prioriterer maling høyt på lista. Det gjør ikke modulkassene så mottakelige for fukt. Jeg anbefaler å male dem både innvendig og utvendig så fort som mulig :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 11:04
Da er det meste av skinner på plass - om enn ikke permanent montert. Store bilder finnes på : http://grimstadline.blogspot.com






Edited by Mr Bridger - 27 februar 2008 at 11:07
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 12:37
Ser bra ut.  Smile

Det sort-hvitt bilde, er det tatt omtrent der Odden ligger nå?

Har lurt litt på hvor stasjonen lå. Det er altså der bussene stopper i dag?
Begynner å se det litt for meg nå... Wink
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 17:24
Tore.
Hvor lang blir Grimstad v 2.0?
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 17:30
3 meter og 22cm. Omkjøringssporene er nå akkurat like lange som i virkeligheten, men jeg har komprimert litt i begge ender.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 17:32
Tore: Bildet av Grimstad stasjonsområdet var meget interessant! Vet du når omtrent det kan være fotografert? Det virker som det er bredt spor, så da er det vel etter 1936. Kan jeg "ta" bildet å legge i NJKs stasjonsdatabase også?
Svein S
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 17:34
En grei størrelse på en stasjon. Lett å håndtere. Eg e så fornøyd med Ålgård pga størrelsen. Den e ca 3.60...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 21:35
Asai : Bildet er tatt fra tunelltaket (tunellen er jo i bruk fremdeles). Odden ligger ut til høyre i dette bildet, og stasjonshuset og godshuset ligger der post/politi og bussholdeplassen ligger i dag.

Svein : Bildet er tatt av Birger Dannevig og jeg har lånt det fra en billedbok jeg har om hans liv og virke som fotograf. Rettighetene tilhører vel Dannevig Foto i dag, men jeg regner ikke med det vil være noe problem å bruke det til noe slikt fornuftig :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 21:50
Gleder meg til å se Grimstad stasjon i modell på mitt første FREMO-treff.
Blir veldig spennende. Smile
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2008 at 21:42
Tore.
Kjøre du manuellt på sporvekslerene eller vil du installere et stillverk?
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2008 at 01:05
Jeg vurderte en stund å bruke manuelle sporveksler styrt fra siden av modulkassene, men jeg har funnet ut at jeg egentlig liker godt litt elektriske "ting" som flytter seg selv, så da ble det Tortoiser.

Jeg fikk ikke nok spor på oversiden av modulkassene, så her er et bilde fra seksjon nr.3 hvor jeg har begynt monteringen på undersiden også : LOL (Flere bilder på bloggen : http://grimstadline.blogspot.com/)

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2008 at 14:03
Hei ToreSmile
 
Hvis man gerne vil have mange skinnemetre er dette en oplagt metodeLOL
 
Det er en rigtig god ide, masser af kapacitet og man har styr på kabelarbejdet.
 
Intet mindre end genialtClap
 
Mange hilsner
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2008 at 17:31
Burde vel ta bilde av det elektriske på "våre" moduler og...
Kommer i løpet av noen dager...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2008 at 22:55
Er det noe fremgang Tore? Bare 3 dager igjen...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2008 at 11:26
Det har vært stadig fremgang, men det meste har vært kjedelig jobbing på feil side av modulene. Jeg har aldri koblet opp ledninger selv på en hel stasjon, og selv om den er liten ble jeg utrolig overrasket over hvor stor jobb dette faktisk er. Men igår kunne jeg foreløpig sette loddebolten til side, og kjøre det første test-toget. Big%20smile

Det ligger flere bilder på hjemmesidene mine.




Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2008 at 14:33
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:



 
Hva er det for slags bein, og hvor er de anskaffet fra?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2008 at 15:13
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:





Det huset som har fått hjørnet kappet av jernbanen var stilig!

Skal du ha med det på modulen?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.