MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Brannsikkerhet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Brannsikkerhet

 Post Reply Post Reply
Author
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Brannsikkerhet
    Posted: 08 februar 2008 at 09:31
Har tenkt å bygge seksjoner av 5-10 cm Styrofoam plater.
Har blitt betenkt etter å ha lest link i forrige emne.
Tenker spesiellt på om det dannes giftige gasserDead ved evt. brann.
Datablad                       http://www.isolitt.no/filer/isolitt.no/filer/XPS/DOW%20sikkerhetsblad.pdf
Avsnitt 5 og 10 omhandler dette.
Blei litt beroliga med at "forbrenningsproduktene" ikkje er meir giftige enn fra vanlige treprodukter, men gjelder det gassene i røyken?
 
er eg en smule hysterisk nå??Shocked
Gospeltrain
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2008 at 11:57
Du vet kanskje at det finnes "ubrennbar" XPS (dvs selvslukkende)?
Kanskje det vil virke litt beroligende?
Bjørn Egil
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2008 at 16:51
Nei det visste eg ikkjeEmbarrassed min erfaring ligger i spon og pappmacheLOL
Nå blei eg veldig lettaBig%20smile!!!    Takker så mye!!
Er XPS betegnelsen for sjølsløkkende Styrofoam?
 
Har leita etter Styrofoam plater i byggvaresjappene i Sauda, og COOP-Bygg i Haugesund; ingen selger slikt, har fått tips om at et Betong-anleggsfirma har dei, må bare være sikker på at dei er "brannsikre"Confused
Gospeltrain
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 18:51
Nei, XPS er betegnelsen på polystyren som er ekstrudert, dvs laget med en lukket cellestruktur, ofte forekommer endelsen "foam" i navnet. Den andre typen polystyren er ekspandert og består da av kuler, ofte forekommer endelsen "por" i navnet. Sistnevnte er mye mer "sølete" å jobbe med og ikke så lett å forme med kniv (og sag).

Noen benytter også byggskum for å forme fjell etc, og dette blir som å skjære XPS.

Det er flere produsenter av polystyren og de enkelte byggvarforhandlere har gjerne avtale med én eller flere.
Styrofoam distribueres av Glava
Jackofoam produseres av Jackon (Fredrikstad)
Rockfoam er Rockwool sin XPS
Sundolitt produseres av Brdr. Sunde (Ålesund)
For å nevne noen ... Wink

Bjørn Egil
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 19:31
Jeg kjøpte Jackofoam på Byggmakker til en helt fin pris!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 20:49
Hei!
 
Hvor stort problem er egentlig dette?
XPS er jo ikke ett svært ustabilt stoff, med lav selvantennelsestemperatur. Når først temeraturen blir så høy at XPS brenner er det vel en del andre anleggsmaterialer som tre, landskapsmaterialer o.l. som også kommer til å ta fyr? Alt som brenner avgir dessuten gasser, og de er nesten alltid giftige i mer eller mindre grad.
 
Edit: Skrivefeil


Edited by Roger - 09 februar 2008 at 23:59
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 23:30
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Hvor stort problem er egentlig dette?
XPS er jo ikke ett svært ustabilt stoff, med lav selantennelsestemperatur. Når først temeraturen blir så høy at XPS brenner er det vel en del andre anleggsmaterialer som tre, landskapsmaterialer o.l. som også kommer til å ta fyr? Alt som brenner avgir dessuten gasser, og de er nesten alltid giftige i mer eller mindre grad.
Det er sikkert ikkje noe stort problem, Roger, tenker bare at det er ikkje lov å bruke isopor i trevegger- og golv, og det har eg forstått er pga. svært giftige brenngasser. Plast og maling avgir nok like ille gasser, men det blir så mye mindre volum.
Til Nordag-banen vil plater være ideelt; heile banen går i sjøkanten på ei fylling med 2-3m høyde. Ingen veksler. Derfor har eg et sterkt ønske om XPS til seksjonsbygging, og finnes dei i "brannsikker" utførelse vil eg klart velge det!
vh Oddvar
 
Gospeltrain
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 23:46
Originally posted by carlf carlf wrote:

Jeg kjøpte Jackofoam på Byggmakker til en helt fin pris!
Byggmakker har me ikkje her, men Monter kan skaffe, evt. et anleggsfirma.
Du bruker finerplater til seksjoner og  foamplaten til mindre nivå-oppbygging synes eg å sjå på bloggen? din( Data er ikkje mi side)Confused  Funker det greitt? Skal det være et "fast" anlegg?
Flotte bilder fra Corsika!
mv Oddvar
 
Gospeltrain
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2008 at 11:22
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:

Du bruker finerplater til seksjoner og  foamplaten til mindre nivå-oppbygging synes eg å sjå på bloggen? din( Data er ikkje mi side)Confused  Funker det greitt? Skal det være et "fast" anlegg?


Jeg skal bygge et anlegg i moduler, der hver modul består av en Ivar-hylleplate fra Ikea med Jackofoam i lag oppå for å gi landskapskonturer, nivåbygging om du vil.

Jeg synes det fungerer helt fint, men jeg merker meg at JF"n er ganske hard, man må jobbe for å kutte gjennom den. Jeg pleier å lage et kutt i den så dypt som mulig, for så å knekke den langs kuttet, men da blir ikke kantene helt vinkelrette...

Men det er lett og fint, greit å pusse til med sandpapir. Og som nevnt slipper man alle de teite kulene som isopor byr på, men man kan få endel foam-støv på seg isteden...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2008 at 12:49
Jackon skriver selv om dette på en side de kaller:
Jackon tenker miljø:

Jackfoam® og Jackopor® er organiske produkter og dermed brennbare. Forbrenningsproduktene består av vanndamp, sot og karbondioksid (CO2). Ved ufullstendig forbrenning dannes det også CO.

Tester viser at det utvikles mindre mengder giftige gasser ved forbrenning av polystyren enn ved forbrenning av trebaserte produkter.

Ser nesten ut til at det er bedre at det brenner skikkelig så det ikke utvikles CO - karbonmonoksyd - kullos WinkDead

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2008 at 22:19
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Ser nesten ut til at det er bedre at det brenner skikkelig så det ikke utvikles CO - karbonmonoksyd - kullos WinkDead


Ja, som med det meste som brenner .. Wink
Bjørn Egil
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2008 at 00:47
Og resten er bare mineralvann (vann med kullsyre) Thumbs%20Up
 
Petter
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2008 at 10:26
Takker for tips CarlfSmile og Dere alleSmileSmileSmile!
Nå kan eg ikkje "kverulere" lenger på denne tråden, og har ein mindre grunn for ikkje å komme igang! Noe rydding og El-opplegg så er "Kosekroken" i garasjen klarThumbs%20Up
XPS-plater får eg rekne som "stuereine"!
   Ang. Co-gassen,så er den eindel av mitt dagl. arbeid;den binder seg med et oksygenmolekyl ved første anledning, til CO2.
vh Oddvar
Gospeltrain
Back to Top
Brede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2008 at 15:02
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:

Takker for tips CarlfSmile og Dere alleSmileSmileSmile!
Nå kan eg ikkje "kverulere" lenger på denne tråden, og har ein mindre grunn for ikkje å komme igang! Noe rydding og El-opplegg så er "Kosekroken" i garasjen klarThumbs%20Up
XPS-plater får eg rekne som "stuereine"!
   Ang. Co-gassen,så er den eindel av mitt dagl. arbeid;den binder seg med et oksygenmolekyl ved første anledning, til CO2.
vh Oddvar
 
Det er jo nettopp derfor den er giftigWink
 
og det er jo svært lite oksygen der når C0 blir lagetTongue
 
Lærte om dette i nat. fag timen i degLOL
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2008 at 09:11
Hei!
 
Og med brannen hos Jackon i Søgne i går, kom vel fasitten på denne tråden. I Fædrelandsvennen kan man blandt annet lese:
 
"En stund var det usikkert om røyken var giftig, men det ble senere avkreftet. Det var heller ikke eksplosjonsfare på stedet."
 
Og det var nok ikke bare styrofoam-plater som brant i brannen heller, for å si det slik.
 
 
Edit: Lagt til link.


Edited by Roger - 06 juli 2008 at 09:38
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,086 seconds.