MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Radius på Z-spor
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Radius på Z-spor

 Post Reply Post Reply
Author
bjarnep View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 24 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bjarnep Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Radius på Z-spor
    Posted: 04 februar 2008 at 23:46
Hve er den minste praktiske radiusen man kan legge z-skinner på?
Jeg går ut fra at en må bruke flexiskinner (f.eks fra PECO eller er der alternativ?) Er det noen som kan gi meg råd og tips?
bjp-48
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2008 at 08:39
Tja, hva er "knekk-radiusen" Wink
Spøk til side, så kan det være lurt å ta en titt hos Heine på http://www.heinepedersen.com/
så kan du finne tips på både det ene og andre inne Z Smile
Bjørn Egil
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2009 at 18:13
Kan de fleste lok, passasjervogner og andre vogner ta en 8510 sving?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 09:51
Alle Märklins lok og vogner fungerer på Märklins minste radius. De korte lokene og vognene kan gå i veldig små radier. Tror jeg er nede i 7-8 cm i den skarpeste knekken her:



Mvh Heine
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 11:16
Javel ja, da trror jeg jeg skal klare meg fint. Mens vi er inne på skinner og slikt. Hvor stor stigning kan jeg ha? Har hørt at z-skala kommer seg opp hvor som helst, så lenge loket ikke drar så mange vogner. Er 10% alt for bratt?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 11:35
Et lok alene klarer sikkert 10%, men det spørs om du kan ha vogner på i det hele tatt da... På z-lok er det ikke gummiringer på hjulene, så stigninger bør egentlig ikke overstige 2-3% hvis du skal kjøre med flere vogner.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.