MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - dekoder i V100
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

dekoder i V100

 Post Reply Post Reply
Author
steloe View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steloe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: dekoder i V100
    Posted: 04 februar 2008 at 22:32
Dekoner i Rocos V-100.
 
Jeg har kjøpt en Rocomodell av det tyske V100 og skal montere dekoder.  Jeg har en dekoder av type LokPilot DCC V2.0.  Den har i likhet med lokomotivet en 8-pins kontakt.  Men hvilken vei skal jeg montere den?  Det ene hjørnet på kontakten i lokomotivet er markert med et kryss, men noe tilsvarende finnes ikke på dekoderen.  Her er det bare ledninger av forskjelling farge.  Enten orange eller grå skal i hjørnet med krysset - men hvilken? 
Håper noen kan gi meg et råd.   
 
Med hilsen Steinar
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2008 at 09:05
Hei!
 
Den oransje ledningen går til pinne nummer 1. Denne er ofte merket med et kryss. Her er koblingsskjemaet på en 8-pins plugg:
 
 
MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
steloe View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steloe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2008 at 14:14
Takk. 
 
Da går det nok greit.  Dekoderenhar forresten en ledning til - en sort tynn en som ikke er koblet til pluggen.  Regner med at den ikke er viktig, så jeg legger den bare et sted den ikke kan gjøre noe skade.  Kanskje lurt med en tapebit på den bare enden først..
 
Verden var enklere før.    Så var det bare å gå igang og programmere.  kommer tilbake neste gang jeg kjører hodet i tenkologiveggen.
 
Steinar 
 
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2008 at 19:48
Hei Steinar.
 
Det fine med 8 pins pluggen er at dersom du ikke finner merket så er det bare å prøve ! Det verste som skjer dersom pluggen er feil vei, er at lysene ikke lyser. Bytt da om på pluggen...
 
Den svarte ledningen (sikker på den ikke er en annen farge) er nok til en ekstra funksjon. Det merkelig er at selv om du har 8 pinner så benyttes normalt ikke pinne 3, se skissen til Tom..
 
Pass på at den løse ledningen er isolert slik at du ikke kortslutter dekoderen
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.