MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nordens største mj-anlegg bygges i Fredrikstad
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nordens største mj-anlegg bygges i Fredrikstad

 Post Reply Post Reply
Author
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nordens største mj-anlegg bygges i Fredrikstad
    Posted: 02 februar 2008 at 00:31
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2008 at 12:00
Ja, men så var det bare STiM ... Wink

(SveitsTysklandiMiniatyr)
Bjørn Egil
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2008 at 12:44
Og slik ser det ut i lokalene...




















Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2008 at 13:21
Spennende prosjekt! Jeg formoder ut fra kaka at det da er snakk om Märklin-system på dette?
Svein S
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2008 at 14:55
Ja, her blir det Märklin C-skinner som skal ballasteres med grus. Og hvis han gjør det like grundig som vi har gjort det på utstillingsanlegget Gleng bygger på kan det bli bra det.


C-skinner med ekstra ballast.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2008 at 15:52
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Og slik ser det ut i lokalene...



Solide fugler på bakgrunnen, det skal de ha!

Edited by Håvard H - 02 februar 2008 at 15:52
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2008 at 16:05
Bakgrunnen er malt av Tore Jacobsen som er en gammel kunstner i 80-årene...

 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2008 at 16:15
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Ja, her blir det Märklin C-skinner som skal ballasteres med grus. Og hvis han gjør det like grundig som vi har gjort det på utstillingsanlegget Gleng bygger på kan det bli bra det.


C-skinner med ekstra ballast.


Unnskyld min ignorans om nåtidig Märklin, men er ikke C-skinner de som er sorte? I tilfelle er jo den behandlingen dere har gjort svært vellykket i å skjule det som jeg aldri har skjønt poenget med C-skinne-fargen. C-skinner har bare seksjonsspor?, eller finnes det fleksibelt spor også? Ut fra bildet virker det som det er litt stor kurveradius på sporet til høyre.

Utstillingsanlegget virker interessant. Finnes det flere bilder av det?
Svein S
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2008 at 16:37
Joda, C-skinnene har mørkegrå ballast, men vi har først malt dem brune, og så ballastert dem etterpå.

Og det er kun seksjonsskinner i forskjellige radiuser vi har benyttet. De er til og med lagt med overhøyde. Smile

Bilder finnes i hundrevis... Anlegget er snart ferdig, og da skal vi lage en egen presentasjon av byggeprosessen og det ferdig anlegget.




Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2008 at 16:58
Tøft, gleder meg til å se flere bilder.
Ser ut som om Fredrikstad kan bli beæret med et besøk til sommerenSmile
 
MVH Espen 
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2008 at 17:05
Anlegget jeg viser bilder av må du til Sarpsborg for å se. Wink Det har ingenting med megaanlegget til Arne Børresen å gjøre.

 
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2008 at 18:06
Jojo, bilder er alltid velkomne, uansett
Får kansje ta en avstikker til Sarpsborg daBig%20smile
Er dette et anlegg som kan besøkes ?
Oppdagte nå at Fredrikstad ikke er aktuelt på et par år, så da får en heller finne en annen "turistatraksjon" ?
 
MVH Espen
 
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2008 at 22:55
Fy til kjøttkake! Jeg ble buksevåt når jeg så det bildet med c-skinnene! Dæven steike!!!
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2008 at 03:00
Originally posted by Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 wrote:

Fy til kjøttkake! Jeg ble buksevåt når jeg så det bildet med c-skinnene! Dæven steike!!!

Ja, det ser jo nesten like bra ut som hvis de hadde droppet midtlederen og brukt spor med bare 2 skinner ....
Seriøst, ordentlig pent spor (til å være C-skinner!)
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2008 at 11:23
høres rått ut med dette anlegget!
finnes det en vei fra drammen til fredrikstad hvor jeg kan unngå motorveien så tar jeg gledelig en tur.
men blir ikke togene noe skult siden de skal gå over og under publikum, bortimellom og over og under hit og dit?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2008 at 11:34
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

høres rått ut med dette anlegget!
finnes det en vei fra drammen til fredrikstad hvor jeg kan unngå motorveien så tar jeg gledelig en tur.



Prøv toget. Både Drammen og Fredrikstad har jernbanestasjoner med ganske hyppige togavganger.


(Juster språkbruken i første setning 3.2. kl 2258)


Edited by ses - 03 februar 2008 at 22:57
Svein S
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2008 at 15:20
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

men blir ikke togene noe skult siden de skal gå over og under publikum, bortimellom og over og under hit og dit?


Vet du hva, da må jeg bare henvise til det som sikkert er et forbilde for Frek"sta" anlegget, nemlig Miniatur Wunderland Hamburg, Tyskland:



Her er en av broene som bringer togene over publikum, fra en seksjon til en annen. I MiWuHa har de i tillegg endel tunneller under gulvet, med pleksiglassplater til tak slik at publikum kan se togene kjøre under beina på en. Dette er vedlig fine løsninger på typiske problemer!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2008 at 17:24
sånn ja. trodde de mente at de skulle være skult i rør eller lignende jeg.
Back to Top
hutsi View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 november 2008
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hutsi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2011 at 00:50
ble det noe av?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2011 at 01:04

Hei!

Originally posted by hutsi hutsi wrote:

ble det noe av?
 
Mener du om det ble noe av utstillingsanlegget i Fredrikstad??
Gamlebyen Modelljernbanesenter åpnet sine dører for publikum 4. september 2010.
Facebook-profilen til Gamlebyen Modelljernbanesenter står blandt annet åpningstider og lokasjon.
 


Edited by Roger - 19 februar 2011 at 03:26
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.