MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dekaler, hvordan beskytte disse?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dekaler, hvordan beskytte disse?

 Post Reply Post Reply
Author
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dekaler, hvordan beskytte disse?
    Posted: 30 januar 2008 at 22:00
Hei,
 
Jeg holder på og bygger en del tømmervogner, og tiden er inne for å sette på dekaler. Tenkte jeg fikk prøve meg på EN vogn først, så jeg ikke gjør alle dumhetene på alle. Det viste seg å være lurt.
For når jeg gjør som jeg alltid har gjort; når dekalene var gjennomtørre, så sprøytet jeg dem med klar, matt lakk fra Humbrol, tynnet med terpentin. Men hva oppdager jeg?  Jo, de går i oppløsning Cry
 
Noen her på forumet som har erfaring med dekaler og klar lakk?
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2008 at 09:21
Hei
Du bør bruke en beskyttelse som passer til dekalfilmen, og ikke et "løsemiddel" som terpentin. Jeg har kjøpt Solvaset hos Norsk Modelljernbane på Strømmen. Selv om det er liten skrift på flasken, så bør du lese bruksanvisningen nøye.
Solvaset myker opp dekalfilmen, slik at den kan "smyke" seg inn i overflaten rundt mutre og andre ujevnheter.
 
Etter at Solvaset har gjort jobben kan du beskytte dekaljobben bedre med å bruke en mattlakk - men test på noe som kan ødelegges først, så du er sikker på at lakken ikke angriper underliggende maling og/eller dekaler!
 
Smusser du til modellene dine kan du også gjøre det før du legger på mattlakken, så tar du vare på den jobben også.
mvh Olav M
OlavM
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2008 at 10:42
Hei!
 
Jeg har brukt Pactra A48 Flat Clear akryllakk. Den er vannbasert og har ikke angrepet mine dekaler fra Microscale.
 
MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2008 at 10:52
Hvis du tynner ut humbrol lakken med humbrol sin egen retarder går ikke dekalene i oppløsning,du kan eventuellt tynne med lynol (fordamper fort)....grunnen til at dekalene går i oppløsning er bruken av terpentin og intet annetWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2008 at 12:55

Hei,

Takker for gode svar. Prøver igjen, dog UTEN Terpentin Thumbs%20Up
 
MJ-hilsen Tom Lynga
 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2008 at 12:59
Jeg kan vel skrive hva jeg gjør, siden jeg kjenner godt han som har laget demCool.
 
Jeg har bruker bare Tamiya, Vallejo eller Akrylmaling som vi har fått blandet. Deretter har jeg brukt fram til nå Tamiya Klar lakk enten via sprøyte eller boks. I det siste har jeg faktisk også brukt gulvpolish...
Når dette har tørket lenge, så setter jeg på dekaler og bruker Micro SOL dekalmykner..  Etter dette er tørt, så har jeg brukt Tamiya eller Vallejo matt klarlakk. Personlig så liker jeg Vallejo sin mattlakk på dette stadiet.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2008 at 23:40
Hei,
 
Får si som Øystein Sunde da han fant tøflene sine i søplekassa: "Jasså, er det her dere er" LOL 
 
Jeg fant noen "remedier" i skuffen, som jeg har kjøpt i løpet av tiden som mj-samler, noe fra Microscale, som heter Micro Set og Micro Flat. Sistnevnte til beskyttelse av dekaler Wink
 
Etter å ha studert brukerinstruks på flasken, har nå alle mine 7 vogner fått  en liten " airbrush" med Micro Flat. Håper det går bra denne gang.
Nå gjenstår tørking, og etterhvert en omgang eller 4 med smussing, før de blir lastet opp med tømmer, som ligger og venter. En pose med flere hundre stokker, grantømmer. Utrolig hva man får til på hytta, i tusmørket i lyset av en parafinlampe.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2008 at 16:15
Du kan köpa denna typ av lack.
 
Den ena är med lösningsmedel men fungerar bra för vagnar som är målade med humbrol.ger en sidenmatt yta glans 4
 
Den andra är helt vattenbaserad och ger en matt yta glans 7
 
Du kan pröva dig fram.
 
Annars så är dessa mycket bra.
 
Bo


Edited by Bo11 - 14 februar 2008 at 16:17
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2008 at 10:31
Hvem fører Dupli Colour her i Norge?  Har sett det et eller annet sted før, men det er lenge siden.
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2008 at 21:26
Hei
Du finner det for eksempel hos Torshov Bilrekvisita, eller hos en del fargehandlere som har spesialisert seg på lakk.

Pass på din egen helse og lakker i et område med god lufting...

OlavM
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2008 at 23:16
Originally posted by olavm olavm wrote:

Hei
Du finner det for eksempel hos Torshov Bilrekvisita, eller hos en del fargehandlere som har spesialisert seg på lakk.

Pass på din egen helse og lakker i et område med god lufting...

 
Dessa lacker är istortsett helt luktfria.
Men det är klart att man bör stå på ett lämpligt ställe.
Framför allt för husfridens skull.
 
Bo


Edited by Bo11 - 15 februar 2008 at 23:17
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.