MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ombygning av EL14
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ombygning av EL14

 Post Reply Post Reply
Author
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ombygning av EL14
    Posted: 30 januar 2008 at 19:20
Hei

Jeg er i gang med ombygning av en Lima EL14.
Slik ser utgangspunktet ut:


Loket er demontert og jeg skal sette inn ny Faulhaber motor.
Dette har jeg funnet en grei artikkel/beskrivelse av, men finner den ikke igjen. Noen som vet? Embarrassed

Loket skal etterhvert lakkeres til Cargonet. Dekaler er kjøpt og skal få nummer 14 2164.

Her er forbilde i Stavanger:

Foto: Jon Einar Vistad

Dette er mitt første prosjekt av denne typen, så jeg håper på litt gode innspill etter som dette skrider frem.
Strømopptak er også en ting jeg må prøve å gjøre noe med.



Edited by asai - 19 februar 2008 at 21:01
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 21:53
Bjørn Runar har noen tips om forbedring av strømopptak, for det kan trenges på disse lokene
 
 
Lolke Bijlsma har også bygget om noen Lima lok, men kanskje ikke helt det du er ute etter:
 
 
På naboforumet var det en som satte Faulhaber motor i en El13:
 
 
Ellers er det jo en mulighet å kjøpe et Roco Ae 6/6 og benytte understellet på denne.
Akselavstanden i boggien er ikke helt korrekt, men til å leve med hvis du ikke flyr etter loket med skyvelære hele tiden.
Du får i allefall et lok som trekker skikkelig i 25-promille stigningene på stambanenWink
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 22:11
Har vært på Bjørn Runar"s sider å sett på dette med strømopptak.
Det skal jeg prøve å få til. Wink

Ellers skal jeg prøve meg litt frem med motoren. Tror kanskje jeg vet hva som må gjøres... Hvis ikke har jeg en backup i den Ae 6/6"n. Big%20smile

Greit å vite at det finnes noe kraftig som kan settes inn når jeg skal kjøre lange godstog på Indre Stambane.. LOL


Edited by asai - 30 januar 2008 at 22:12
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 22:41
Hei,
er det slik å forstå at du har en Faulhabermotor liggende? Ellers er kanskje letteste veien til målet å bestille en slik:

Motorombygging El14 fra SB Modellbau

Jeg har bygget om 2 stk El14 på denne måten. Etter ombyggingen har du fortsatt bare drift på 2 aksler, men trekkraften er da tilstrekkelig...


22 boggivogner og 2 to-akslede godsvogner på kroken
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 23:21
Alternativt kan du ta kontakt med Anders Hildorrson i Sverige og høre om han har flere El14-drivverk igjen. Det er komplette drivverk med drift på 6 aksler og støpte boggisider.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2008 at 07:02
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Hei,
er det slik å forstå at du har en Faulhabermotor liggende? Ellers er kanskje letteste veien til målet å bestille en slik:

Motorombygging El14 fra SB Modellbau



Jeg har en slik ja.  Smile
Ser ut til at trekkraften er tilstrekkelig ja. Vet ikke helt hvor lange godstog vi skal kjøre på Indre stambane.. LOL
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2008 at 18:33
Faulhabermotoren er på plass i boggien, jeg laget bedre strømopptak og montert inn dekoder.

Deretter hadde jeg en liten prøvekjøring... Big%20smile
Fungerte nesten perfekt. De nye strømopptakerne er litt stramme, så de må justeres bittelitt.

I morgen starter lakkeringsarbeidet.Tongue

Edited by asai - 19 februar 2008 at 20:56
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2008 at 21:27
Justert litt på strømopptakerne. Kjører mye bedre. Smile
Lakkeringsarbeidet er fullført nettopp nå og bilder skal legges ut så snart som mulig etter at lakken er tørket og maskering er fjernet.


Edited by asai - 19 februar 2008 at 20:57
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2008 at 07:03
Nå er er lakken tørket og maskeringen er fjernet:


Neste skritt blir å sette på ploger, detaljer og dekaler. Big%20smile


Edited by asai - 19 februar 2008 at 20:58
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2008 at 10:24
Originally posted by asai asai wrote:

Oppdatert.. 
 
Ser godt ut Terje!
Fargevalget ser også bra ut på bilde.Smile
 
Arne
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2008 at 10:43
Originally posted by aha aha wrote:

Originally posted by asai asai wrote:

Oppdatert.. 
 
Ser godt ut Terje!
Fargevalget ser også bra ut på bilde.Smile
 
Arne


Takker..
Nå er bildet tatt i skikkelig dagslys, men er allikevel godt fornøyd.
Spesielt også med tanke på at dette er første gangen jeg gjør noe slikt.
Var på Magneten i går å kjøpte litt Humbrol maling til detaljene som nå skal på. Smile

Må bare bli ferdig med kjøkkenombygningen først. Måtte nesten ut med hele kjøkkeninnredningen for å få lagt frem vann/avløp og strøm.
(Litt avsporing her, håper jeg er tilgitt...)Embarrassed
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2008 at 19:23
Ploger, pantografer og dekaler er nå satt på. Nå gjenstår bare litt flere smådetaljer, klarlakk, vinduer og lys.
Bilder av herligheten vil komme etter "avduking" hos SMJK i Stavanger tirsdag 26.02.2008  Wink

Edited by asai - 19 februar 2008 at 20:59
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2008 at 21:00
Har finpusset litt på lakkeringsarbeidet i dag. Har også endret lok nummer til 2168, da 2164 som jeg først hadde tenkt ikke fulgte med i dekal posen slik det stod på nettsiden der jeg bestilte dem. Betyr svært lite da... Wink

Som tidligere nevnt kommer bilde av modellen neste uke. Star


Edited by asai - 20 februar 2008 at 06:20
Back to Top
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2008 at 21:52
Hei Asai, kjempefint stykke arbeid du har gjort der Clap.  Kan jeg spørre deg om hvilke to farger du har brukt på lakkeringa?  Jeg har også en kjedelig rød Lima-14 som jeg har lyst til å lakkere om til Cargonet.
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2008 at 22:54
Det sorte er kun vanlig sort, mens gråfargen er Jotun 7504-R71B.
Den heter FORSVARETS BLÅ NR.4 NY.

Begge deler er Jotun Lady Tre og Panel 40.

Tynnet ut denne malingen ca 50/50 med Lynol og sprøytet med Airbrush.
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2008 at 12:29
Nå er 14 maskinen vist frem hos SMJK, så da kan arbeidet så langt publiseres. Wink

I tillegg var jeg på omvisning på Ganddal godsterminal, samt befaring på EL14 i 1:1. Dette var utrolig spennende !! Big%20smile
Loke jeg satt i var nr 2167. Bare 1 nummer fra mitt eget...
I tillegg sto 2169 og 2171 der denne dagen.

Først litt fra befaring i går:

2169:


Foto: Terje Halvorsen

Inni 2167:



Foto: Terje Halvorsen

Det blir litt ekstra stas å ha EL14 som modell etter dette... Big%20smile

Her er status for modellen:

I Paradis

Foto: Jon Einar Vistad




Foto: Terje Halvorsen

Neste som står på programmet er å sette inn lys, klarlakk og vinduer.
Det som også står meget høyt på ønskelisten er lyd dekoder. Tongue

Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2008 at 11:06
Liten status fra EL14 rehabiliteringen...

Er veldig godt fornøyd med utseende på loket, skal snart bestille speil og starte litt lett smussing.
Det jeg ikke har fått tak i er vindusviskere. Noen som har et tips om hvor man kan få tak i dette? NMJ har ikke.

Sliter også litt med kjøreegenskapene i loket. Dette er veldig frustrerende, da planen selvfølgelig er å kjøre med loket og ikke bare ha det til utstilling... Wink

Vurderer sterkt og gjøre som flere andre med Lima 14 lok: Anskaffe et Roco Ae 6/6. Får da et lok som kanskje ikke er 100% i utstillingssammenheng, men er 100% funksjonelt.

Så hvis noen har et slikt liggende, som de ikke helt vet hva de skal bruke til, er jeg meget interessert. Tongue
Back to Top
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2008 at 11:36
Prøv på eBay,  jeg fikk kjøpt et slik lok for under 200 kr.
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2008 at 21:16
Hva slags ploger er det du har brukt og hvordan har du festet de?
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2008 at 10:02
Originally posted by hakhe hakhe wrote:

Hva slags ploger er det du har brukt og hvordan har du festet de?


Plogen foran er overskudd i godteposen til MZ"n min. Smile
Bak er en messingplog som fulgte med når jeg kjøpte Lima loke. Hvor denne kommer fra aner jeg ikke.
Plogene er limt til kåpa.


Edited by asai - 13 juni 2008 at 10:03
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2008 at 09:05
Jeg har en anbefaling angående ploger på EL14. Dette har jeg gjort på mitt eksemplar. I ende 1 kan det være lekkert med en plog i metall. Plogen til Di3 ligner mye mer på plogene som sitter på EL14 enn de som sitter på originalt og er nesten helt like. Jeg vet om et firma som selger slike ploger. Det er skan-train som for det meste er en nettbutikk som holder til i Vestby syd i Akershus. De selger ulakkerte Di3-ploger i metall. Den kan limes på chassiet foran. En passende lakk til denne er Dupli-color 3-0540 som de selger på Thorshov bilrekvisitta. I ende 2 kan det også være fint med en plog og da er en plastplog av samme type fin å bruke. De selger ploger til Di3 i plast på Electrade.no. Der bruker man en hel plog som man skjærer ut et hakk på midten som passer til stangen som går til koblingen på samme måte som original plog. Tokomponents epoxylim er fint å bruke på begge plogene og du kan bruke samme lakken på plasplogen som på den i metall. (Ende 1 får en utrolig fin plog, men du må kappe av koblingen hvis du vil ha plog i metall) Dette blir utrolig lekkert.  
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2008 at 11:07
Kult! Har du no bilder med nye ploger?

-Studenten
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
Unge_Lafton View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Unge_Lafton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2008 at 21:56
Hvor kjøpte du Cargonett dekalene henn ?
Mvh
Joachim Lafton
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2008 at 22:37
Originally posted by Unge_Lafton Unge_Lafton wrote:

Hvor kjøpte du Cargonett dekalene henn ?

Her: ElectradeShop
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.