MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Lyd
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lyd

Post Reply Post Reply
Author
Hogda View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hogda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lyd
    Posted: 29 januar 2008 at 18:40
Hei!
Har montert inn en Ezu Loksound (Nohab) i en DI3 i fra Heljan, jeg syntes lyden er lav i forhold til DI4 og MZ Jernaneverket. Iflg. oppsettet er volumet på fullt. Er det jeg som hører dårlig eller skal den være lav. Lyden er ellers realistisk.

En som undrer.
MVH
Ole Johan
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 19:52
Jeg har tidligere opplevd at lyden blir svak dersom høyttaleren er ødelagt. Slik jeg har forstått det tåler de f.eks. dårlig at membranen kommer i klem.
Mvh Stein
Back to Top
Hogda View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hogda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 20:01
Hei. Jeg har sjekket med lupe at membranen ser hel ut, men skal sjekke igjen. Høytaleren ligger i kassa under loket. Slik at der skal den ligge fint. Tenkte jeg skulle "prøve" å skrive til EZU og høre om det var noe hjelp å få?
MVH
Ole Johan
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 07:22
Hvis du ikke bor langt unna Oslo er Nils Småservice oppe fra 13 til 17 i dag. Han holder til i lokalene til Amundsen Hobby i Trondheimsveien 84, og kan sikkert hjelpe deg med test og feilsøking.
Mvh Stein
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 07:49

Det kan være av stor betydning for lyden hvordan høyttaleren er montert.

På Heljanlok er det ikke originale hull og plass til høttaler i dieseltanken og disse må derfor bores individuelt. Det er derfor meget viktig at det er tett mellom forside og bakside av høyttalermembranen, enten ved at den står i en resonanskasse som er helt tett eller at den er godt festet over hull som er boret i tanken (for å slippe lyden ut).
Jeg ville først ha sjekket dette.
Back to Top
Nils Småservice View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Småservice Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 08:16
Hvordan er høytaleren med resonanseboksen montert.

Den har egentlig ikke annen plass en i diseltanken med litt tilpasninger.
Og masse 2 mm hull for å slippe lyden ut.

Nå er en sammenligning med Di 4 litt galt.
Den har 2 høytalere og satt orginalt med altfor høy lyd.
Noe som gjør den unødig støyende og du hører ikke alle lyd nyansene som er i den.
Jernbaneverket sin har jeg ikke sett eller hørt på.

Hilsen Nils Smile
NILS" SMÅSERVICE
Driver med alt jeg får betalt for,
såfremt jeg har lyst.
+47 90 17 68 76
Back to Top
Hogda View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hogda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 18:41
Hei! Takk for gode råd, bor i Skotbu så Oslo er ikke umulig Nils, men det er litt mye jobbing og bygging nå. Så jeg får ta det med til deg ved en senere anledning. Når det gjelder forslaget til Kjell skal jeg prøve å bore to hull, for høtaleren ligger i dieseltanken, men det var ikke plass tol resonanskassen. Skal høtaleren ligge oppover eller nedover mot hullene? Jeg er også enig i at DI4 er noe høy. Takk for all respons.
MVH
Ole Johan
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 19:56
Dersom du skal bore hull i tanken, må hullene dekkes til med stoff e.l. for å beskytte membranen. Jeg hadde høyttaleren montert der tidligere,
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1098
og den fungerte som en "skinnerenser" for alt magnetisk materiale

Edit: Fikset link...

Edited by Bjørn R Larsen - 30 januar 2008 at 20:04
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Hogda View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hogda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 20:20
Hei Bjørn. Skjønner problemet, (hadde ikke tenkt så langt) limer noe stoff i tanken. Så forresten på linken din. Det er nok lurt å flytte den under kåpa. Jeg har loddet en del decodere på Lima lok etc. men prøver først den "lettvinne" måten.
MVH
Ole Johan
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 21:09
Det er i prinsippet mulig å montere disse små høyttalerene uten den medfølgende resonanskassen/boksen med bedre resultat enn med en slik.
Poenget er at trykkbølgene som lyden/høyttaleren lager ikke kan ta "letteste vei" fra forsiden-til-baksiden av høyttaleren (eller omvendt). Da utliknes trykkbølgene som lyden består av.
Om du borer hull i dieseltanken som Nils beskriver og limer høyttaleren fast over hullene med f.eks. litt sløydlim eller silicione/acrylmasse (pass på at det ikke kommer noe på membranen!) slik at det blir god tettning, tror jeg du vil få godt resultat.

Jeg monterte lyd i en BM88 på en liknende måte med godt resultat. Den originale høyttaleren med original liten resonanskasse ble for dårlig. Jeg klarte å presse inn en større ESU-høyttaler inn i godsrommet uten resonanskasse og fikk god tetting med bare 2 terseskruer. Hele godsrommet er nå resonanskasse og lyden ble mange hakk bedre. Den ble både kraftigere og ikke minst fyldigere.
Derfor bør man etter min mening heller søke slike løsninger og bruke størst mulig høyttaler enn det som bruker å følge med som standard.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.