MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Oppussing!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Oppussing!

 Post Reply Post Reply
Author
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Oppussing!
    Posted: 22 januar 2008 at 21:01
Hei!
 
Jeg er ikke helt fornøyd med landskapet på banen min... helt flatt, så jeg lurte på om jeg burde kjøpe ferdig, fjell eller lage egneQuestion
 
 
 
 
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 21:17
Jeg ville laget det selv. Det kan gjøres veldig billig med enkle metoder. Les litt rundt på denne delen av forumet så finner du nok mange tips.
Smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2008 at 22:04
bygg det selv
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2008 at 23:17
Hei,

Ta en titt på tråden Building realistic model railroad scenery
Joe Fugates forum.
Flere sider med bra tips.

Joe har laget en DVD om landskapsbygging, og holder nå på med produksjon av en til da det ble så mye materiell.
Du kan også laste ned hele eller deler direkte på egen PC.

Joe lager først et skjellett ved hjelp av pappstrimler.
Så bruker han billig maskseringstape som han gjerne maler med en billig maling med jordfarge.
Da får du "grunnefjellet" raskt og billig.

Se også denne tråden som viser hvordan dette i praksis på UP Hillsboro Division.
Flere bilder fra bygging på dette flotte anlegget som var omtalt i ModelRailroade i høst.

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2008 at 16:25
Får vel lage det selv da!Wink
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2008 at 22:41
Hei KnuT!
Eg sitter fortsatt i startgropa, og leserGeek om andres erfaringer med landskapsbygging.
Han der Joe fekk meg til å tenke brannsikkerhet og giftige gasser ved XPS som modulbase!! Huff og huff, som om det ikkje er nok å tenke på fra før?
Hadde tenkt å følge www.railwaybob.com sin måte å bygge etter, men nå blei eg veeldig i tvilDisapprove
Bør me velge papp og gips på gitter-ramme av finer for nattesøvnen sin del?  
Aligavel--Takk for gode lenker!!
 


Edited by EFP&CO - 05 februar 2008 at 22:52
Gospeltrain
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2008 at 21:16
De ulike metodene har sine sterke og svake sider. Akkurat gasser ved brann, var vel ikke det jeg hadde bekymret meg mest for - kanskje med unntak av hvis togbanen skulle være på soverommet. Hvis ikke, tenker jeg nok at du har mer enn nok annet i huset som vil lage vel så giftige gasser om det skulle brenne - tror ikke et par fjell på en togbane vil utgjøre store forskjellen.
 
John


Edited by Jolsen - 06 februar 2008 at 21:17
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2008 at 15:27
Railwaybob lager seksjoner av 7-10 cm styrofoamplater 120*60 cm, det er litt mer enn bare noen fjellErmm??
Hva om "han der EU" finner på enda en ny regel om at slike stoffer ikkje får være i offentlige rom? -hvissomatte det skulle bli noe å vise fram en gang? Tenkte det kanskje var lurt å ta høgde for slike muligheter.
Gospeltrain
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2008 at 18:03
Originally posted by Mr. Märklin Mr. Märklin wrote:

Får vel lage det selv da!Wink
Lykke til Mr. Marklin!- og unnskyld for at eg brøyt av tråden din.Embarrassed
Eg har funnet mye inspirasjon her på forumet!
I tråden Landskap på fremomodul har Øyvind E ein metode eg vil prøve: lime BRANNHEMMENDEWink styroporplater, forme til med kniv ( det finnes og verktøy som skjærer ved hjelp av varme) -og male på tørkepapir som alternativ til gipssøl!
mvh Oddvar


Edited by EFP&CO - 08 februar 2008 at 18:04
Gospeltrain
Back to Top
merete_np View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 oktober 2007
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote merete_np Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 15:51
Mr. Marklin!

I stedet for at bruge en kniv til at forme styroporen med, vil jeg anbefale en fintannet sav (medstryger) eller en rasp Wink . Det river ikke hele "kugler" af. Confused

Edited by merete_np - 09 februar 2008 at 15:53
M.v.h. Merete N-P
Back to Top
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2008 at 15:39
Jeg har vel noe verktøy jeg kan bruke til og forme med!Wink
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.