MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Adgangstillatelser
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Adgangstillatelser

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Adgangstillatelser
    Posted: 16 januar 2008 at 20:14
Ganske enkelt: Hvordan kan man komme seg på lovlig vis inn på Nyland og Alnabru for å ta bilder av tog.

Altså: Tillates det entusiastiske fotografer å passere denne porten?:



...Om man har på refleksvest, viser leg, skriver under et sted, et eller annet?

Reason is simple: Etter to fototurer der oppe har jeg blitt passelig lei av å ha et nettinggjerde i veien for hvert bidige motiv. Som en entusiast med respekt for tog og viten om hva som er lov og ikke burde det være mulig å få en slags tillatelse til å passere nettinggjerdene.

Vet noen noe om det?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2008 at 20:19
Originally posted by carlf carlf wrote:

Ganske enkelt: Hvordan kan man komme seg på lovlig vis inn på Nyland og Alnabru for å ta bilder av tog.

Altså: Tillates det entusiastiske fotografer å passere denne porten?:



...Om man har på refleksvest, viser leg, skriver under et sted, et eller annet?

Reason is simple: Etter to fototurer der oppe har jeg blitt passelig lei av å ha et nettinggjerde i veien for hvert bidige motiv. Som en entusiast med respekt for tog og viten om hva som er lov og ikke burde det være mulig å få en slags tillatelse til å passere nettinggjerdene.

Vet noen noe om det?
 
Den beste måten er nok å bli med noen som har adgang. Du får neppe lov til å gå rundt her alene, om du viser leg. aldri så mye. Så sant ikke portvakten er en slabbedaskWink
 
Eller gjør som flere og flere mj-interesserte; ta lokførerutdanningBig%20smile
 
 
 
 
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2008 at 20:42
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
Den beste måten er nok å bli med noen som har adgang. Du får neppe lov til å gå rundt her alene, om du viser leg. aldri så mye. Så sant ikke portvakten er en slabbedaskWink
Men selv om man er med en person som har adgang betyr det ikke automatisk at man kan ta så mye bilder man vil. Det lønner seg alltid og spørre først. Enten til CargoNet eller til Mantena som har mesteparten av området på Grorud. De gangene jeg har spurt har det aldri vært noe problem, men det kan det fort bli om man ikke spør først. Det er hyggelige folk som jobber der, så det kan jo være greit å være hyggelig tilbake igjen også...Wink
 
Husk forøvrig at bilder tatt innendørs IKKE skal publiseres uten spesifikk tillatelse. Forøvrig kan man heller ikke ta bilder innendørs uten spesifikk tillatelse....
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2008 at 13:18
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
 
Eller gjør som flere og flere mj-interesserte; ta lokførerutdanningBig%20smile
 


Hadde lenge en drøm om å bli lokfører, men det ble aldri noe av...
Nå med 4 unger og den 5 på vei er jeg redd "toget er gått". Cry
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2008 at 14:42
Originally posted by asai asai wrote:

Hadde lenge en drøm om å bli lokfører, men det ble aldri noe av...
Nå med 4 unger og den 5 på vei er jeg redd "toget er gått". Cry
Fordi??
 
Dersom du kaster inn en søknad innen 20. februar nå og blir tatt opp på et av kullene som starter fra september så er jeg temmelig sikker på at du vil kunne få en avtale med NSB som garanterer deg stasjonering i Stavanger umiddelbart etter at du har bestått opplæringen, samt lønn under opplæring. Og dersom du ikke kaster deg over en masse overtid tror jeg da du vil oppleve å få mer tid hjemme med familien totalt sett etterpå enn du vil ha med en vanlig 8-16 jobb.
 
Ulempen er såklart at det kan bli hektisk for mor når du tross alt må være mye i Oslo det neste året på opplæring (praksisen vil jeg og tro du kan få på sørlandet slik at du kan bo hjemme de ukene du har kjøretrening underveis i kurset)
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2008 at 17:00
Okei, så et års lokførerutdanning så skulle jeg være set to go

Tror dere er håp om man legger inn søknad om guidet tur rundt der eller noe? Samle en gruppe og dra samlet...

Edit: Eller noen lokførere som har lyst til å vise meg yrket?

Edited by carlf - 17 januar 2008 at 17:00
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2008 at 17:15
Originally posted by carlf carlf wrote:

Tror dere er håp om man legger inn søknad om guidet tur rundt der eller noe? Samle en gruppe og dra samlet.
Det skal ikke være noe problem. Både NJK og MJF har flere ganger opp igjennom årene hatt omvisninger på Grorud. Ta en prat med folket i den røde baron og foreslå en tur på verkstedet. Da tar de kontakt med rett vedkommende og ordner alt det praktiske.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2009 at 00:04
Eller hopp over gjerdet som sprayboksfolket gjør
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2009 at 08:30
Men "sprayboksfolket" driver også med noe kriminelt...
 
Vi som driver med togfotografering liker å holde hobbyen vår på et lovlig plan. Dvs. Vi fotograferer der offentligheten har tilgang, og det omfatter ikke å klatre over gjerderWink


Edited by Andreas - 20 juli 2009 at 08:31
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2009 at 13:06
Punktum!!!Wink
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2009 at 16:10
Altså. De som jobber der har tatt et sikkerhetskurs fra NSB som jeg tror het "Sikkerhetskurs for sporveier" eller noe. Husker ikke hva det het. Mitt har desverre gått ut...
Jeg fikk dette i min tid på Mantena og med mindre du jobber der tror jeg ikke du får det...
Nå er jeg da så heldig at jeg har søkt lærlingeplass på Grorud da Så blir det vel fornyet håper jeg.
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.