MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lys i Lima EL13
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lys i Lima EL13

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lys i Lima EL13
    Posted: 15 januar 2008 at 22:05
Noen som har lyst til å dele sin erfaring med ombygging til "ordentlig" lys i Lima EL13 lok? Det er ikke så kult med en pære som lyser opp alt inni fronten på loket så jeg har lyst til å gjøre noe med min, men jeg er helt grønn på det området.

Takk på forhånd!
Smile


Edited by Yngve - 15 januar 2008 at 22:07
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2008 at 13:16
Skulle så gjerne ha vist deg foto av mine EL 13 og EL 14 med hvit lysdiode i front, men er så dårlig med kamera.
Prøv hos Clas Olhson, de har nå hvite lysdioder. I hovedlyskasteren oppe passer 5mm diode. Bruk en 500 - 600 ohm motstand i serie. Pass på strømretningen. Av en eller annen grunn legger jeg alltid en kiseldiode i serie også.
Legg så inn en papp plate over nedre lys, så slipper ikke lys igjennom fra pæren (som må legges ned). Du kan også med hell bruke hvite lysdioder nede, hvis du finner passene.m Tror kanskje 3mm er litt store!
 
Per


Edited by perflo - 18 januar 2008 at 13:18
perflo
Back to Top
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2008 at 19:57
Back to Top
Basil View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 19 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2008 at 01:02
Hei, jeg har bygget om to EL 13 og tre EL 14 med "ordentlig" lys. Det er enkelt. Dette er det du trenger for å bygge om: 6 stk 3-millieter lysdioder, motstander på anbefalt verdi 820 ohm, en limpistol, loddebolt, loddetinn, en drill og to stk esker til Brekina biler. Først rives hele stasen med lys. Så seriekobler man to stk dioder rett foran lyktene på kåpen, og loddes til lysledningene. Det gjør man i begge ender. Så kommer det vanskelige. Så tar man et meget tynt borr og setter i drillen og driller vekk fjernlyset. ikke gå over 3 millimeter tykt borr. Men begynn av sikkerhetsgrunner med tynnere borr og fres deg ut til tre millimeter tykt hull. Putt en diode inn i hullet og lodde det fast til resten av lysene og fest det med limpistol. ( Eventuellt løse ledninger fra fjernlys kan bli koblet til dekoder hvis man kjører digitalt og ønsker av/på fjernlys ) Så trener man underdelen til esken på en Brekinabil. Den er fin å bruke som "skillevegg" mellom fjernlys og nærlys og det ser mye mer profft ut. Den sages til i fasong så den passer inn å sette på kåpen i vindushøyde. ( på den kan man lime på en lokfører ) Så limer man platen man har saget til fast i kåpen med limpistol. Når det er gjort setter man loket på banen og koser seg med et lok med seks dioder i stedet for to pærer. Slik gjøres det.
Mvh.
Helge Myhre
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2008 at 19:48
Takk for svar! Hvordan har du festet diodene nede??
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2008 at 19:54
http://www.modell-teknikk.tk/  se på el14 linken, så ser du resultatet av min ombygging av el14 lys..
 
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 16:24
Er det noen som har bilder fra innsiden av et ombygget EL13 lok som viser hvordan ting er lagt opp?
Smile


Edited by Yngve - 20 januar 2008 at 16:24
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.