MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tortoise
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tortoise

 Post Reply Post Reply
Author
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tortoise
    Posted: 09 januar 2008 at 21:04

Er det mulig å få til automatisk stopp ved bruk av tortoise pensemotor. Hvordan kan dette på en enkel måte kobles?

Tom
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2008 at 01:35
Hva er det som skal stoppe automatisk? Tog? Tenker du på om man kan lage dødseksjon foran en veksel for det sporet som vekselen ikke ligger til?
Svein S
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2008 at 16:10
Ja det var det jeg tenkte på.... Er det mulig?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2008 at 23:48
Ja, det er "bare" å bruke det ene kontaktsettet som følger med Tortois-motoren og bruke det til å styre hvert sitt spor. JEg skrev noe om dette nylig og laget en liten artikkel om det på min hjemmeside som du kan se på:

http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=261&nid=3&engelsk=0

På skissen er det det nederste kontaktparet som brukes til å styre sporene. Det andre brukes til å mate skinnekrysset, men det er ikke sikkert du har veksler som krever egen mating av det.
Svein S
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2008 at 13:47
Enkel og god forklaring! Takk for hjelpa...
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2008 at 15:01
Jeg har sett på bilder av denne vekselmotoren. Det henger en lyspære på disse motorene. Kan noen si meg hvorfor det?

Eirik
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2008 at 15:16
Den fungerer som kortslutningsvern på sporveksleren. Har sett oppsettet på det her et sted, men husker ikke hvor. Om jeg har forstått det rett skal pæren ta opp strømmen som hadde laget en kortslutning.
 
Tom
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2008 at 16:23
Kan noen hjelpe meg å finne det Alvalia mener?

Eirik
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2008 at 16:32
Originally posted by eibro eibro wrote:

Kan noen hjelpe meg å finne det Alvalia mener?

Selvsagt!   

FREMO Norge
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2008 at 16:32
FremoNorge har en veldig fin beskrivelse om kortslutningssikring av sporveksler, der du blant annet finner svar på hvorfor lyspærer er vanlig å bruke. Her er linken:

http://www.rotsekk.net/postnuke/modules.php?name=News&file=article&sid=10

Edit: Selvfølgelig var det som som var raskere enn meg...Dead


Edited by Yngve - 26 april 2008 at 16:34
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2008 at 16:41
Da går det ikke ann å kjøpe en Code 75 Peco veksel å koble opp den Tortoise vekselmototen og en lyspære og tut og kjør.
Eirik
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.