MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitrax problemer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitrax problemer

 Post Reply Post Reply
Author
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitrax problemer
    Posted: 04 januar 2008 at 20:31
Hei

Jeg har nå koblet opp mitt nye Digitrax Zephyr system på anlegget mitt.
Men jeg får det ikke helt til å fungere.. Cry

Jeg har testet selve anlegget analogt for å sjekke kontakt i skinnene, og det ser bra ut. (Har loddet på ledninger på nesten samtlige skinnestykker)
Tror ikke problemet ligger her.

Satte inn en dekoder i et gammelt Lima lok. Dette fungerte ikke heller skikkelig, men jeg skyldte da på at dette jo som sagt er gammelt og sikkert har dårlig strømopptak.

Invisterte derfor i flunkende nytt lok som ble hentet på posten i dag. Big%20smile
Men det fungerer like dårlig. Dead

Det som skjer er at loket starter, lysene lyser og det begynner å kjøre.
Men så stopper det, displayet i Zephyren blinker og så begynner det å gå igjen. Så gjenntas dette.

Noen som har vært ute for dette? Er det noe jeg fullstendig overser?
Nå skal det også sies at jeg nesten ikke har lest noe i instruksjons materiellet som fulgte med... Embarrassed
Det er liksom litt lettere å spør... Sleepy
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2008 at 21:31
Hvilken trafo bruker du?
Skjer det samme for alle lok?
Får du "reset/power-up" dersom du adresserer et lok men ikke har noen lok på banen?
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2008 at 22:00
Hei

Fant feilen !!! Jippi !!!

Brukte en strømforsyning som ga for høy volt. Leste ikke godt nok på den. Når jeg så etter ga den opptil 17 volt.  Ouch Obs...  Embarrassed
Det står at den gir 15 volt 100mA.
Deretter står det at den gir 17V 50mA.

Fant en annen som gir 12 volt 0.8A og da kjørte loket prikkfritt !! Clap
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2008 at 23:34

Jag tror inte att det var hög spänning - de flesta digitalanläggningar är rätt flexibla med vilken spänning de tål - utan alldeles för lite strömkapacitet. En strömförsörjning för en digital anläggning bör ha kapacitet att leverera 2-3 A. Du gick upp från 100 mA till 0.8A, vilket räddade dig nu, men det räcker förmodligen inte alls i framtiden.

Hur jag vet - jag har provat själv.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2008 at 23:43
Hei,

Det er ikke sikkert at problemet var 17V, i alle fall ikke dersom det var DC.
Feilen kan like godt ha vært at du har brukt en strømforsyning som gir for lite strøm!
0,05 A eller 0,1 A er nok for lite til å drive hele greia.
0,8 er fortsatt lite, men går om du ikke kjører for mange lok på en gang.
Helst skal den ha 2,5-3A for å yte maks:

Sakset fra side 52 i manualen
Maximum Input: 2.5 Amps, 15 Volts RMS AC, 50/60HZ,
37.5 VA continuous.
DO NOT exceed 16V RMS AC, 50/60HZ or 22VDC input.
Digitrax recommends the use of a dedicated PS315
power supply or equivalent for use with the DCS50.
PS315 output is rated at 15V AC RMS 60HZ and allows
up to 3Amps to enable correct operation of the unit.
A DC supply of 18VDC and 3amps will ensure correct
track voltage.


Har du tatt "mynt-testen"? (the coin test)?
Dvs legg en mynt eller en skrutrekker eller annet metall over begge skinnestrenger.
Dersom kortslutningsvernet slår ut over alt, har du tilstrekkelig med strøm.
Dersom ikke, kan strømforsyningen være for svak, eller ledininger og loddinger ikke være godt nok dimensjonert.

Jeg bruker selv en gammel 30VA Märklin trafo stilt inn på 14-15V (blir vel 2A ?) og kan fint kjøre noen US-lok på en gang.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2008 at 11:57
Hadde nok mistanke om trafoen, ja!
Det er to ting som er viktig for stømforsyninger (trafoer) til digitaldrift, nemlig korrekt volt og ytelse (VA). Dette må være tilpasset digitalsystemet du bruker.
 
Det kan være ødeleggende for systemet om du bruker for høy spenning. Ikke alle digitalsystem "regulerer" spenningen ut på skinnene, slik at det kan oppstå problemer med enkelte dekodere. Spesielt multiprotokoll-dekodere kan oppfatte for høy spenning som en kommando om retningskift for Märklin ved analogdrift. Jeg har også av egen erfaring hatt problemer med stabil drift av Tams-dekodere da jeg hadde lagt meg i øvre marginalområde med digitalspenningen.
 
Nå kjenner jeg ikke indre oppbygging på Digitrax-systemet og vet ikke om digitalspenningen er stabilisert? Kanskje noen andre vet det?
 
Ellers er de fleste digtale boostere forsynt med en termisk strømbegrensning (langsomtvirkende). Grunnen til at denne ikke kan være øyeblikkelig når strømmen overstiger en bestemt verdi (kortslutning), er at vendesløyfer gir en slik "kortslutning" og da må boosteren være i stand til å mate støm til "vendesløyfereléet" en del mS til det slår over. Som regel tåler utgangstransistorene i boosteren dette da det er kortvarig og om trafoen har en matchende høy indre motstand slik at strømmen avtar.
Mange bruker "giganttrafoer" som ikke er tilpasset. Det kan bli en kostbar fornøyelse. Har selv ødelagt en Deltasentral for mange år siden med å bruke for stor trafo.
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.