MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Forslag til layout, "nevøanlegg"
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Forslag til layout, "nevøanlegg"

 Post Reply Post Reply
Author
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forslag til layout, "nevøanlegg"
    Posted: 04 januar 2008 at 14:59
Gjennom hele oppveksten har jeg gjort alt jeg kan for å prege mine brødres barndom med støy og spetakkel, nå ser det ut til at de har tatt igjen. For å unngå at de parkerer sine 4 nyfødte hos meg, tenkte jeg at jeg skulle få i stand det gamle Märklinanlegget som far og jeg bygget opp for mange år siden. Da er det en viss sjanse for at foreldrene til småbarna ikke stikker av, men blir.



Slik er sporarrangementet i dag


Jeg har lyst til å få litt lenger kjørevei, men er litt usikker på hvordan. Dette er et forslag:



Forslag på utvidelse


Har ikke fryktelig mye plass å utvide på. Et problem med forslaget er at nesten 50% av nye skinner vil gå i tunnel. Tenkte at linja helt nederst gikk på nivået under stasjonen. Tenkte også at det ville bli fryktelig artig for små barnefingre (og voksne never) å rangere litt med banegården/til depotet.

Blir veldig enkelt opplegg med noen ferdighus.

Ser gjerne at noen friske øyne titter på forslaget, men ha i bakhodet at jeg synes det fort blir overkill med for mye skinner og for lite natur :)

Studenten

Edited by studenten - 04 januar 2008 at 14:59
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2008 at 18:51
Hei
Til høyre kan du enten ha tunnel eller ha en bro, til høyre kan være en tunnel eller ligge i to nivåer med f eks en støttemur mellom. Når tog forsvinner inn i lange tuneller har de det med enten å komme ut av tunnellen i alt for stor fart (hvor blir toget av - jeg skrur opp farten...), eller så sporer det av inne i tunnellen der det er vanskeligst å komme til.

Unngå mest mulig tunneller, la spor gå i skjæringer så får du etter min mening et mye mer spennende anlegg. Det er liksom ikke bare morsomt å kjøre tog, men og se dem også...

Må du ha tunneller så velg deg ut et kortere område der sporet går inn i tunnel, f eks i venstre sving etter kryssing i to nivåer.

Eller er vel dette en plan som er ganske så optimal mht kjørelengde. Du kan også kanskje tenke på å lage en industri med spor som tar av fra indre sirkel vis a vis din banegård? Med andre ord så er det mulig å fylle litt av indre område på anlegget ditt med litt mer spor uten det vil se ut som en spagettibolle.

(Høyre og venstre ovenfor er brukt ut fra at du står utenfor anlegget og ser mot stasjonen.)

mvh Olav
OlavM
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2008 at 10:20
Skjæringer høres ut som en god idé. Jeg må nesten prøve det før jeg får en god følelse med industrispor. Da melder jo neste spørsmål seg: Dagens anlegg er lagt med M-skinner, hvilket jeg forstår ikke er i produksjon lenger. Er C-skinner eneste alternativ, eller har K-skinner også en midtleder? Utrolig vanskelig å se det på bilder, så lurer på om det egentlig er for kjøring med kontaktledning.
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2008 at 11:03
Hei
Ja alle Märklinskinner har midtleder. Vitsen med at de ikke vises så godt på bilder er jo "as designed", K-skinner skal virke mer naturtro enn de andre modellene.
Men om ønskelig - M-skinner selges fra tid til annen bl annet på qxl.no ogm det skulle være ønskelig.

Når det gjelder skjæringer så legger du opp til at det ikke er lang avstand mellom sporene, så da havner du fort ut med skjæringer pluss støttemurer, i alle fall på noen steder. Siden du sa du var glad i landskap, så er vel det bare bra, det  gir variasjon.
mvh Olav
OlavM
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2008 at 11:19
Ja, blir nok noen kompromisser på grunn av plassen. Tror dette blir veldig bra, takk for hjelpen så langt :)

Studenten
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2008 at 11:26
Hm... Nå fikk jeg en tanke om å la linja nederst gå i tunnel hele veien, men ta bort veggen mot "publikum", og heller la det være en stasjon aka Nationalteatret. Bryter though med hele 50-talls-stilen, så tror jeg går og lager en kopp kakao. Vi får se hva det ender med...
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.