Total grønnskolling trenger hjelp til å kople |
Post Reply |
Author | |
transpennine
Nykommer Joined: 01 januar 2008 Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 januar 2008 at 20:25 |
Jeg har kjøpt et startsett til guttungen, et analogt 00-anlegg kjøpt i England. Har også kjøpt litt ekstra skinner og et par sporvekslere slik at vi har kjørt med en oval og et par sidespor en stund på kjøkkenbenken hjemme. Helt elementær kopling som selv en grønnskolling som jeg forstår meg på.
Ser nå at dette er i ferd med å ta av litt og har derfor tenkt å lage et permanent anlegg som ikke må ned på grunn av middagslaging etc. Har store deler av min "jernbanebakgrunn" fra Storbritannia og derfor blir det et anlegg basert på diverse steder jeg har besøkt der, der den bakerste halvdelen av anlegget går i tunnell. Tenker på å ha en dobbelsporet loop, med en mindre linje som også går i en loop. Se skisse: Tenker på å ha to seperate kontroller slik at vi kan kjøre et tog hver samtidig, men har ikke den fjerneste ide om hvordan et slikt anlegg skal koples. (eller om det kan koples uten kortslutninger) Finnes det noen som på en enkel måte kan gi meg råd om det er mulig å ha anlegget slik jeg har tenkt, hvor jeg må ha isolasjon og hvor jeg må kople til de to kontrollene? På forhånd takk! |
|
vetle1
Veteran Joined: 20 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg regner med at det er et hornby startsett du har.
Hornby penser er isolert.
For å planlegge anlegget anbefaler jeg at du kjøper hornby virtuel railway2.
For at du skal kunne kjøre et tog hver samtidig kan du kjøpe en kjørekontroll til og koble den til det ene sporet og koble den du har til det andre sporet.
For å gjøre dette mye lettere kan du kjøpe et digitalt startsett.
|
|
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen mvh Vetle Forumet smalspor avd. Arendal |
|
transpennine
Nykommer Joined: 01 januar 2008 Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Startsettet jeg kjøpte var et Bachmann sett. Tror de sporvekslerne jeg har er isolerte, men er som sagt helt ny og grønn på dette området, så vet ikke helt 100% sikkert.
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vekslene i startsettet er temmelig sikkert isolerte. Vet ikke om det finnes startsett uten isolerte veksler engang...
Når det gjelder koblingen din, så kan du først se på de to sirklene som hver sin rundbane som skal ha hver sin transformator. Sporvekslene mellom de to rundtbanene må derfor isoleres med plastlasker i begge skinneprofilene som krysser fra indre til ytre rundbane for at ikke spenning fra en transformator skal nå frem til den andre transformatoren.
Sporet du har tegnet fra indre sirkel inn mot midten, over dobbeltsporet og ut på den yttre sirkelen må isoleres på samme måte. Her ville jeg isolert begge skinneprofilene i begge ender (mot begge sporvekslene) og koblet strømmen fra dette sporet via en 2-polet vekselbryter med midtstilling slik at du kunne velge om det var den indre eller yttre transformatoren som skulle forsyne dette overkjøringssporet med strøm. Når bryteren settes i midtstilling så er sporet strømløst og et tog kan stå der og vente.
Å kjøpe et dataprogram for å fintegne en slik enkel sporplan syns jeg er overkill. Litt tegnepapir og målestokk 1:10 bør gjøre susen. Du har ikke skrevet noe om yttermålene på sporplanen din, men jeg frykter for at du vil få problemer med overkjøringssporet fra indre, over yttre sirkel fordi stigningen (oppoverbakken) vil bli for bratt for togene. Kan du si noe om yttermålene på tegningen din?
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
En annen ting jeg registrerer på sporplanen din, er den yttre loop"en på venstre side. - Det ser ut som om den skal stige, for deretter å gå over de to sporene i bakkant, for i sin tur gå ned til sitt opprinnelige nivå igjen. Nå er det ikke oppgitt noen mål hvor stort dette foreslåtte anlegget er, men dersom man skal ha spor som krysser hverandre må man minimum ha 6-7 cm klaring fra skinnetopp til "det som ligger over" i 00. Jeg vil heller ikke anbefale stigninger som overstiger 3%. For å sikre en vellykket togfremføring på anlegget, kan det være lurt å overveie disse aspektene først.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |