MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - 2 alternativer skal bli 1
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

2 alternativer skal bli 1

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2 alternativer skal bli 1
    Posted: 27 desember 2007 at 16:23
Etter å ha lest gjennom et par forskjellige tråder om valg og anbefaling av dekodere, har jeg kommet frem til 2 alternativer.

(Alle lok er uten plugg, jeg kjører Roco digitalsystem)

Roco Di.5 - Zimo MX63
Roco EL16 - Zimo MX64
Lima EL13 - Zimo MX64

Det andre alternativet er 3 stk Lenz Silver.

Pris for Zimo dekodere fra NMJ: 850,-
Pris for Lenz Silver fra Hobbyshop: 984,-

Er det noen som har noen siste tips eller forslag til endringer de ville gjort? All hjelp mottas med stor takknemlighet.
Smile


Edited by Yngve - 27 desember 2007 at 16:31
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
ojje View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ojje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2007 at 17:10
Hei
Jeg kjøpte akkurat to stk.Uhlenbrock dekodere fra Tyskland nå, og de to koster meg under 300.- tilsammen med mva. ta en titt på Ebay.de, bare et tips.
Mvh.
Per
Freebird
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2007 at 17:46
Ring Knut Pedersen i Knuts Maskinservice på tlf 90 78 56 89 og spør. Han leverer decodere fra flere produsenter til fornuftige priser og god support.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2007 at 21:08
I mine øyne er Zimos dekodere Lenz overlegen når det gjelder motorkontroll.
Jeg kjøper bare Zimo til mine lokomotiver
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 11:27
Jag håller med Dag, är Zimos dekodrar billigare än Lenz är det ett lätt val.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 20:36
Motorkontrollen fra både Zimo og Lenz er jevnbyrdige, spør du meg.
Prisen på Lenz Silver er alt for høy i Norge. Jeg kjøpe en "10-pakning" på "Angebot"  fra Tyskland  i høst og betalte ca. NOK 160 pr.stk. (inkl. frakt og moms). Der ligger Zimodekodere ca. 50% over Lenz i pris.
 
Det jeg liker minst med Zimo´s dekodere er egenskapene ved analogdrift. Er dette viktig, så styr unna Zimo - men for all del, Zimo er bra dekodere når det utelukkende kjøres digitalt!
Ellers er jeg positivt overrasket over Kühn-dekodere.
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 20:44
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ellers er jeg positivt overrasket over Kühn-dekodere.
 
Det var hyggelig, Kjell.
 
Tenk oo
gså over om du noengang skal ha lyd i loket. Da ville jeg valgt en ESU dekoder med lydmodul intergrert.
 
Forøvrig har ESU fått ny hjemmeside, med flere lyder til å høre på:
 


Edited by TomB - 28 desember 2007 at 20:46
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 21:52
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Motorkontrollen fra både Zimo og Lenz er jevnbyrdige, spør du meg.


Jeg er ikke helt enig i at motorkontrollen i Lenz og Zimo er jevnbyrdige.
Jeg har eksempelvis en Zimo Mx61 i en Di3 og en Lenz Gold i en annen.
Jeg har mye bedre kontroll over motorparametrene i Zimoen enn i Lenzen. Eksempelvis kan jeg få Zimoen til å trekke loket mye langsommere enn jeg klarer å få til med Lenz.
Ellers er de 5 motortypene du kan stille inn i Lenz-dekoderen ikke beskrevet noe sted. Der må du pent eksperimentere deg fram.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2007 at 12:15
Hei alle sammen.
 
Å diskutere hvilke dekodere som er best er vel nesten som å diskutere vekselstrøm vs likestrøm Wink
 
For ordens skyld så benytter jeg selv Zimodekodere...
 
Det du bør legge vekt på etter min mening er hva/hvordan skal lokene benyttes...
 
Dersom du har planer om å kjøre pr PC er f.eks lastregulering veldig viktig for at programmet skal klare å kalkulere hvordan loket skal oppføre seg når det stanser.
Andre momenter som etter min mening er viktige er hvorvidt dekoderene har noen form for kortslutnings/overopphetingsvern selvfølgelig i tillegg til alle de andre gode momentene som er nevnt. Enkle dekodere vil du sannsynligvis ikke bli fornøyd med i det lange løp...
 
Tips : I alle gamle lok hvor det er plass monterer jeg 8 pins sokkel slik at jeg kan benytte dekodere med plugg.


Edited by jhh61no - 31 desember 2007 at 12:16
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2007 at 14:34
Jeg er enig at det kan være krevende å stille inn EMF-funksjonen til en dekoder. Derfor er ofte dokumentasjon rettet inn på de som ikke har egen kompetanse til å vurdere innvirkning på de enkete parameter (CV´s) selv.
Derfor kommer det ofte "oppskrifter" på dette fra den enkelte dekoderleverandør. Disse er ofte generelle og tar ikke for seg alle muligheter som ligger i dekoderen.  Zimo og Lenz har forskjellig politikk der.
 
Når saktakjøring har vært en "prioritert oppgave" for dekoderen, har jeg ikke hatt problemer med å få dette til med de fleste fabrikat jeg har prøvd. Det kan være at jeg ikke har vært fornøyd med "oppskriften" fra produsent men da har det alltid vært måter å løse dette på med å bruke andre verdier og andre parameter.
 
En årsak til at EMF-dekodere kan virke dårlig er om choppefrekvensen for motorstyringen er for høy. Den kan stilles på de fleste dekodere.
Dersom man går inn med et oscilloskop i motorkretsen, kan man finne optimal choppefrekvens (men det er nok for omstendelig for de fleste).
Det er heller ikke standardisert parametervalg for motorstyring og noen fabrikat har "kombinatoriske parameter" som gjør at en og samme parameter brukes flere steder i motorstyringsalgoritmen.
Nå begynner jeg sikkert å bli kjedelig detaljert så jeg får stoppe der.
Det er bare å akseptere at vi har forskjellig syn på "beste valg" ut fra de forutsetninger vi vektlegger.
 
Zimo er etter min oppfatning gode dekodere men for kostbare i forhold til ytelse. De har dårlige egenskaper ved analogdrift og det var nettopp dette "problem" som forsinket Skd220c-prosjektet fra NMJ. - Etter sigende måtte Zimo lage nytt program for disse dekoderene. Om det er implementert i alle nyere dekodere, vet jeg ikke?
Her vurderer jeg Lenz og spesielt Kühn som langt bedre.
 
I Norge virker det som om Zimo kan være et "bedre valg" bedømt ut fra pris da de er forholdsvis rimelige sammenliknet med øvrige dekodere på markedet  i "premiumsegmentet"? - Måtte det bare vare.
Ellers i Europa så koster de ca. 50% over andre jamnbyrdige dekodere - og det er jeg ikke villig til å betale.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2007 at 14:42
Hei igjen
 
Når vi først er inne på programmering...
 
Mulighetene til å benytte et PC program vil kunne forenkle programmeringen vesentlig uten at en trenger å programmere alt på CV nivå.
 
Dette krever et interface  interface mellom digitalstyingssystem og PC..., men det finnes gode gratis programmer tilgjengelig for dette formålet.


Edited by jhh61no - 31 desember 2007 at 14:43
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2007 at 16:38
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Det du bør legge vekt på etter min mening er hva/hvordan skal lokene benyttes...
 
Dersom du har planer om å kjøre pr PC er f.eks lastregulering veldig viktig for at programmet skal klare å kalkulere hvordan loket skal oppføre seg når det stanser.
Andre momenter som etter min mening er viktige er hvorvidt dekoderene har noen form for kortslutnings/overopphetingsvern selvfølgelig i tillegg til alle de andre gode momentene som er nevnt. Enkle dekodere vil du sannsynligvis ikke bli fornøyd med i det lange løp...
 
Tips : I alle gamle lok hvor det er plass monterer jeg 8 pins sokkel slik at jeg kan benytte dekodere med plugg.


Jeg har ingen planer om å kjøre det fra PC ettersom det i første omgang bare er snakk om et par moduler. Det viktigste for meg er at togene kjører greit og at det er noe som jeg kan stole på.

Ser ut til at jeg går for Zimo ettersom det er dekoderene som flest her (ihvertfall i denne tråden) har erfaring med. Noen som har noen synspunkter på det jeg satt opp i første innlegget? Det er satt opp basert på anbefalinger i andre tråder.

Når det gjelder innstallering av dekodere så tør ikke jeg å gjøre noe med loddebolten inni lokomotivet så når jeg har fått dekoderene får jeg finne noen i Bergensområdet som kan hjelpe meg.Wink
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2007 at 19:05
Hei Yngve.
 
Jeg bor i BergensområdetWink
 
Kan gjerne gi deg en hånd om du er interessertSmile
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2007 at 20:09
Jeg så at det stod i signaturen din så jeg skal ikke nekte for at det var litt kraftig hinting på slutten av det forrige innlegget.Wink

Jeg sender deg en PM når jeg har bestilt dekodere en gang på nyåret.Smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2008 at 11:42
Er selv helt fersk på dette området. Det første målet mitt er å få mine viktigste analoge lok og motorvogner til å bli digitale og ha lyd. Har bare en liten hobbyplate med noen spor og veksler, så selve kjøringen blir minimal hjemme i hvert fall.

Hva bør man ta hensyn til for å få brukbar lyd i f.eks et type 69D-sett og ei BM86-motorvogn?

Kan man ta opp lyd fra originalen selv?

Er det mulig å montere DCC/lyddekodere i disse på egenhånd?


Edited by Pelle - 01 januar 2008 at 11:43
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2008 at 14:13
"Down under" finnes litt tips om BEMF:
Nigel Nichols har laget et lite demoprogram om BEMF
Se også hans DCC TipBits for nærmere hjelp til innstilling særlig av Digitrax-dekodere med BEMF.

Marcus Amman har masse nyttig info og tips på sine sider, bl.a hvordan man kan benytte kondensatorer og lage sine egne løsninger a-la Lenz Power 1.
Han skriver også litt om BEMF.

Godt nytt MJ år!

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2008 at 18:56
Godt nyttår til alle.
 
Dersom man er litt dreven med loddebolten og klarer å lære seg basiskravene for hvordan DCC fungerer er det fullt mulig å installere dekodere i de aller fleste modeller selv.
 
Det kan være litt vanskelig å forstå hva de foskjellige "begrepene" betyr som f.eks at motoren skal være isolert. HVa betyr dette ?
 
I praksis betyr dette at dersom en måler vha et Ohm-meter så skal det IKKE være noen forbindelse mellom motorkåpen eller noen av polene til motorstrømmen.
 
Har man et et lok som er forberedt for DCC er det stort sett bare å fjerne "blindpluggen" og kople til dekoderen. Det verste som kan skje er at du setter dekoderen feil vei, men det vil bare medføre at du ikke får noe lys på modellen Wink
 
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.