MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalisering av Gützold Stortysker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalisering av Gützold Stortysker

 Post Reply Post Reply
Author
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalisering av Gützold Stortysker
    Posted: 26 desember 2007 at 14:39
Har begynt å plukke fra hverandre en Gützold Stortysker for digitalisering. Akkurat nå synes jobben noe mer komplisert enn jeg hadde håpet på. Er det noen som har noen lure råd å komme med?
Helge F.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2007 at 15:23
Jeg har satt dekoder i totalt 3 Gützold stortyskere. På alle har jeg lagt dekoderen i tenderen. Bildet under viser dekoderen plassert i en av dem (for 3 år siden):

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2007 at 23:25
Hvordan har du organisert lysene på disse?  Så langt jeg kan se så går disse direkte på strømopptaksblikkene.  Brutt disse?
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2007 at 23:39
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Hvordan har du organisert lysene på disse?  Så langt jeg kan se så går disse direkte på strømopptaksblikkene.  Brutt disse?


Stemmer det, lysene bak fores nå fra dekoderen. Frem til frontlyktene går ledninger via en egen konnektor, limt på undersiden av tenderen.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2007 at 11:29
Takk for opplysninger så langt. Et par oppfølgingsspørsmål:

- Det ser ut som om du har isolert motoren, jeg kunne ikke måle at det var forbindelse mellom motordeksel og dens tilkoplingspunkt. Er det strengt tatt nødvendig å isolere motoren?

- Regner med at printplaten foran motoren tjener som støtte/opplagring. Men ellers er den ikke lenger koplet til motoren. Korrekt?

- Måtte du legge inn ekstra formotstand til lysdiodene? I den sparsommelige dokumentasjonen som fulgte med loket, så var det spesifisert til en spenning på 12V. Ser ut som om jeg har 14V ut fra lys- og funksjonsutganger. Vet ikke hvor mye det er å gå på, men det hadde vært kjedelig å sprenge lysdiodene.
Helge F.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2007 at 12:44
Originally posted by hflesche hflesche wrote:

Det ser ut som om du har isolert motoren, jeg kunne ikke måle at det var forbindelse mellom motordeksel og dens tilkoplingspunkt. Er det strengt tatt nødvendig å isolere motoren? Regner med at printplaten foran motoren tjener som støtte/opplagring. Men ellers er den ikke lenger koplet til motoren. Korrekt?


Jeg har ikke isolert motoren, og printplaten er fortsatt koblet til motoren. Har bare fjernet de komponentene som var der (det var vel to spoler og en kondensator).

Måtte åpne opp tenderen for å se, husker visst ikke hva jeg gjorde for tre år siden ...

Quote Måtte du legge inn ekstra formotstand til lysdiodene? I den sparsommelige dokumentasjonen som fulgte med loket, så var det spesifisert til en spenning på 12V. Ser ut som om jeg har 14V ut fra lys- og funksjonsutganger. Vet ikke hvor mye det er å gå på, men det hadde vært kjedelig å sprenge lysdiodene.


Jeg benytter de originale formotstandene. På tenderen har jeg vippet unna de to kontaktblekkene som tilførte spenning til lysdiodene og loddet på ledninger fra dekoderen i stedet. Det er synlig midt i bildet:



Ledningene (blå og gul fra dekoder) har jeg skiftet farge på til sort. Det er fordi jeg har lagt ledningene på utsiden på hver side (du ser ledningen vannrett midt i bildet):



Fra tenderen til loket går fire ledninger fra dekoderen:
- hvit til nedre frontlykter
- grønn til hovedlyskaster
- lilla (ekstrautgang, for ev. fremtidig bruk)
- blå for felles pluss

Lyktene foran mener jeg å huske at er noe mer kinkig koblet til hjulenes strømopptak. Her er det viktig å påse at forbindelsene er helt brutt. Jeg la inn egen formotstand til hovedlyskasteren, husker ikke om jeg byttet ut den til de nedre lyktene.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2007 at 13:10
Takker og bukker! Da setter jeg i gang med arbeidet.
Helge F.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.