MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Endestykke B96
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Endestykke B96

 Post Reply Post Reply
Author
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Endestykke B96
    Posted: 20 desember 2007 at 20:49
Hei. Er en nybegynner som vil prøve å lage FREModuler. Jeg Har fått tak på sporplaner fra mitt hjem sted Mysen og Eidsberg stasjon som jeg tenkte å lage først siden det blir ca åtte moduler og en stund til jeg blir ferdig Embarrassed Men jeg har ett par problem jeg håper å få svar på: Hvor får man tak på Tegninger på stasjonsbygninger for å lage de i korrekt skala og gjerne bilder? Også har jeg printet ut tegning påB96 og tegnet opp alt for utskjæring uten om der det står R 547,5 KREISMITTELPUNKT BEI X=577 UND Y=300 og skjønte ikke helt det der. Matte er ikke min sterkeste sideEmbarrassed Har skjært ut endestykker av flatlandsmodulene å det gikk fintBig%20smile
 
Håper jeg får noe svar. På forhånd: Takk til alle som svarer!
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2007 at 21:51
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

Også har jeg printet ut tegning påB96 og tegnet opp alt for utskjæring uten om der det står R 547,5 KREISMITTELPUNKT BEI X=577 UND Y=300 og skjønte ikke helt det der. Matte er ikke min sterkeste sideEmbarrassed Har skjært ut endestykker av flatlandsmodulene å det gikk fintBig%20smile
 
Håper jeg får noe svar. På forhånd: Takk til alle som svarer!
Kreismittelpunkt er senterpunktet for kurveradien det. Det ligger faktisk utenfor selve endestykket.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2007 at 22:04

Når det gjelder tegninger, så kan jeg anbefale noen hefter/bøker som ble laget av NSB Arkitektkontoret 80 og 90 tallet. De heter "Bygningsregistering" og har (ofte dårlige) foto, men ok tagninger med målestokk av alle stasjoner, godshus og andre bygninger av en viss størrelse. De er gitt ut for de fleste banestrekninger. Det finnes ikke mange eks i landet, men mitt lokalbibliotek fikk lånt inn til meg fra nasjonalbiblioteket i Mo.

Når det gjelder foto vil jeg anbefale NJK sin stasjonsdatabase:
 
eller tilsvarende på jernbane.net
 
Lykke til med arbeidet
 
John
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2007 at 23:35
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

... uten om der det står R 547,5 KREISMITTELPUNKT BEI X=577 UND Y=300 og skjønte ikke helt det der.
 
Hei Thomas,
 
Den angivelsen tok det en stund før jeg skjønte ogsåEmbarrassed. Men det betyr bare at sentrum på kurven for øverste del av endestykket ligger plassert på et punkt som er 577 mm til høyre for nullpunktet (origo), og 300 mm under (det står et minustegn foran 300Smile). Radiusen på denne kurven er da 547.5 mm. Nullpunktet er nederste venstre hjørne på endestykket (0, 0) slik det er tegnet.
 
Jeg vil foreslå at du lager en papp-mal for endestykket tilsvarende tegningen, slik at det er lett å tegne opp på finerplata. Lag små huller der hvor bolt-hullene skal være slik at du også får de plassert riktig, og et stort hull for den "ovale" utsparingen i nedre del av endestykket.
 
I forhold til modulplanene dine høre jo det spenstig ut. Jeg vil dog anbefale at du først bygger en strekningsmodul eller to for å få litt erfaring med å bygge modulkasser. Det er fort gjort å gjøre små feil på kassene til en stasjon, så det er bedre å prøve seg på enkelmoduler først. En del av disse problemene er beskrevet på FREMO-Norge sidene på http://www.rotsekk.net/postnuke/modules.php?name=News&file=article&sid=16 .
 
Lykke til med planlegging og bygging, og vær ikke redd for å spørreEmbarrassed.
 
Hilsen Halvor
 
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2007 at 15:12

Driver å lager meg en modul nå med en 4 porters verksted hall nå som jeg tenkte å prøve meg fram litt med diverse isopor som jeg skal lage litt steinrøsyer og div. beplantning på først for å se åssen det blirSmile Tusen takk for svar på mine spørsmål!!

Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.