MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - H0e -  "Mine Town"
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

H0e - "Mine Town"

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: H0e - "Mine Town"
    Posted: 15 desember 2007 at 20:52
Hei!
Smeller opp min egen logg kan du si!
Skalan er H0e og anlegget skal bli et 60 talls amerika sidelinje med en form for gruve drift.
Ting blir kjøpt etter penge balanse!
 
Bilder jeg tok i dag etter smussing av "Berta" og en av vognene.
-Jonas


Edited by Jonas - 18 desember 2007 at 14:41
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2007 at 21:14
Kjekt at flere har lyst å satse på H0e - en fin skala og sporvidde for oss som er glade i detaljer og selbygging, men som har begrenset med plass.
 
Skal bli spennende å se fortsettelsen på det du jobber med!
 
John
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2007 at 22:50
Hvilken sjarm smalspor har

Flott bilde

Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2007 at 23:06
Takker for tilbakesvar.
tror ikke jeg kjøper noe MJ greier i morgen selvom jeg skal like ved en butikk...
Merk: på bildet er vanlig H0 jeg har liggendeWink
kan jeg bruke vanlige N-skala skinner og dreieskive foresten?
har en dreieskive kjøpt ifra usa liggende til N.. med motor
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2007 at 23:26

Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Takker for tilbakesvar.
Merk: på bildet er vanlig H0 jeg har liggendeWink



Da har du VIRKELIG fått det til!
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2007 at 23:38
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

kan jeg bruke vanlige N-skala skinner og dreieskive foresten?


Sporvidden er den samme, men både svillenes lengde, bredde og avstand er forskjellig. Det ser du på bildet under (N-skinnen til venstre ):



Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2007 at 18:57
ja...
da kan jeg si det slik at jeg har kommen bittelitt lenger. lagt inn "vegger" innover i gruven og holder på i skrivende stund og venter på noen "støtter" skal tørke.
legger ut 2 bilder.
første er et lite stemningsbilde på denne førjulskvelden.
 
det andre er et tidligere amerikansk N bilde jeg har tatt som ble litt bra!Smile
imorgen kommer toget!Big%20smile
 
 


Edited by Jonas - 16 desember 2007 at 18:59
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 18:14
da var toget "berta" kommen.
fikk et litt smådårlig første utrykk av NMJ men fikk beklagelse av dem på telefon da det manglet flere deler i settet som kommer senest onsdag.
satte bare litt av greiene opp i dag.
her er noen bilder.
ja, det er dårlig kvalitet.
skal få fiksa meg en ny plate å bygge på...
den jeg har nå er litt sånn ute av stand kan man si. dårlig å bygge på!
legge inn en video om noen minutterWink
settet var visst noe Roco hadde hatt på lager siden slutten av -90 åra.
så må visst smøre iblantSmile


Edited by Jonas - 17 desember 2007 at 18:15
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 19:23
fint dette her ja har tenkt og kjøpe det samme settet ettersom jeg har tenkt og ha en ho e gruvebane i fjellet på det kommende annlegget.
 
så jeg gleder meg til slutt resultatet.ClapClapClapThumbs%20Up
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 19:26
bra det! syns det er et fint sett!
men det har nå liggi på lager hos Roco siden sent på 90 tallet så detl ukter bra mye elektronikk av detTongue
har sitti et par timer og frest rundt med små vogner nå jeg. la til litt ekstra dill jeg da
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 19:57
du må huske og smusse lok og vogner og sitte i en røyk generator i loket hvist det er plass og når kommer den  videoen?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 20:01
kan legge opp videoen nå. ble mørkt og litt dårlig kvalitet men.
skal prøve å smusse litt på vogner og lok etter jul
skal i en svensk tog butikk i jul da. da blir det handla for noen lapper tenker jeg!
Toget gikk som søren det. la til noen få N-skala skinner nå så jeg hadde litt større rom å frese på inntil resten av ordren min ifra NMJ kommer senest onsdag:)
 
her er et bilde av en liten del av butikken
 
Euro hobby i helsingborg. sykt mye stappa inn i en liten butikk.
SLIK skal en hobby butikk væreBig%20smile


Edited by Jonas - 17 desember 2007 at 20:02
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 20:29
Videoen!
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2007 at 14:41
Oppdatert i første post!
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2007 at 20:06
Nå syns jeg at jeg skriver mye menTongue
var på lidl på lierstranda i dag. tenkte det ikke men der lå pokkern meg 2 slik startsett h0 digitalt til under 1000,-!
(en igjen nå da)
var ganske moro. så endring av planer:
europeisk med sidelinje.
h0 er fokusert passasjerer og h0e er fokusert gods.
-Jonas
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2007 at 22:52
(Kremt ...) Du mener vel med kontakt for å plugge inn digital-dekoder, formoder jeg .... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2007 at 07:24
sto da digitalen starter setten på eska daSmile
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2007 at 08:30
Da var du heldig i "trekningen" ... på esken her står det: Lok mit Digitaler Schnittstelle ... og illustrert med en 8-pols kontakt
Bjørn Egil
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2007 at 11:44
vet ikke noe særlig om dette. kan gi eksakt avskrivning av esken når jeg kommer hjem.
men!  jeg tror jeg har klart å ødelegge noe...
etter ca 2 timer kjøring i går kveld stoppa alt. og nå får jeg ikke start på det igjen...
noen som har noen tips jeg kan bruke for å få det til å trille rundt igjen?
-Jonas
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2007 at 11:57
Jeg antar du har sjekka at ingen kontakter har løsna, så da kan det vel være greit å starte der strømmen kommer fra (en bør har et multimeter e.l.) og gjøre følgende (forenklede) sjekk:
- gir "trafo"n" 12 V som den skal?
- kommer det kjørestrøm ut av håndkontrollen?
- er det spenning i skinnegangen når  håndkontrollen aktiveres?

Ved "nei" på et av disse spørsmålene, skjønner du hvor feilen er.
Ved "ja" på alle spørsmålene, er nok problemet i lok"et, og da må dette åpnes og undersøkes. Det kan f.eks. være problem med stømopptaket, men her bør en ha (eller skaffe seg) et visst minimum av kunnskaper før en går i gang ..
Bjørn Egil
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2007 at 14:45
var visst analogt og det der snitchelle greiene.
syntes det sto noe annet.
målte 9.5 på skinnene. (satte toget oppå, dro halv "gass" på kontrollen og målte med rød på skinnen og svart på motsatt leding og andre plasser.
målte 9.5 hele tida.
 
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2007 at 08:56
Som Märklinist er jeg på en smule tynn is her Embarrassed (jeg hadde jo håpet noen av d"herrer DC-guruer hadde trådd til  ...)
Piko-kontrollen er sikkert en elektronisk innretning (pulskontroll?) - i alle fall ser det ut som om det på ubelastet skinne ligger 17-18V, mens det med lok"et som last måles jamt stigende spenning fra et par V og opp til maks ved 12-13V. Mulig andre måleinstrumenter gir et riktigere(?) bilde ..

Kanskje det beste rådet er å teste ut Lidls reklamasjons-system?
Bjørn Egil
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2007 at 15:31
Hei!
 
Det er helt korrekt at tomgangsspenningen er høyere enn belastet spenning. Siden DC kjører med 12V skulle det heller ikke være noen grunn til å teste Lidls reklamasjonssystem!
 
MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2007 at 17:27
fikk ordna feilen.
jeg hadde visst greid å kortslutte kontrollen på en måte...
men har moret meg helseløs med å kjøre i ring flere timer nå Tongue
skal handle meg en vogn eller en stasjon eller noe i morgen. skal på bytur
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2007 at 19:23
en ting...
kan loket, eller "dekselet" kabinettet til loket da...
kan det brukes på br1... eller noe?
nmj tror jeg hadde tilbud på følgende lok med digital installert til 349 for en liten stund siden...
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 17:34
Dårlig med oppdatering og en del surr på meg nå... men her legger jeg nå ut en liten "skriftlig update".
har endret mine planer til et større baneanlegg med et bymiljø nokså moderne. snakker fra 1995-2008.
har fiksa meg en diger stasjon og litt smådill for en stund siden.
i går tror jeg det var kjøpt jeg konteiner kran, 8 8fots konteinere og en konteinerkran. kjøpte også et stort KIBRI sett. med hus,garage,biler,folk,båter konteriner osv. masse som fulgte med. og et par trær selvfølgelig. (2kr stk)
endte på 900 ca.
skal ha en gods bane og en passasjerbane. (gods er Roco AC og passasjer linja er PIKO DC.) 
har mine planer men sliter med å få tegnet det opp. (vil ikke kjøpe noe program heller)
men uansett, Snakkes på nyåret!
godt nyttår og for all del, bli skutt av deres egne raketterTongue
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2008 at 18:19
hmm. hva må til for å kjøre 2 lok av digital utførelse med dette settet?
altså:
om jeg har 2 slike PIKO sett, hvordan får jeg dem til å bli digitale?Smile
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 16:10
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

hmm. hva må til for å kjøre 2 lok av digital utførelse med dette settet? altså: om jeg har 2 slike PIKO sett, hvordan får jeg dem til å bli digitale?Smile
Det høres ut som Piko-lokene kommer helt uten dekodere, så da må du skaffe en dekoder til hvert lok. I tillegg trenger du MINST en digital styrekontroll, eller helst to slike - så kan de to lokene styres samtidig (eller annenhver gang, hvis du bare har én).
Styrekontroller fåes med eller uten boostere og annet slikt, og koster fra cirka 1500 kroner og oppover. Digitrax Zephyr funker fint til et mindre anlegg, og der trenger du ikke noen booster i tillegg, i første omgang.
Dekoderne koster vel rundt 300 kroner stykket? Jeg har dessverre ikke peiling på HVILKE dekodere du trenger.
Lykke til! Smile
Oops, det var visst et nøyaktigere svar på spøsmålet HER: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3250 Embarrassed
Mvh Jon S.


Edited by Jon S. - 30 januar 2008 at 16:13
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 21:55
joa. fikk ordna med dette. nå må jeg dra til biltema for å handle skinne underlag så kommer fjell medveldig bratte h0e skinnegang. og en liten gammel bro over en nyere jernbane!
har fiksa dekoder til begge piko lokene, synd men sant jeg ødela den ene dekoderenCry
men anlegget er fullt igang!
har lagt ut noen bilder på nettby.no men kan laste opp her og.






Døtter inn mer fra h0e og mere senere. så fort jeg får satt opp alt kan man si. er veldig trangt om penger for øyeblikket.
... for å si det mildt...
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2008 at 16:45
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

er veldig trangt om penger for øyeblikket.
... for å si det mildt...
Helt normal situasjon. Dessverre. Smile
Bra at du er i gang med byggingen - lykke til videre! Smile
Mvh Jon S.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.