MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Franz Jäger fra Berlin på skinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Franz Jäger fra Berlin på skinner

 Post Reply Post Reply
Author
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Franz Jäger fra Berlin på skinner
    Posted: 09 desember 2007 at 21:07
Jepp, dessuten tror jeg det blir mye morsommere enn å kjøpe noe ferdi"laga!

Takk for lykkeønskninger, skal prøve å få til bilder etterhvert!

-Studenten
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 20:58
Litt fakta om den norske Franz Jäger-vogna:

Det ble brukt en vanlig norsk G3 til den norske Olsenbanden-filmen. Litreringen ble antagelig beholdt fordi filmfolkene visste ikke hva som burde vært alternativet (pansret vogn).
Vognen ble kledt utvendig med plastplater og plasttrips med nagler, slik at vogna skulle se ut som en ekte pansret vogn. Og det ble laget er hull med plate foran - et hull hvor tallskiva til kodelåsen ble plassert.

Skjebnen til vogna var vel at den ble plassert på Bryn stasjon sammen med en del andre vogner til Norsk Jernbaneklubb på 1970-80-tallet. Plastkledningen tok nok av for regn og vann i noen år, men ikke nok til at vogna etterhvert faktisk råtnet opp bak plasten. Vogna ble etter det jeg vet skrotet for en del år siden - på midten av 1990-tallet.

Til Studenten:
Din løsning om å ta en vanlig G3 og bygge Franz Jäger-vogna som et scratch-bygge blir nok både den billigste og kanskje den beste løsningen uansett.
Lykke til!
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 20:49
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 20:40
Svartid på 6 minutter, glimrende

Fine bilder du viste til, men etter det jeg kan se er det avvik mellom den modellen og G3-vogna på filmen. Antagelig er den brukt i en dansk film også?

Takk for svar, jeg skal raide modelljernbanebutikkene på jakt etter en G3-vogn, og se hva jeg får gjort med den!

-Studenten
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 20:33
Hei!
 
Franz-Jäger-vognen som figurerte i en Olsenbanden-film finnes ganske riktig i modell. Modellen er produsert i ett relativt begrenset antall av det danske firmaet Tikøb Hobby.

Denne modellen er dessverre svært vanskelig å få tak i da den bare ble produsert i ett begrenset antall, samtidig som produsenten ikke har planer om å produsere flere på grunn av fordyrende elementer i produksjonen (finnish"en).

Det er ganske riktig en G3-vogn som ligger til grunn for denne, slik at den fingernemme kan bruke denne som basis for å lage en selv.


Edited by Roger - 09 desember 2007 at 20:34
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 20:27
I filmen "Olsenbanden og dynamitt-Harry på sporet" brukes en "pansret" godsvogn fra NSB som en rullende Franz Jäger-safe.

På vogna står det:

21 RIV
76 NSB NORGE
20 779
*G3

Jeg aner ikke hva det betyr, men antar det er en G3-vogn. Hadde vært en artig sak å hatt den i H0, finnes det en modell av en lignende (eller lik?) vogn som jeg kan lakke, nagle og kose meg med når vintermørket senker seg for alvor?

-Studenten
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.