MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vidvinkelsats: Et godt kjøp?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vidvinkelsats: Et godt kjøp?

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vidvinkelsats: Et godt kjøp?
    Posted: 09 desember 2007 at 16:40
Jeg fant denne på eBay: Wideangle lens

Jeg vurderer å kjøpe en sånn en, siden det for meg virker som en enkel og billig vei til vidvinkelbilder uten å måtte kjøpe et eget objektiv for det. saken er altså en linse man setter på utsiden av eget objektiv for å få vidvinkel på bildet. Jeg spurte selgeren, og porto blir på £8.99, altså ca. 400 NOK for hele saken.

Men jeg lurer litt, er dette en så enkel og billig vei? Blir det bra bilder av noe slikt?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 18:00
Min subjektive mening er et klart nei til kvaliteten på bilder tatt med slike. Jeg har sett flere som har brukt slike objektivsatser, men fortegnelsen og uskarpheten er i de fleste tilfeller påtrengende. Mitt råd er at du heller venter litt og sparer til et godt originalt vidvinkelobjektiv. Det vil du definitivt ikke angre på.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 19:50
Mitt råd er også -nei-. Prisen gjenspeiler kvalitetsnivået. Vil tro at du får bilder som er "matte" og oppleves uskarpe. Jeg vil også tro å lysstyrken vil bli så som så.
 
Mitt råd er å spare til et -ekte- vidvinkelobjektiv. Om du kjøper et fast objektiv (altså ikke zoom), bør du klare finnet et med god lysstyrke til mellom 3 og 4 store. Da har du til gjengjeld et objektiv som vil gi deg meget gode resultat hver gang.
 
Sjekk også gjerne gjevnlig på foto.no - ser i dag at denne ligger ute: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=82076. (3000,-). Men her er ikke oppgitt lysstyrke, alder el l. Det MÅ du sjekke Pinch
 
Mvh
John
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.