Grafiske ruter Sørlandsbanen 1953 |
Post Reply |
Author | |
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 desember 2007 at 23:59 |
Arendal-Treungenbanen mm. (1,1 Mb jpg)
Kristiansand -Stavanger med sidelinjer (1,6 Mb jpg)
Oslo - Kristiansand (2,3 Mb jpg)
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har tilgang til grafiske ruter for hele landet sporadisk helt tilbake til 1924. Hvis det er spesielle ønsker i så måte, kan jeg se hva jeg kan klare å legge ut. Men spør meg ikke om å legge ut alt for et bestemt år. Det er litt arbeid med et enkelt blad fordi de er så store at scannet må deles i to. Mellomkrigstida er relativt godt dekket med ruter for nesten hvert eneste år. Deretter er det snakk om enkeltår, men relativt godt dekket igjen på 1970- og 1980-tallet.
|
|
Svein S
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk
Ikke imponernde trafikk. Men slik jeg skjønner dette så var det kryssing på Flikkeid med et tog?
Men leser jeg denne feil, finner ikke godstog? Blandet tog? Det må jo ha vært godstrafikk, slikt kjørtes jo på 80-tallet.
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Regner med at tog i 58xx serien er godstog (slik som i dag)
Dessuten snur jo Kipptog 25 fra Flekkefjord på Flikkeid. Edited by jevistad - 07 desember 2007 at 09:28 |
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
For min del hadde Bergensbanen på strekningen Hønefoss-Ål ca 1960 vært veldig spennende å se. Og eventuelt fra samme år Randsfjordbanen på strekningen Hokksund-Hønefoss med Krøderbanen, eller før persontrafikken på Krøderbanen ble nedlagt i 1958. -TrulsS |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Antagelig snudd ikke den kippen på Flikkeid, men nærmere Flekkefjord. Hva skal den kippen på Flikkeid å gjøre med kun 2 minutters vendetid? Det er vel umulig å gå rundt på så kort tid. Jeg antar at det var sidespor et sted mellom Flekkefjord og Flikkeid som ble betjent av denne kippen, men sikkerhetsmessig bela man strekningen helt til Flikkeid i den perioden ruta viser. Edited by ses - 07 desember 2007 at 10:03 |
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oversikt over de grafiske rutebøkene jeg har tilgang til for hele NSB:
1923-24, 1927-29, 1932-37, 1939, 1947, 1949, 1969, 1970, 1977-84, 2002-07 (men de siste har vel mange siden de ligger på nett nå). Så da bør kanskje Truls velge på nytt blant det tilgjengelige for du ønsket deg noe midt i den perioden jeg hadde minst. Edited by ses - 07 desember 2007 at 21:38 |
|
Svein S
|
|
RaA
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du verden Svein - hva du har! Litt OT kanskje men: For min del finner jeg 1939- og 1949-utgaven av Raumabanen og den del av Dovrebanerutene som inneholder Dombås stasjon særdeles interessante.
De vil jo vise kun dampdrift.
Tenk om lokturnering for samme rutetermin(er) hadde vært tilgjengelig?
Edited by RaA - 09 desember 2007 at 16:59 |
|
mvh Ragnar
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tror jeg har en mulig "forklaring" til det toget som bare gikk til Flikkeid på søndags kveld?
Mesteparten av trafikkgrunnlaget lå mellom Flikkeid og Flekkefjord og på søndager var det kino eller møter på et av bedehusene i byen som brukte å slutte kl. 2200. Derfor denne ekstraturen da motorvogn og betjening ellers var "ledig" i byen.
Når det gjelder godstog og betjening av sidespor ved Selura/Drangeid, tok etter det jeg husker "morgentoget" fra Sira med vogner som skulle settes av underveis sist i toget rundt kl. 0700 og hentet vogner på slutten av arbeidsdagen kl. 1600 (rutetiden da er lengre).
Det var også mulighet å kjøre en kipp til disse sporene mellom kl. 0915 og kl. 0945 da oppfyrt lok stod i Flekkefjord og linjen ikke ellers belagt. Edited by Kjell H. - 09 desember 2007 at 15:30 |
|
thorbrat
Nykommer Joined: 01 oktober 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg fant grafiske rutebok for 1953 Sørlandsbanen. Ser at det eksisterer for 1947 og 1949. Flott hvis det går an å legge ut på hovedlinjene for disse årene. (har selv kopier fra diverse år, i 1950- og 1960årene) Hilsen Thor.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |