MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Grafiske ruter Sørlandsbanen 1953
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Grafiske ruter Sørlandsbanen 1953

 Post Reply Post Reply
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Grafiske ruter Sørlandsbanen 1953
    Posted: 06 desember 2007 at 23:59
Arendal-Treungenbanen mm.  (1,1 Mb jpg)
 
 
Oslo - Kristiansand  (2,3 Mb jpg)
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 08:47
Jeg har tilgang til grafiske ruter for hele landet sporadisk helt tilbake til 1924. Hvis det er spesielle ønsker i så måte, kan jeg se hva jeg kan klare å legge ut. Men spør meg ikke om å legge ut alt for et bestemt år. Det er litt arbeid med et enkelt blad fordi de er så store at scannet må deles i to. Mellomkrigstida er relativt godt dekket med ruter for nesten hvert eneste år. Deretter er det snakk om enkeltår, men relativt godt dekket igjen på 1970- og 1980-tallet.
Svein S
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 09:12
TakkSmile
 
Ikke imponernde trafikk. Men slik jeg skjønner dette så var det kryssing på Flikkeid med et tog? 
Men leser jeg denne feil, finner ikke godstog? Blandet tog?  Det må jo ha vært godstrafikk, slikt kjørtes jo på 80-tallet.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 09:28
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

 
Ikke imponernde trafikk. Men slik jeg skjønner dette så var det kryssing på Flikkeid med et tog? 
Men leser jeg denne feil, finner ikke godstog? Blandet tog?  Det må jo ha vært godstrafikk, slikt kjørtes jo på 80-tallet.
 
Regner med at tog i 58xx serien er godstog (slik som i dag)
Dessuten snur jo Kipptog 25 fra Flekkefjord på Flikkeid.


Edited by jevistad - 07 desember 2007 at 09:28
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 09:30
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg har tilgang til grafiske ruter for hele landet sporadisk helt tilbake til 1924. Hvis det er spesielle ønsker i så måte, kan jeg se hva jeg kan klare å legge ut.


For min del hadde Bergensbanen på strekningen Hønefoss-Ål ca 1960 vært veldig spennende å se. Og eventuelt fra samme år Randsfjordbanen på strekningen Hokksund-Hønefoss med Krøderbanen, eller før persontrafikken på Krøderbanen ble nedlagt i 1958.

-TrulsS

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 09:40
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Dessuten snur jo Kipptog 25 fra Flekkefjord på Flikkeid.
 
Antagelig snudd ikke den kippen på Flikkeid, men nærmere Flekkefjord. Hva skal den kippen på Flikkeid å gjøre med kun 2 minutters vendetid? Det er vel umulig å gå rundt på så kort tid. Jeg antar at det var sidespor et sted mellom Flekkefjord og Flikkeid som ble betjent av denne kippen, men sikkerhetsmessig bela man strekningen helt til Flikkeid i den perioden ruta viser.


Edited by ses - 07 desember 2007 at 10:03
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 21:37
Oversikt over de grafiske rutebøkene jeg har tilgang til for hele NSB:
1923-24, 1927-29, 1932-37, 1939, 1947, 1949, 1969, 1970, 1977-84, 2002-07 (men de siste har vel mange siden de ligger på nett nå).

Så da bør kanskje Truls velge på nytt blant det tilgjengelige for du ønsket deg noe midt i den perioden jeg hadde minst.


Edited by ses - 07 desember 2007 at 21:38
Svein S
Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 23:18
Du verden Svein  - hva du har! Litt OT kanskje men: For min del finner jeg 1939- og 1949-utgaven av Raumabanen og den del av Dovrebanerutene som inneholder Dombås stasjon særdeles interessante.
 
De vil jo vise kun dampdrift.
 
 
Tenk om lokturnering for samme rutetermin(er) hadde vært tilgjengelig?
 
 
 


Edited by RaA - 09 desember 2007 at 16:59
mvh Ragnar
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 15:27
Tror jeg har en mulig "forklaring" til det toget som bare gikk til Flikkeid på søndags kveld?
Mesteparten av trafikkgrunnlaget lå mellom Flikkeid og Flekkefjord og på søndager var det kino eller møter på et av bedehusene i byen som brukte å slutte kl. 2200. Derfor denne ekstraturen da motorvogn og betjening ellers var "ledig" i byen.
 
Når det gjelder godstog og betjening av sidespor ved Selura/Drangeid, tok etter det jeg husker "morgentoget" fra Sira med vogner som skulle settes av underveis sist i toget rundt kl. 0700 og hentet vogner på slutten av arbeidsdagen kl. 1600 (rutetiden da er lengre).
Det var også mulighet å kjøre en kipp til disse sporene mellom kl. 0915 og kl. 0945 da oppfyrt lok stod i Flekkefjord og linjen ikke ellers belagt.


Edited by Kjell H. - 09 desember 2007 at 15:30
Back to Top
thorbrat View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 01 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thorbrat Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2010 at 11:42
Jeg fant grafiske rutebok for 1953 Sørlandsbanen. Ser at det eksisterer for 1947 og 1949. Flott hvis det går an å legge ut på hovedlinjene for disse årene. (har selv kopier fra diverse år, i 1950- og 1960årene) Hilsen Thor.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.