MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En bildeside
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En bildeside

 Post Reply Post Reply
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En bildeside
    Posted: 23 november 2007 at 17:03
Jeg har samlet noen bilder fra hverdagen på min egen jobbeside
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 17:39
Mye fine bilder, Dag CatoClap 
 
Tolker dette http://obas.fotopic.net/p46813441.html som at OBAS har kjøpt RC 3 lok? Når skjedde det?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 20:51
Jeg likte virkelig godt serien om snarveien på Oslo S. Jeg fikk endelig svaret på hva tverrsporet under hovedlinja til Østfoldbanen er for noe! Takk!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 21:28
Dette var fantastiske bilder DC! :-)
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 23:24
OBAS har ikke kjøpt RC3.
Vi har leid fire stykk.

To fra SJ. Disse vil rullere ettersom de skal inn til vedlikehold. Vedlikeholdet er SJ ansvarlig for i Sverige.

To er leid fra affärsverket SJ (SSRT). Dette er 1040 og 1041. Disse er "våre" så lenge leieperioden løper. Disse vil bli vedlikeholdt på Hamar.

Planen så langt er at SJ-lokene skal gå Drammen - Narvik. Dette passer bra med lokbytte i Hallsberg.

SSRT-lokene skal gå Trondheim - Drammen - Bergen. Dette passer bra med vedlikehold på Hamar.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2007 at 23:51
Jeg var en tur i Bergen på fredag og tok en tur på stasjonen. Gjett hva jeg fikk se:
 
 
 
 
Petter
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2007 at 07:45
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Jeg var en tur i Bergen på fredag og tok en tur på stasjonen. Gjett hva jeg fikk se:
 


Ja, svensk invasjon. LOL
Svein S
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2007 at 13:45
Det er ikke den helt store variasjonen av rullende materiell her i vest så det er alltid spennende med noe nytt. Etter at Ofotbanen tok over biltransporten så har vi jo fått EL13, Z71 og nå RC3 lok vestover så det har vært en fin tid å ha utsikt mot deler av jernbanestasjonen i Bergen fra skolen.Big%20smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2007 at 16:05
Der var også 69-sett og sovevogner i tomatsuppefarge, grønne Flåmsbanevogner, en 220 traktor i gult og rødt og ved lokstallen kunne en se et rødt 18-lok, så det var absolutt en fargerik samling materiell.
 
Petter 
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2007 at 16:20
At det ikke er den helt store variasjonen av rullende materiell, er kanskje ikke helt korrekt. Poenget mitt var det at når man er vant til å se det samme hver eneste dag så er det veldig spennende når det kommer noe nytt.Smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2007 at 10:23
Dere er jo heldige. Jeg kjører forbi Arendal stasjon hver dag og det eneste spenningsmomentet der er om BM69-settet er i nydesign eller tomatsuppe Confused

Men denne Z71 greia til Ofotbanen - de kan da ikke kjøre biltog med den? Den er jo bitteliten!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2007 at 10:38
Fortsetter litt på avsporingen jegSmile.
 
I går hjem fra jobb la jeg merke til et lok som stod med både røde og hvite lys i den ene enden. Må innrømme at jeg ikke klarte å ta hvilket lok dette var. Og da jeg nærmet meg, så var lyden også noe utenom det vanlige.  Ja det er mørkt når jeg går hjem ifra jobb, så er ikke helt lett å se hva ting er.
 
Det viste seg å være Baneservice sin MZ..  For et bråk..
 
Må innrømme at jeg liker bedre Roger 1000Wink Som jeg så her for noen uker siden.. http://www.jernbane.net/script/bilde2_gal.asp?img=66&kat=intern
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2007 at 12:05
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Men denne Z71 greia til Ofotbanen - de kan da ikke kjøre biltog med den? Den er jo bitteliten!
 
Det er nok det sorte RC3-loket (innleiet) som har trukket biltoget over fjellet.
Z71 er en skiftetraktor og benyttes vel bare til skifting lokalt i Bergen.
 
Ofoftbanen har mangel på lokomotiver og derfor må CargoNet kjøre biltogene for dem hit til Stavanger. Skuffende for oss som hadde gledet oss til å se grønne 13-lok på Jæren.
 
Petter
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2007 at 20:48
Z71 brukes også på Alnabru.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2007 at 21:34
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Dere er jo heldige. Jeg kjører forbi Arendal stasjon hver dag og det eneste spenningsmomentet der er om BM69-settet er i nydesign eller tomatsuppe Confused

Men denne Z71 greia til Ofotbanen - de kan da ikke kjøre biltog med den? Den er jo bitteliten!


Den er da ikke så liten?Tongue
Den er da både tyngre og kraftigere enn Cargonets "gråtasserSmile

Vi kaller dem bare for "settsøttien" Også de som er Z71LOL. Kun en gang har jeg vært på nippen til å si: Har du "sett søttien"DeadDead
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2007 at 11:25
Neida, men den har jo bare to aksler og jeg trodde ikke at Ofotbanen hadde egne skiftetraktorer utplassert rundt omkring. Stusset litt på at denne skulle bli brukt over fjellet frem og tilbake med biltog
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2007 at 00:25
Joda, vi har totalt seks stykk Z70/71.
En i Bergen, en i Drammen, en på Alnabru, en i Trondheim og en i Narvik. Det blir fem. Den sjette er i Sverige for innbygging av ATC.

Å kjøre tassen over fjellet med biltog hadde vært i tøffeste laget for stakkaren. Sliter nok med fem-seks vogner opp Brynsbakken.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2007 at 00:39
Eller opp bakken fra Bergen til Kronstad.

Edited by Lars-Erik K - 30 november 2007 at 00:46
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2007 at 03:56
DC; du som kan mattematikken som dette angår; hvis du kjører dem alle seks i samme toget (gjerne som "distributed power" som amerikanerene sier....), hvilken togvekt kan dere da dra opp 25 promille? :-)
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2007 at 00:03
Originally posted by -TUR- -TUR- wrote:

DC; du som kan mattematikken som dette angår; hvis du kjører dem alle seks i samme toget (gjerne som "distributed power" som amerikanerene sier....), hvilken togvekt kan dere da dra opp 25 promille? :-)


Og hvilken hastighet ønsker så herren?Tongue
Snakker vi 10-20 km/t snakker vi kanskje om togvekter på:

5 vogn per traktor, 6 traktorer gir 6x5=30 vogn.
Si 40 tonn pr vogn tilsier 30x40=1200 tonn.
Pluss/minus

Dette ved distribuert traksjon.
Traktor - 5 vogner - traktorn - 5 vogner - traktor osv.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.