MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Jeg skal kjøpe nytt system
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Jeg skal kjøpe nytt system

 Post Reply Post Reply
Author
knutarn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knutarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Jeg skal kjøpe nytt system
    Posted: 20 november 2007 at 16:51
hey... jeg har gamelt
 tog syteme...

jeg har tenkt og kjøpe nytt system..

Det system her har jeg tenkt og kjøpe:

control unit...  nr:6021 (bilde) http://perso.wanadoo.es/smith2/digital/Control_Unit_6021.jpg
 
 
Men vett dere my det der koster??

og vett dere HVa jeg må kjøpe mer får og få det til og funker?
 
 
mvh knutarn
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2007 at 19:48
Dette er gamle varer.
Ikke betal mye for det.
Alt må kjøpes på bruktmarkedet.
Du trenger kun 6021 + trafo 16v
 
Hilsen Nils Smile
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
knutarn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knutarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2007 at 19:54
takker nils..

Er det et bra system?
 
Hvor kan jeg kjøpe det systeme?  (brukt / ny)


Edited by knutarn - 20 november 2007 at 20:24
har skrive vansker
Back to Top
gabriel View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 12 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gabriel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2007 at 12:46
Hei.
control unit...  nr:6021 var et godt produkt, men det er kommet mye nytt og bedre.  Selv har jeg valgt Tams Easy Control.  Jeg er ikke sikker på om det er det beste alternativet, men det fungerer utmerket.  Det har følgende muligheter som du ikke finner i 6021:
  • Kan kjøre både Märklin Digital og DCC (også samtidig).
  • Innebygd interface til PC/Mac (både USB og serieport)
  • Kan sette navn på lokomotiver.
  • Gir mange flere adresser.
  • Tilgang til mer enn de 80 registerene på 6021.
Ulempen kan være et lite brukermiljø (ihverfall i Norge, mer i Tyskland)
Forhandler i Norge er Amundsen Hobby



Smile Gabriel
Gabriel Slørdahl, Balholm
H0, norsk III-V, Märklin C-skinner, Tams Easy Control
Back to Top
knutarn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knutarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2007 at 16:15
Så bra ut det der...

men Åsen er det funker?

bruker jeg dekoder til sporshifte osv??
----------------------------------------------------

Kan dere post det dere bruker av system!!


Edited by knutarn - 21 november 2007 at 18:32
har skrive vansker
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2007 at 19:40
Hei

Jeg har valgt Uhlenbrock Intellibox IR - etter noen år med den mindre Uhlenbrock Daisy. Daisy"en kostet kr 1700 for noen år siden, og i tillegg måtte jeg ha en trafo til 4-500 kr. Jeg tror ikke at Daisy inngår i sortementet til Uhlenbrock lenger, men det kan godt hende at noen forhandlere har den ennå i butikkene.

Forstår jeg deg riktig, vil du gjerne kjøre digitalt.
Da er det litt avgjørende om du kan fortelle hvor mye du ønsker å bruke på hobbyen. Det kan nemlig bli dyrt etterhvert ...

Erfaringene til brukerne ellers her på forumene er meget store. Det som oftest blir diskutert er hva som gir mest igjen for pengene. Dessuten har de fleste gjerne sine favoritter eller spesielle ønsker som enkelte digital-systemer har. Og så finnes det 2-3 hovedsystemer (kanskje noen vil si enda flere); DCC, Motorola (for Märklin) og/eller multiprotokoll (som kan håndtere både DCC og MM).

Les gjerne gamle tråder under delforumene som omhandler Digital-teknikk. Der finner du sikkert mange meninger om temaet.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
knutarn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knutarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2007 at 20:04
takker=)

Jeg vill ha biligst system.. som er bra...
no som 6021 eller no..

har tenkt og kjøpe 6021..

men den er så dyr...

fins det no bra system som koster mindre en 2000??

 
har skrive vansker
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2007 at 20:40
Siden det virker som det er Märklin som gjelder for deg Smile, kan det være en inngangsbillett til digitalkjøring å få tak i et av de rimeligste startsettene.
Da får du i prinsippet et komplett digitalstyringsanlegg (dvs for å styre tog, men ikke penser etc) som kan inneholde data for 10 lok om gangen og kraft nok til å drive inntil 3 stk samtidig (dersom det ikke er for mye lyder, røyk, lys osv Wink)
Alle lok som kan kjøres med 6021 kan kjøres med Mobile Station i startsettet. Du kan selvfølgelig få kjøpt MS, tilhørende trafo og tilkoplingsskinne separat også, men det koster sikkert bortimot det samme som startsettet, skulle jeg tro.
I startsettet ligger det et greit hefte som kan være en o.k. introduksjon til digitalverdenen.  Dersom du bor nærheten av en Mä-forhandler, kan det også være en god idé å få MS"en demonstrert der ...
Bjørn Egil
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2007 at 21:01
En kjapp og veldig billig start, dersom du kjører Marklin, er en Mobile Station. Denne, med alt nødvendig tilbehør, (tilkoblingsskinne, trafo og brukermanual) finner du ofte på QXL for noen få hundrelapper. Har et par av disse selv, og de fungerer meget bra.

MVH Espen
Back to Top
knutarn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knutarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2007 at 22:31
kk.. men har dere no tips??

Kan jeg kjøre alle tog på 6021??

vis ikke det er nok strøm til og kjøre alt på bannen, så kan jeg jo jeg kjøpe en booster til... går ikke det ann=?

jeg skal sette på sånn lyssignal på bannen..
så jeg må ha et digital system...





Edited by knutarn - 21 november 2007 at 22:42
har skrive vansker
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2007 at 08:31
Originally posted by knutarn knutarn wrote:

Kan jeg kjøre alle tog på 6021??

Ja, alle lok med Delta eller digital dekoder som forstår Motorola ("Märklin-digitalspråket") kan kjøres.


Originally posted by knutarn knutarn wrote:

vis ikke det er nok strøm til og kjøre alt på bannen, så kan jeg jo jeg kjøpe en booster til...

Dersom du snakker om et hjemmeanlegg som du skal operere manuelt, blir det nok fort kaos med flere enn to-tre lok i gang samtidig Wink
Bjørn Egil
Back to Top
knutarn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knutarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2007 at 10:42
kk. jeg tenkte på og ha en booster til lyssignaler og lys på bannen, og en booster til tog osv..funker det?


jeg har sett litt i marklin boka, der fant jeg 6021, men jeg fant en som var like 6021 , Hva er fårselen medlom dome???
har skrive vansker
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2007 at 13:06
Tilkopling av flere boostere benyttes ved store anlegg og/eller der det er mange lok i drift samtidig.
OBS! Tilkoplingen må kun skje på den måten som angis i bruksanvisningen for digitalsentralen.

Andre kraftforbrukere på anlegget som lys av alle slag, motorer (f.eks. overgang m/bom, tivoli etc etc), bør få strøm fra en separat trafo; som ikke har forbindelse med kjørestrømmen.
Bjørn Egil
Back to Top
knutarn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knutarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2007 at 14:19
jepp det jeg tenkte på.... en booster til bannen og en til lys osv...

men jeg så i marklin booka.. Det her fant jeg:

6021 control unit   (Hva er det?) Hva bruker jdeg det til?

6036 control 80f   (Hva er det?) Hva bruker jeg det til?

6017 booster        (Hva er det?)

6040 keyboars      (Hva er det?) Hva bruker mann den til?

6043 memory        (Hva er det?) Hva bruker mann det til?

6051 interface       (HVa er det?)


mvh knutarn
har skrive vansker
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2007 at 16:28
Dersom det du kaller Märklin boka er Märklin katalogen, står det jo i grunnen der hva dette er ....Wink
.. og jeg tror nok du hadde gjort lurt i å skaffe deg en ny katalog.

Med fare for å tråkke litt i baret (jeg har selv ingen av disse Embarrassed):
- 6021 er digital kjørekontroll med innebygget booster og sentralenhets-elektronikk
- 6036 er digital kjørekontroll (uten booster)
- 6017 er booster (strømforskyningen til skinnene inkl. de digitale signalene fra 6021/6036)
- 6040 stillpult for dititalt styrbare sporskiftere, signaler etc
- 6043 stillpult med hukommelse for lagring av sporveger
- 6051 "mellomenhet" mellom 6021/6036 og en PC

Men som også Nils sa tidligere: dette er utgått utstyr i dag.
Dersom du f.eks. skaffer deg et Märklin-lok med den nye mfx dekoderen, vil du ikke kunne dra fordelen av funksjonaliteten.
Bjørn Egil
Back to Top
knutarn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knutarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2007 at 16:46
okei..hmm

skjønner ikke helt den her jeg--->   Men som også Nils sa tidligere: dette er utgått utstyr i dag.
Dersom du f.eks. skaffer deg et Märklin-lok med den nye mfx dekoderen, vil du ikke kunne dra fordelen av funksjonaliteten.
___________________________________________________


MEn så Jeg burde kjøpe no annet??

Jeg skal ikke kjøpe så masse tog..

jeg vill kjøpe mest lyssignal osv...

Hva gjør jegErmm


Edited by knutarn - 22 november 2007 at 16:53
har skrive vansker
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2007 at 22:07
For å kunne hjelpe deg litt videre: Hva slags utstyr har du i dag?
Det er litt lettere å svare hvis du forteller hva du har, og hvordan dine planer er for modelljernbanen din.

Når det gjelder 6021 og tilhørende utstyr, så er dette som sagt ikke i salg som nytt lenger. Har du likevel fått et godt tilbud du ikke synes du kan takke nei til, så er det jo verdt å prøve den. Tenk likevel på at det ikke er så lett å få flere deler til det systemet lenger.

Hvis du ikke har noe konkret tilbud på en 6021, så bør du heller satse på en Märklin Mobile Station. Prisen er ikke særlig høy, og du vil fort synes at den fungerer greit med noen få lok.
Akkurat nå ligger det en Mobil Station for salg på QXL.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Nils Småservice View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører
Avatar

Joined: 10 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Småservice Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2007 at 22:17

Hei
Jeg ser du er noe forsviret i dette med styringssystemer.
Jeg har åpent hver onsdag etter ett på verkstedet. Dette du lurer på er nettopp sånt jeg bruker denne tiden uten at du behøver å være redd for at det koster noe. Ren service til kunder av senteret. Nå ser jeg ikke av profilen din hvor i det langstrakte land du holder til i.

Så hvor lett det er for deg å komme dit vet jeg ikke.

Men på julemessen 8-9/12 i Trondheimsveien vil jeg være der begge dager så da har du mulighet til litt prat.
Ellers vil jeg anbefale en lokal klubb i nærheten av der du bor. Der pleier det alltid å være noen som vet litt om dette.

 

Hilsen Nils Smile
NILS" SMÅSERVICE
Driver med alt jeg får betalt for,
såfremt jeg har lyst.
+47 90 17 68 76
Back to Top
knutarn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knutarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2007 at 23:39
okei....  Jeg har marklin sett....HO..
Mobil Station Åsen er det det funker?

mange tog kan jeg kjøre på det?

åsen er det jeg kan sifte spor med det osv??

kan ikke no om det systeme...
har skrive vansker
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 08:38
Mobile Station er en håndholdt kjørekontroll, og virker av seg selv dersom du har digitale lok. Har loket mfx dekoder, så kommer alle data fra loket opp i displayet på kontrollen av seg selv. Er bare å sette loket på skinnene, vente noen få sekund, og så er det tut å kjør. Og du kan, som nevnt av andre, kjøre 3 - 4 lok samtidig. Og det er mer en nok, selv om du har 2 kjørekontroller og dermed at 2 personer kan kjøre hvilke lok den enkelte selv ønsker, samtidig. Blir fort krøll nok på et vanlig hjemmeanlegg med 3 - 4 lok/tog i drift samtidigBig%20smile
Som Bjørn Egil nevnte, bør du starte med en telefon til Amundsen Hobby og bestille siste brosjyrer av Marklin, og der kan du lese deg frem til hvordan dette virker og hva du eventuelt måtte trenge. Det MSen ikke kan, er å styre penser og signal, her får en finne andre måter å ordne dette på, for eksempel med en Central Station, dermed kan du styre alt du måtte ønske. Men den er mye dyrere.
Som sagt, start med en telefon til Amundsen (22382629)

MVH Espen
Back to Top
knutarn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knutarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 14:13
okei.jeg skal kjøpe nytt system til sommeren=) da kan vi snakke mer om det da=)  takker får alt hjelp^^
har skrive vansker
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.