MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynner, H0e
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynner, H0e

Post Reply Post Reply
Author
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybegynner, H0e
    Posted: 16 november 2007 at 22:16
skal starte opp med H0e bane. noe som blir nokså stort. har sett rundt, blir 2 analoge baner tror jeg.
hvor får jeg tak i skinne som det elektriske er kobla til og transformator etc.
og gjerne tog og vogner. hele pakka kan du si.
søker helst nettbutikk. ettersom jeg bor langt utti skauen.
takker.
-Jonas
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2007 at 03:22
Hei!

Hvor bor du?
En norsk mj-forretning som har H0e i sitt sortiment, og man kan handle via internett med er Amundsen Hobby i Oslo.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2007 at 10:17
jeg bor sande i vestfold. rettere sagt hullet som grenser til drammen.

har sett mye på amundsen. bestilt noen hus derfra og.
men jeg finner ikke sånn elektrisk skinne... husker ikke hva dette heter. sånn man kobler transformatoren til skinnene!
og heller ikke noen transformator!
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2007 at 20:18
Hei!

Bor du i Sande, bor du jo ikke "midt i skauen". Sånn mj-messig er det jo ganske sentralt siden du bor midt mellom butikkene Sianco og Hobbytrain i Drammen, og Vestfold Modelljernbane Import i Horten. Jeg er usikker i hvilken grad H0e-materiell er tilgjengelig i disse butikkene, men de har forskjellige likestrømstrafoer (12v) og H0e-skinner.
Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2007 at 13:25

Hei

Electradeshop i Sandefjord har H0e www.electradeshop.no.

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2007 at 15:04
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

... hvor får jeg tak i skinne som det elektriske er kobla til og transformator etc...
Noen av nettbutikkene som er nevnt i tråden her kan sikkert skaffe deg det du ser etter.

Når det gjelder tilkobling av strøm fra trafoen til skinnene, så anbefaler jeg at du skaffer deg en loddebolt og lodder ledninger direkte til skinnestrengen. Dersom du bare bruker ett tilkoblingspunkt ett sted på banen kan dette gi deg dårlig strømtilførsel på delene av sporet som ligger lengst fra tilkoblingspunktet.
Jeg anbefaler dessuten at du legger en tykk ledning under hele anlegget og trekker mindre ledninger opp til sporet for hver meter - eller aller helst til hver skinnestreng. Da er du ikke avheng av at strømmen går via skinnelaskene. Over tid kan det bli dårlig kontakt i skinnelasken og da stopper toget når du kommer til et strømløst skinnestykke.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 20:10
da har jeg bestilt startsett! ifra nmj med lok og 4 vogner etc til en billig penge.
men trafo følger ikke med.
har en trix trafo som fulgte med et N skala sett for en stund siden... kan jeg bruke denne?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 20:24
Hei!

Ja, det kan du. Begge systemer er 12v DC.
Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 20:33
kjempepent!  da har jeg råd til litt landskap også :)
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2007 at 16:39
får vel ikke togene før etter jul tenker jeg... eller etter nyttår... ble pakket i dag.

men!
noen som vet hvor jeg kan få tak i en "gruve inngang" eller en slags tunell som ser ut som en gruve inngang? da jeg skal bygge litt gruve kompleks.
tenkte på noe lignende dette:

og et skur lignende dette:

i h0e?
-Jonas
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2007 at 17:13
Hei!

Nå følger det faktisk med ett skur med "trekledning" i det settet du har kjøpt. - Det ser riktignok ikke helt slik ut som bildet i meldingen din, men passer sikkert godt nok inn til en gruvescene allikevell.

Ut fra de vedlagte bildene ser det ut som om de er fra ett 0n30-anlegg, noe som gjør at dersom du ønsker de i kopi i H0-skala må du antakeligvis scratchbygge dem med Northeastern-lister og/eller fyrstikker, dersom de ikke leveres som byggesett. - Noe jeg ikke tror, da de ikke virker kjent for undertegnede. Men ett søk hos Walthers kan jo gi deg en indikasjon på hvas om finnes av nordamerikanske gruvebyggninger.

Skulle du få noen "fyrstikker" til overs, kan du jo "slå ihjel" litt tid i romjulen med dette. LOL
Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2007 at 17:16
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2007 at 19:20
var ikke noen bilder av det som fulgte med ser du. takker for lenker og hjelp!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.