Nybegynner, H0e |
Post Reply ![]() |
Author | |
Jonas ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 16 november 2007 at 22:16 |
skal starte opp med H0e bane. noe som blir nokså stort. har sett rundt, blir 2 analoge baner tror jeg.
hvor får jeg tak i skinne som det elektriske er kobla til og transformator etc.
og gjerne tog og vogner. hele pakka kan du si.
søker helst nettbutikk. ettersom jeg bor langt utti skauen.
takker.
-Jonas
|
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Hvor bor du?
En norsk mj-forretning som har H0e i sitt sortiment, og man kan handle via internett med er Amundsen Hobby i Oslo.
|
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Jonas ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
jeg bor sande i vestfold. rettere sagt hullet som grenser til drammen.
har sett mye på amundsen. bestilt noen hus derfra og.
men jeg finner ikke sånn elektrisk skinne... husker ikke hva dette heter. sånn man kobler transformatoren til skinnene!
og heller ikke noen transformator!
|
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Hei!
Bor du i Sande, bor du jo ikke "midt i skauen". Sånn mj-messig er det jo ganske sentralt siden du bor midt mellom butikkene Sianco og Hobbytrain i Drammen, og Vestfold Modelljernbane Import i Horten. Jeg er usikker i hvilken grad H0e-materiell er tilgjengelig i disse butikkene, men de har forskjellige likestrømstrafoer (12v) og H0e-skinner.
|
|
Med vennlig hilsen
|
![]() |
|
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 819 |
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
![]() |
|
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
Når det gjelder tilkobling av strøm fra trafoen til skinnene, så anbefaler jeg at du skaffer deg en loddebolt og lodder ledninger direkte til skinnestrengen. Dersom du bare bruker ett tilkoblingspunkt ett sted på banen kan dette gi deg dårlig strømtilførsel på delene av sporet som ligger lengst fra tilkoblingspunktet. Jeg anbefaler dessuten at du legger en tykk ledning under hele anlegget og trekker mindre ledninger opp til sporet for hver meter - eller aller helst til hver skinnestreng. Da er du ikke avheng av at strømmen går via skinnelaskene. Over tid kan det bli dårlig kontakt i skinnelasken og da stopper toget når du kommer til et strømløst skinnestykke. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
da har jeg bestilt startsett! ifra nmj med lok og 4 vogner etc til en billig penge.
men trafo følger ikke med.
har en trix trafo som fulgte med et N skala sett for en stund siden... kan jeg bruke denne?
|
|
![]() |
|
Hei!
Ja, det kan du. Begge systemer er 12v DC.
|
|
Med vennlig hilsen
|
![]() |
|
kjempepent! da har jeg råd til litt landskap også :)
|
|
![]() |
|
får vel ikke togene før etter jul tenker jeg... eller etter nyttår... ble pakket i dag.
men!
noen som vet hvor jeg kan få tak i en "gruve inngang" eller en slags tunell som ser ut som en gruve inngang? da jeg skal bygge litt gruve kompleks.
tenkte på noe lignende dette:
![]() og et skur lignende dette:
![]() i h0e?
-Jonas
|
|
![]() |
|
Hei!
Nå følger det faktisk med ett skur med "trekledning" i det settet du har kjøpt. - Det ser riktignok ikke helt slik ut som bildet i meldingen din, men passer sikkert godt nok inn til en gruvescene allikevell.
Ut fra de vedlagte bildene ser det ut som om de er fra ett 0n30-anlegg, noe som gjør at dersom du ønsker de i kopi i H0-skala må du antakeligvis scratchbygge dem med Northeastern-lister og/eller fyrstikker, dersom de ikke leveres som byggesett. - Noe jeg ikke tror, da de ikke virker kjent for undertegnede. Men ett søk hos Walthers kan jo gi deg en indikasjon på hvas om finnes av nordamerikanske gruvebyggninger.
Skulle du få noen "fyrstikker" til overs, kan du jo "slå ihjel" litt tid i romjulen med dette.
![]() |
|
Med vennlig hilsen
|
![]() |
|
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Hei.
Her er det bare å lete.... http://www.walthers.com/exec/search?category=Scenery&scale=H&manu=&item=&keywords=tunnel+portal&instock=Q&split=300&Submit=Search
Mitt forslag: http://www.walthers.com/exec/productinfo/200-351
Ove
|
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
![]() |
|
var ikke noen bilder av det som fulgte med ser du. takker for lenker og hjelp!
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |