MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Flexiskinner for märklin?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Flexiskinner for märklin?

Post Reply Post Reply
Author
ShaiTan View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ShaiTan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flexiskinner for märklin?
    Posted: 14 november 2007 at 22:00
Heisann alle sammen, min første post på dette forumet kommer her

Har de siste dagene fått ny glød i intressen for mj, og nå som det dukket opp litt ekstra penger har jeg bestemt meg for å kjøpe meg et lite startsett. Valget fallt på et Märklin digitalsett, fordi det var märklin jeg vokste opp med, og far min fikk det prenta godt inn at roco og annet skrap skulle vi _ikke_ ha

Uansett, i iveren om å lære mer om mj har jeg surfa rundt på internett til øynene var store og våte. Jeg har funnet en masse skinner (peco?) som er flexi-skinner som jeg syntes virket smartere, og penere, enn de vanlige faste skinnene. Men jeg har ikke funnet noe for märklin? Har sett at de har en original-skinne, men mener jeg leste noe om at det var dårlig flex i de? Og original-deler er vanligvis dyrere enn "kopier", no?

Såh, finnes det gode flexi-skinner for märklin? Hva heter det? Hvor får jeg kjøpt det?

PS. Er strandet i Karasjok for tiden, så sleng gjerne ut noen linker til webshops som har märklin-greier om du har
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2007 at 22:05
Hei og velkommen til hobbyenWink........K-skinne systemet til Marklin har flexi skinner,de er 90 cm. lange og kan kappes til passende lengder uten problem
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2007 at 22:07
Hei!

Flexiskinner er avhengighetsskapende djevler (som alt annet ved denne hobbyen), og fåes i blant annet fra Amundsen.

K-skinner er stikkordet.

-Studenten

edit: To svar på under 10 min, ikke dårlig!

Edited by studenten - 14 november 2007 at 22:09
Back to Top
ShaiTan View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ShaiTan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2007 at 22:11
Wow, takk for kjappe svar

En liten follow-up bare. Er K-skinner en "betegnelse" for skinner som passer märklin? Jeg ser ikke de pluttene i midten på bildet, så jeg må ha det inn med teskje    
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2007 at 23:18
Ja, K-skinner er et av Märklins tre skinnesystemer. C-skinner og (nå utgåtte) M-skinner er de to andre.

edit: bedret gramatikken

Edited by steppen - 14 november 2007 at 23:20
Mvh Stein
Back to Top
ShaiTan View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ShaiTan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2007 at 08:04
Okay, skjønner!

M er vel de jeg vokste opp med? metall-"balast" og stygge som få?
C er de med gummi-balast? Og K er uten balast. Har jeg forstått det riktig?

Er det ingen tredjeparts produsenter av skinner med ledere i midten?

(PS. takk for amundsen-linken! Har vært innom før, men det viste seg at den siden ikke fungerer i det hele tatt i safari/opera på mac, så jeg trodde siden var nede eller noe... Så når noen andre faktsik klarte å finne noe der prøvde jeg i IE windows og da fungerte den som den skulle )
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2007 at 08:16
Du har forstått det riktig. Jeg er ikke kjent med noen tredjepartsleverandør - jeg tror det er så enkelt at Märklin er Märklin og resten er resten..
Mvh Stein
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2007 at 09:15
Når det gjelder Amundsen kan du i Opera bruke View -> Style -> High Contrast B/W. Da kan du shoppe deg fra gård og grunn.

Jeg vet ikke om noen andre enn Märklin som sverger til den typen nei. Finnes forresten overgangsskinner mellom C, M og K. Derfor er det et poeng å finne ut om man har lyst på 3- eller 2-skinnesystem, fordi forskjellene er store i både utvalg og pris. Som regel er det ikke noe problem å bygge om lok/vogner, men man bør kjenne etter om det er dét man vil med mj-hobbyen. Noen klarer aldri bestemme seg.

Jeg for eksempel.

Svein Sando har en utmerket artikkel om dette.

Lykke til med togkjøringa! Jeg begynte også med et startsett, og følelsen av å pakke det opp for første gang er u-b-e-s-k-r-i-v-e-l-i-g...

-Studenten

Edited by studenten - 15 november 2007 at 09:18
Back to Top
karsten View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote karsten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2007 at 11:22
Såvidt jeg vet kan man kjøpe løs midtleder og montere denne på Peco-skinnene...
Dermed kan du bruke Pecos sortiment også.

Edited by karsten - 15 november 2007 at 11:23
mvh Karstein
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2007 at 11:31
Hei
Når det gjelder to- eller treskinnedrift er det klare elektriske forskjeller, vekselstrøm med treskinnedrift eller likestrøm for toskinnedrift. Dermed kan du heller ikke bruke rullende materiell om hverandre - noe som blant annet vises i prisnivået på Märklin/Trix/ombygd Roco mv.
Så valget ligger vel ikke bare på type Märklinskinner men først og fremst om to- eller treskinnedrift.
OlavM
Back to Top
ShaiTan View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ShaiTan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2007 at 11:50
Originally posted by studenten studenten wrote:

Når det gjelder Amundsen kan du i Opera bruke View -> Style -> High Contrast B/W. Da kan du shoppe deg fra gård og grunn.

Aha! Takk for den

Da er det bestillt et lite märklin startsett fra Amundsen, må si jeg gleder meg mere til å få det enn til julaften akkurat nå!
Takk for all hjelp så langt
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2007 at 11:52
Flexiskinner er genialt i forhold til at det er mye enklere å planlegge anlegg når du ikke er avhengig av C-skinnenes geometri. Men visuelt kan det bli like bra med C-skinner hvis du benytter stor radius og og ballasterer utenpå.

Dette anlegget er bygget med C-skinner som først er rustmalt, og deretter ballastert:

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2007 at 13:12
Vestfold Modelljernbane Import fører Pecos Midtleder for vekselstrøm.
Gå til Peco - HO - felles tilbehør
Artikkel PEC SL17 for fleksiskinner og SL18 for veksler.

For riktig lenge siden hadde MiBa noen artikler om selvbygg av 3-skinnespor.  De kalte det "pukotieren". I alle fall i nr 2/78, men mener det også var andre artikler.

Små metallstifter ble presset inn i metallfolie eller tynne metalllister. Hodet ble klippet av først så ikke stiftene skulle blir så synlig.  Stiftene ble plassert mellom svillene så de mer eller mindre gikk i ett med ballasten.
Med tysk grundighet ble det også laget maler slik at man kunne presse flere av gangen.
På den tiden kunne man også få kjøpt ferdige stifter uten hode, men med avrundet topp som ikke  skulle slite så hardt på slepeskoen.
Det var også en produsent som hadde  midtleder som kunne festes til svillene.

Jeg forsøkte Pecos løsning - og har vel en slik liggende her hjemme.
Forsøkte også å bygge om en Peco Medium veksel.
Enden på visa var at jeg  bygde om mitt  siste treskinnelok (et Roco BR116) til toskinne ved å ta ut rele og isolere strømopptak på en side..

Etterhvert ble det 2-skinne drift for meg.
Jeg synes det ser mye penere ut uten "tangstanga" i midten.
Det blir rimeligere i lengden - eller du får mer utstyr for like mye penger
Og - det er mer driftsikkert enn det mange Märklinister påstår.
Men jeg skal innrømme det - at jeg etterhvert gikk over til amerikansk diesel lok som har gode kjøreegenskaper og strømopptak på alle hjul.
De fleste nyere modeller av europeiske lok har jo også fått bedre strømopptak og svinghjul - så jeg vil påstå at dette fungerer bedre i dag enn for 30 år siden.

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.