Flexiskinner for märklin? |
Post Reply |
Author | |
ShaiTan
Nykommer Joined: 08 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 november 2007 at 22:00 |
Heisann alle sammen, min første post på dette forumet kommer her
Har de siste dagene fått ny glød i intressen for mj, og nå som det dukket opp litt ekstra penger har jeg bestemt meg for å kjøpe meg et lite startsett. Valget fallt på et Märklin digitalsett, fordi det var märklin jeg vokste opp med, og far min fikk det prenta godt inn at roco og annet skrap skulle vi _ikke_ ha Uansett, i iveren om å lære mer om mj har jeg surfa rundt på internett til øynene var store og våte. Jeg har funnet en masse skinner (peco?) som er flexi-skinner som jeg syntes virket smartere, og penere, enn de vanlige faste skinnene. Men jeg har ikke funnet noe for märklin? Har sett at de har en original-skinne, men mener jeg leste noe om at det var dårlig flex i de? Og original-deler er vanligvis dyrere enn "kopier", no? Såh, finnes det gode flexi-skinner for märklin? Hva heter det? Hvor får jeg kjøpt det? PS. Er strandet i Karasjok for tiden, så sleng gjerne ut noen linker til webshops som har märklin-greier om du har |
|
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei og velkommen til hobbyen........K-skinne systemet til Marklin har flexi skinner,de er 90 cm. lange og kan kappes til passende lengder uten problem
|
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
studenten
Viderekommen Joined: 27 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Flexiskinner er avhengighetsskapende djevler (som alt annet ved denne hobbyen), og fåes i blant annet fra Amundsen. K-skinner er stikkordet. -Studenten edit: To svar på under 10 min, ikke dårlig! Edited by studenten - 14 november 2007 at 22:09 |
|
ShaiTan
Nykommer Joined: 08 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Wow, takk for kjappe svar
En liten follow-up bare. Er K-skinner en "betegnelse" for skinner som passer märklin? Jeg ser ikke de pluttene i midten på bildet, så jeg må ha det inn med teskje |
|
steppen
Veteran Joined: 30 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, K-skinner er et av Märklins tre skinnesystemer. C-skinner og (nå utgåtte) M-skinner er de to andre.
edit: bedret gramatikken Edited by steppen - 14 november 2007 at 23:20 |
|
Mvh Stein
|
|
ShaiTan
Nykommer Joined: 08 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Okay, skjønner!
M er vel de jeg vokste opp med? metall-"balast" og stygge som få? C er de med gummi-balast? Og K er uten balast. Har jeg forstått det riktig? Er det ingen tredjeparts produsenter av skinner med ledere i midten? (PS. takk for amundsen-linken! Har vært innom før, men det viste seg at den siden ikke fungerer i det hele tatt i safari/opera på mac, så jeg trodde siden var nede eller noe... Så når noen andre faktsik klarte å finne noe der prøvde jeg i IE windows og da fungerte den som den skulle ) |
|
steppen
Veteran Joined: 30 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du har forstått det riktig. Jeg er ikke kjent med noen tredjepartsleverandør - jeg tror det er så enkelt at Märklin er Märklin og resten er resten..
|
|
Mvh Stein
|
|
studenten
Viderekommen Joined: 27 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når det gjelder Amundsen kan du i Opera bruke View -> Style -> High Contrast B/W. Da kan du shoppe deg fra gård og grunn.
Jeg vet ikke om noen andre enn Märklin som sverger til den typen nei. Finnes forresten overgangsskinner mellom C, M og K. Derfor er det et poeng å finne ut om man har lyst på 3- eller 2-skinnesystem, fordi forskjellene er store i både utvalg og pris. Som regel er det ikke noe problem å bygge om lok/vogner, men man bør kjenne etter om det er dét man vil med mj-hobbyen. Noen klarer aldri bestemme seg. Jeg for eksempel. Svein Sando har en utmerket artikkel om dette. Lykke til med togkjøringa! Jeg begynte også med et startsett, og følelsen av å pakke det opp for første gang er u-b-e-s-k-r-i-v-e-l-i-g... -Studenten Edited by studenten - 15 november 2007 at 09:18 |
|
karsten
Nykommer Joined: 27 februar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Såvidt jeg vet kan man kjøpe løs midtleder og montere denne på Peco-skinnene...
Dermed kan du bruke Pecos sortiment også. Edited by karsten - 15 november 2007 at 11:23 |
|
mvh Karstein
|
|
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Når det gjelder to- eller treskinnedrift er det klare elektriske forskjeller, vekselstrøm med treskinnedrift eller likestrøm for toskinnedrift. Dermed kan du heller ikke bruke rullende materiell om hverandre - noe som blant annet vises i prisnivået på Märklin/Trix/ombygd Roco mv. Så valget ligger vel ikke bare på type Märklinskinner men først og fremst om to- eller treskinnedrift. |
|
OlavM
|
|
ShaiTan
Nykommer Joined: 08 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Aha! Takk for den Da er det bestillt et lite märklin startsett fra Amundsen, må si jeg gleder meg mere til å få det enn til julaften akkurat nå! Takk for all hjelp så langt |
|
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flexiskinner er genialt i forhold til at det er mye enklere å planlegge anlegg når du ikke er avhengig av C-skinnenes geometri. Men visuelt kan det bli like bra med C-skinner hvis du benytter stor radius og og ballasterer utenpå.
Dette anlegget er bygget med C-skinner som først er rustmalt, og deretter ballastert: |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vestfold Modelljernbane Import fører Pecos Midtleder for vekselstrøm.
Gå til Peco - HO - felles tilbehør Artikkel PEC SL17 for fleksiskinner og SL18 for veksler. For riktig lenge siden hadde MiBa noen artikler om selvbygg av 3-skinnespor. De kalte det "pukotieren". I alle fall i nr 2/78, men mener det også var andre artikler. Små metallstifter ble presset inn i metallfolie eller tynne metalllister. Hodet ble klippet av først så ikke stiftene skulle blir så synlig. Stiftene ble plassert mellom svillene så de mer eller mindre gikk i ett med ballasten. Med tysk grundighet ble det også laget maler slik at man kunne presse flere av gangen. På den tiden kunne man også få kjøpt ferdige stifter uten hode, men med avrundet topp som ikke skulle slite så hardt på slepeskoen. Det var også en produsent som hadde midtleder som kunne festes til svillene. Jeg forsøkte Pecos løsning - og har vel en slik liggende her hjemme. Forsøkte også å bygge om en Peco Medium veksel. Enden på visa var at jeg bygde om mitt siste treskinnelok (et Roco BR116) til toskinne ved å ta ut rele og isolere strømopptak på en side.. Etterhvert ble det 2-skinne drift for meg. Jeg synes det ser mye penere ut uten "tangstanga" i midten. Det blir rimeligere i lengden - eller du får mer utstyr for like mye penger Og - det er mer driftsikkert enn det mange Märklinister påstår. Men jeg skal innrømme det - at jeg etterhvert gikk over til amerikansk diesel lok som har gode kjøreegenskaper og strømopptak på alle hjul. De fleste nyere modeller av europeiske lok har jo også fått bedre strømopptak og svinghjul - så jeg vil påstå at dette fungerer bedre i dag enn for 30 år siden. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |