tykkelse på plater |
Post Reply |
Author | |
arildb
Viderekommen Joined: 12 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 november 2007 at 14:19 |
Har peco pensmotorer og lurer på hvor tykk plate jeg må bruke (eller tynn) for at motorene skal nå opp til pensen. Har noen her en formening om det og hvor tykk bør egentlig platen som sporet skal gå på vere for å vere sterk nok?
|
|
Ja, er ikke Mj gøy da
|
|
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Peco pensemotorer er ment å kunne monteres enten direkte mot pensens underside, event med forlenget "styrestreng", slik at du kan senke motoren i forhold til pensen. Se vedlegget som følger med peco pensemotorene.
Når det gjelder tykkelse på plater, er det avhengig av hvor lange spenn du må/vil ha, samt hvilket materiale du bruker.
Du kan for eksempel bruke styrofoamplater på 5 cm (det har jeg valgt) , kryssfiner (kanskje 16 mm?) eller sponplater. Sporunderlaget bør ikke svikte, så her må du nok teste selv.
Platetykkelse er også avgjørende i forhold til hvordan du vil bruke anlegget ditt - skal du kunne klatre opp på platene, eller er ikke det nødvendig - for å være litt ekstrem.
Du får sikkert høre fra tips fra mange andre.
mvh Olav
|
|
OlavM
|
|
arildb
Post Options
Thanks(0)
|
ok:) så jeg må skjere ut spor til pensene i plata med andre ord
|
|
Ja, er ikke Mj gøy da
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
på mitt n-anlegg som jeg nylig rev brukte jeg 3 mm finèrplater. Jeg forlenget da styrestange på vekselmotoren (peco) med et messingrør med innvendig diameter 1mm. De passet akkurat til pensemotorene. Desverre så har det vist seg at de siste pensemotorene har en diameter på 1,1 mm, så de passer akkurat ikke i messingrørene. Men jeg vil tro at om du får tak i messingrør med riktig diameter så er det ingen heksekunst.
På mitt nesten påbegynte n-anlegg så har jeg 6mm kryssfinèr, og det funker det også. Jeg monterer da vekselmotorer på undersiden av plata (med peco sin platemonteringssett). Jeg har skrevet en liten forklaring for hvordan jeg forlenget styrepinnen på vekselmotoren på mjwiki: http://mjwiki.no/wiki/index.php/Modifisere_pl10w Det finnes også en type peco vekselmotor pl10E, tror jeg, som har lengre styrepinne og derfor ikke trenger å få forlenget denne. |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
arildb
Post Options
Thanks(0)
|
Nydelige svar folkens !!!!! Føler nesten at jeg er utlært når jeg får begynt Takk for gode svar og tar gjerne mot flere tips om bygging:) Og strøm til skinner og slikt
|
|
Ja, er ikke Mj gøy da
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ellers så ser jeg at peco har (endelig?) kommet med en pl10WE.
en pensemotor med lavt strømforbruk OG lang styrepinne. |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Hvordan festet du pensmotoren i styrofoam"en, eller festet du motoren direkte i pensen?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
To måter (minst)
- Messingrør og styrestreng gjennom styrofoamen, slik at styrestrengen kan bevege seg fritt i røret - jeg bruker et messingrør med innvendig diameter på 5 mm, med pensemotor festet på en monteringsplate, som er limt med tosidig tape under skumplata.
- Fester motor i pens, og skjærer ut hull gjennom styrofoamen for lufting, bytte av motor. Dekker hullet med tynn plastplate og terrengmaterialer.
Fordelen med den første metoden, som jeg bruker mest, er jo et enklere vedlikehold.
Enjen: Interessant med den motoren som trekker mindre strøm - har noen peiling på hvor mye mindre strøm (fant ikke info på Peco"s hjemmeside)? Edited by olavm - 07 november 2007 at 10:58 |
|
OlavM
|
|
arildb
Post Options
Thanks(0)
|
Når eg først spør "dumme" spørsmål så lurer jeg på dimensjoner på ledningsnettet for Penser, lys i bygninger og gatelys, samt til skinnegangen og til signaler. Ja og dimensjonen på ledninger til skinner og hvor tett jeg må ha strøm til skinnene?
|
|
Ja, er ikke Mj gøy da
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |