MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - tykkelse på plater
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

tykkelse på plater

 Post Reply Post Reply
Author
arildb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arildb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: tykkelse på plater
    Posted: 06 november 2007 at 14:19
Har peco pensmotorer og lurer på hvor tykk plate jeg må bruke (eller tynn) for at motorene skal nå opp til pensen. Har noen her en formening om det og hvor tykk bør egentlig platen som sporet skal gå på vere for å vere sterk nok?
Ja, er ikke Mj gøy da
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2007 at 14:38
Hei
Peco pensemotorer er ment å kunne monteres enten direkte mot pensens underside, event med forlenget "styrestreng", slik at du kan senke motoren i forhold til pensen. Se vedlegget som følger med peco pensemotorene.
 
Når det gjelder tykkelse på plater, er det avhengig av hvor lange spenn du må/vil ha, samt hvilket materiale du bruker.
 
Du kan for eksempel bruke styrofoamplater på 5 cm (det har jeg valgt) , kryssfiner (kanskje 16 mm?) eller sponplater. Sporunderlaget bør ikke svikte, så her må du nok teste selv.  
 
Platetykkelse er også avgjørende i forhold til hvordan du vil bruke anlegget ditt - skal du kunne klatre opp på platene, eller er ikke det nødvendig - for å være litt ekstrem.
 
Du får sikkert høre fra  tips fra mange andre.
mvh Olav
OlavM
Back to Top
arildb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arildb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2007 at 14:43
ok:) så jeg må skjere ut spor til pensene i plata med andre ord
Ja, er ikke Mj gøy da
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2007 at 16:25
på mitt n-anlegg som jeg nylig rev brukte jeg 3 mm finèrplater. Jeg forlenget da styrestange på vekselmotoren (peco) med et messingrør med innvendig diameter 1mm. De passet akkurat til pensemotorene. Desverre så har det vist seg at de siste pensemotorene har en diameter på 1,1 mm, så de passer akkurat ikke i messingrørene. Men jeg vil tro at om du får tak i messingrør med riktig diameter så er det ingen heksekunst.

På mitt nesten påbegynte n-anlegg så har jeg 6mm kryssfinèr, og det funker det også. Jeg monterer da vekselmotorer på undersiden av plata (med peco sin platemonteringssett).

Jeg har skrevet en liten forklaring for hvordan jeg forlenget styrepinnen på vekselmotoren på mjwiki:
http://mjwiki.no/wiki/index.php/Modifisere_pl10w

Det finnes også en type peco vekselmotor pl10E, tror jeg, som har lengre styrepinne og derfor ikke trenger å få forlenget denne.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
arildb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arildb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2007 at 16:31
Nydelige svar folkens !!!!! Føler nesten at jeg er utlært når jeg får begynt Takk for gode svar og tar gjerne mot flere tips om bygging:) Og strøm til skinner og slikt
Ja, er ikke Mj gøy da
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 08:48
Ellers så ser jeg at peco har (endelig?) kommet med en pl10WE.

en pensemotor med lavt strømforbruk OG lang styrepinne.


--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 10:02
Hei!
 
Originally posted by olavm olavm wrote:

Du kan for eksempel bruke styrofoamplater på 5 cm (det har jeg valgt) , kryssfiner (kanskje 16 mm?) eller sponplater.
 
Hvordan festet du pensmotoren i styrofoam"en, eller festet du motoren direkte i pensen?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 10:50
Hei
To måter (minst)
- Messingrør og styrestreng gjennom styrofoamen, slik at styrestrengen kan bevege seg fritt i røret - jeg bruker et messingrør med innvendig diameter på 5 mm, med pensemotor festet på en monteringsplate, som er limt med tosidig tape under skumplata.
 
- Fester motor i pens, og skjærer ut hull gjennom styrofoamen for lufting, bytte av motor. Dekker hullet med tynn plastplate og terrengmaterialer.
 
Fordelen med den første metoden, som jeg bruker mest, er jo et enklere vedlikehold.
 
Enjen: Interessant med den motoren som trekker mindre strøm - har noen peiling på hvor mye mindre strøm (fant ikke info på Peco"s hjemmeside)?


Edited by olavm - 07 november 2007 at 10:58
OlavM
Back to Top
arildb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arildb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2007 at 17:52
Når eg først spør "dumme" spørsmål så lurer jeg på dimensjoner på ledningsnettet for Penser, lys i bygninger og gatelys, samt til skinnegangen og til signaler. Ja og dimensjonen på ledninger til skinner og hvor tett jeg må ha strøm til skinnene?
Ja, er ikke Mj gøy da
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.