Rail Simulator |
Post Reply |
Author | |
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 05 november 2007 at 09:51 |
gamer.no har testet Rail Simulator
http://gamer.no/omtale/pc/rail_simulator/44948 Spillet er laget av Kuju Entertainment som tidligere har laget Train Simulator for Microsoft Spillet får 5 av ti poeng hos gamer.no |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er tydelig at anmelderen har et visst kjennskap til jernbanedrift.
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja. Jeg la også merke til det :)
jeg blei litt nyskjerrig. Er han/hun medlem i mjf? eller njk? Kan han verves? Finnes det vervepremier? hmmmm |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
arildb
Viderekommen Joined: 12 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
|
noen son har prøvd dette? Er det ok eller?
|
|
Ja, er ikke Mj gøy da
|
|
studenten
Viderekommen Joined: 27 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kjøpte det i går, trass gamers anmeldelse. Prøver det ut dagen og kommer med en grundig gjennomgang i kveld :)
|
|
studenten
Viderekommen Joined: 27 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
Railsim fra Kuju Entertainment
I hylla mi ligger det simulatorspill som Silent Hunter, Microsoft Flight Simulator, Trainz Railroad Simulator, Bus Driver og Shipsim, alle i komplette serier. Jeg har nok en sær interesse når jeg kan la meg underholde i timesvis av det som er andre menneskers høyst ordinære jobb. Men det er noe spesielt med tog, båter, fly og busser. Derfor er det alltid spennende når en ny simulator entrer spillhylla. Min jernbanefaglige bakgrunn begrenser seg for øvrig til trikkelappen og en arbeidsuke på Ski stasjon da jeg gikk på ungdomsskolen. Med andre ord trenger ikke Rail Simulator annet enn å fremstå som realistisk for at jeg skal bli lurt til å tro at jeg kjører tog på "ornt"li". Brukervennlighet Når man starter Rail Simulator blir man presentert for diverse logoer før hovedmenyen kommer. Den er logisk bygget opp, og har en veldig kjekk "smulesti" som gjør at man lett finner tilbake om man har klikket for mye. Bakgrunnen krydres av skogslyder og tog som raser forbi - her mangler det bakgrunnsmusikk. Det er et feilgrep fra Kujus side. Hele menyen fremstår nemlig som identitetsløs og lite gjennomarbeidet. Her får du ingen grafisk fremstilling av linjene. I stedet finner du halvannen side med linjas historie. Det er når du leser denne romanen at togromlingen i bakgrunnen blir slitsom. Velger du å gjennomføre et oppdrag får du ingen grafisk fremstilling av ruten, eller bilder av materiellet du skal kjøre. Du får heller ikke vite hvor lenge oppdraget er ment å vare, eller hva slags vær du kan forvente. Dette gjør at du må jobbe litt med spillet for å finne deg din favorittlinje og ditt favorittog. Hovedmenyen tilbyr også "Free play" uten at jeg kan se at det fungerer. Linjer og materiell Linjene som følger med Rail Simulator er Oxford-Paddington, Bath Green Park-Templecombe, Newcastle-York og Hagen-Siegen. Ingen fete amerikanske diesellok her. Men det gjør ingen ting, fordi det er bra materiell som trafikerer disse linjene. Blant annet DBAG Class 101, British Rail Class 166 og min favoritt Deutsche Bahn BR 294. Både lok og vogner er godt detaljerte, og så vidt jeg kan vurdere svært korrekte. I motsetning til det vi finner oppi en del av godsvognene, det ser nemlig ut som usmusset Märklinplast. Materiellet har store textureflater som gjør at riper og rust sjelden gjentar seg. Bortsett fra når en kjører et par vogner med korn (og det gjør man da stadig). Da ser man dessverre tydelig at det er samme vogna. Lyden er derimot svært god etter mine ører. Jeg kjenner det durer dypt i ryggsøylen når min favoritt trekker et titalls godsvogner (at 294"en har verdens mest pinglete togfløyte lar vi passere i stillhet). Det er også hyggelig å høre Dopplers nattog suse forbi, selv om ikke spillet ikke tilbyr helt riktig effekt. Sandapparatet høres ut som en skikkelig SL95, og InfraPartner trengs i svingene. Der skriker det skikkelig nemlig! Det Rail Simulator taper er på omgivelsene rundt linja. Ingen kjøreledninger går 100 mil i et strekk, eller kan "knekke" i svingene slik de gjør hos Rail Simulator. Buskasset i bakgrunnen fremhever flotte lokomotivtextures, men fremstår ikke som særlig troverdige selv. Bygninger og stasjonsområder er fine å se på, noen av de er faktisk svært realistiske. Bilister og passasjerer gjør derimot sitt beste for å irritere meg. Her kan det anbefales å velge vekk slikt i innstillingene. Kjøreopplevelsen ...er katastrofal. Om jeg ble satt bind for øynene ville jeg ikke hatt sjans til å si hva jeg kjørte. Bortsett fra aksellerasjon og retardasjon virker det som lokene ikke har mange andre variabler. Det eneste som gir et fnugg av kjøreglede er å sette høyttalervolumet på fulltog se om samboeren med hjemmeeksamen reagerer når jeg drar i togfløyta. Man må ha en god hånd på "stikka" uansett hva man kjører og hvilket oppdrag man utfører. Derfor er det en mangel at man ikke kan definere kjørekontroller selv. Er man vant med MS Train Simulator er tastaturkombinasjonene likevel ikke veldig ukjent. Jeg synes det er gøy å bruke vinduspusser når det regner. Jeg synes også det er gøy å bruke vinduspusser når det er sol, for da skriker gummien mot glasset. Bortsett fra i Rail Simulator. Av positive ting kan det nevnes at skyggene i førerhuset endrer seg etter sola og at draw distance er relativt bra. Ting dukker ikke plutselig opp (som i visse andre togsimulatorer) men kommer til syne nesten usynlig. Konklusjon Å spille et simulatorspill handler om å drømme seg bort. Tunnelene i Rail Simulator har kanskje verdens mest serieproduserte vegger, vognene hopper no fryktelig om man forsøker å hekte de på 294"en, svillene er bare en flat papirlapp, trafikkleder er bare en dialogboks og ingen av hjelpevinduene kan flyttes rundt. Kuju var tidlig ute med screenshots og utviklerblogg. Derfor er det trist å se at resultatet ble så middels. Dette spillet har stort potensiale og kan sparke hardt fra seg, neste gang. Men denne gangen er det rett og slett ikke bra nok. Vi har flotte lokomotiver, spennende landskap og flotte landemerker, men innpakningen blir for billig og gjentakelsene for mange. Rail Simulator virker rett og slett uferdig. Jeg forventer at Microsoft Train Simulator 2 overgår Rail Simulator i både realisme og brukervennlighet. Noe annet ville være fryktelig trist. Studenten Edited by studenten - 09 november 2007 at 22:30 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |