MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lokdekoder i Trix EL. 10
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lokdekoder i Trix EL. 10

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 15:18
Løsning: ta med loket til NMJ sin butikk og få de til å fikse det.
Hva de gjorde aner jeg ikke, men nå fungerer det.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2013 at 19:02
Nå nærmer det seg utgivelse av en ny versjon av El10?
 
Ser at den blir også avertert i Trix-utførelse med fabrikkmontert dekoder?
- Det er i så fall merkelig at den ikke skulle være lik med det nylig leverte SJ Ub-loket? Det kom ikke med dekoder - selv om det kanskje har en "ekstra" funksjon i forhold til El10 som gjør det faktisk mer påkrevet.
 
- Ville tro at de blir nok så like rent teknisk - så erfaring fra den nye utgaven av Ub kan man notere seg.
 
Jeg fikk et problem med lysene da jeg satte inn en LP Basic i Ub- loket. - Byttet derfor til en LP V.4.0.
Den fungerte heller ikke tilfredsstillende. - En Uhlenbrock med 4 utganger - klarte heller ikke jobben.
 
Ub har til forskjell til El10 en rød midtlykt i fronten. Denne var alltid svakt tent i begge retninger.
Lysfunksjonen var ellers slik at man kunne tenne lys i begge retninger med Aux. #1 og #2. Med F0 i tillegg, virket det som om loket dimmet opp-og-ned avhengig av kjøreretning?
Sluttlysene er koblet til Aux # 3 og #4 med seriemotstander.
 
Ved nærmere betraktning, ser jeg at det sitter et nytt hovedkort i loket. - Nå er det beregnet for (gammel) NMRA-norm og ikke NEM med 6 "open collector"-utganger uten at det står noen steder annet enn referanse til en Märklin-dekodertype.
Det er vel utelukkende Zimo som har slike (bortsett fra Märklin)? 
Nå var også de røde lysdiodene inne i førerhytta borte.
 
Har ikke lagt merke til om El10 og Ub har dimming på nedre lamper - men tror det neppe? - Så nå er det vel frem med loddebolten igjen for å "mappe om" lysene? Da flytter jeg de røde sluttlysene til Aux #1 og #2 og bruker en enklere dekoder enn Zimo (Uhlenbrock).
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.