MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lokdekoder i Trix EL. 10
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lokdekoder i Trix EL. 10

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
asbjotve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asbjotve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lokdekoder i Trix EL. 10
    Posted: 31 oktober 2007 at 20:58
Noen som har montert inn lokdekoder i dette loket? Tenkte å kjøpe en dekoder for det, men i bruksanvisningen står det at det ikke skal brukes andre dekodere enn Trix sin egen (og leste på et av de norske forumene at denne ikke er noe særlig god).

Så hva anbefaler folket?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 21:42
Jeg har brukt en Digitrax DZ121-dekoder i mitt eksemplar.
Det virket bra.
 
Dessverre har også Trix "kastet seg på  21-pin-plugg-bølgen" og det reduserer utvalget av dekodere som bare er "plug &  play". Har midlertidig benyttet overgangspluggen fra Bachmann fra 21-pin til 8-pin (mest for å se hvordan den fungerte) og det gikk bra. Dette loket hadde klart seg utmerket med 8-pinsplugg (og hadde sikkert også fått det om ikke "slektskapet" til Märklin var så nært)? En 8-pinsplugg tar mindre plass enn 21-pinsvarianten.
Da er det fullt mulig å få digitalisert loket for NOK 200 uten å ta i en loddebolt.
 
Kommer antakelig til å koble rett på pinnene på 21-pinspluggen når jeg finner høvelig kontaktblekk som jeg kan lodde på dekoderledningene.
Dette gir bedre plass og mulighet til å plassere en større (og mer avansert) dekoder i loket.
 
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 22:22
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2986 følg denne linken, så får du se mine erfaringer. Det ser ut til at den dekoderen Trix tilbyr er akkurat det som passer. Min går så sakte at det er nesten ikke mulig å se at den flytter seg på trinn 1, jeg måtte opp på trinn 3 for å få utslag på hastighetsmåleren til Märklin. Maks hastighet var ca. 50 km/t, alt dette uten ekstra programmering.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 22:56
Jeg har ikke fått somlet meg til å bestille dekoder ennå.

Men er det slik at uansett hva slags decoder man velger så kan man kjøre dcc (tilgi en uvitende sjel)....?

Jeg legger merke til at 21 pins dekodere ser ut til å være en god del dyrere enn 8 pins.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 00:03
Etter min erfaring bør du bruke Lenz eller Zimo hvis du ikke får den originale fra Trix. Om disse trenger en omprogrammering for å gi de beste egenskaper vet jeg ikke, men den fra Trix passet perfekt uten annen programmering enn endring av adressen.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 09:49
Egentlig står man ganske fritt til å velge dekodere innen DCC.
El 10 har en konvensjonell likestrømsmotor og de aller fleste dekodere går greit på denne motortypen. Etter min mening er det derfor ikke nødvendig med en avansert og kostbar dekoder i dette loket? Det viktige er om dekoderen har EMF eller "cruise control" og det finnes på mange rimelige dekodere i dag.
Den Digitrax-dekoderen jeg prøvde i El10 gav også gode krypkjøringsegenskaper uten å endre noen CVer.
 
Den "originale" dekoderen fra Trix ser mistekelig lik ut en ESU LokPilot og jeg skulle derfor ikke være forbauset om det er en slik? Märklin får i dag mange av dekoderene sine fra ESU.
Når det gjelder slike dekodere som er produsert av andre enn det merkenavnet tilsier, så bruker det ofte både å være lønnsomt å kjøpe inn basisfabrikatet. De dekoderene som selges under produsentens eget navn er oftest rimeligere og har flere tilleggsfunksjoner som ikke er på de samme dekodere som selges under et annet navn. Roco har "kjøpt" dekodere hos både Lenz og ESU der dette er tilfelle.


Edited by Kjell H. - 01 november 2007 at 09:50
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 10:51
Hei!
 
Jeg har en Lenz Silver 21 i min. Den fungerer perfekt uten å forandre på annet enn adressen.
 
MVH, Tom
Back to Top
asbjotve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asbjotve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 13:24
Jeg har sett på innleget Steinpb og det var visst det samme jeg har lest tidligere, og første gangen jeg kom over det innlegget tolket jeg det som Trix-dekoderen var dårlig. Men ser at det visst ikke er tilfellet etter å ha lest innlegget en gang til. Så nå blir det Trix-dekoder på meg
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 17:30
Hei,
 
Jeg har prøvd en Trix-dekoder i et Trix 3-akslet damplok med dårlig resultat. Nå vet jeg ikke om det er samme dekoderen, men den hadde 21-pins kontakt. Denne dekoderen led av langt fremskredet "Alzheimers", dvs. at den stoppet loket fullstendig hver gang det var dårlig kontakt med sporet, for så å aksellerere fra stillestående igjen (den glemmer hvilken hastighetstrinn den hadde da strømmen forsvant). Dette ga en svært rykkete gange, og krevde mange dytt...Confused
 
Loket fikk så en Zimo-dekoder (med kabel og 21-pins kontakt) og det var ikke til å kjenne igjen. Gikk helt flott, og tidligere sykdomstegn var borteSmile.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 00:25
Hei

Har hatt  to stk Trix SJ Ub i drift snart tre uker. Begge er utstyrt med ESU Lokpilot 21-pins dekoder. Det meste av "flåten" forøvrig har Zimo eller Lenz-dekodere ombord. Lokpilot står ikke tilbake for noen av disse. Rangerfunksjonen er ny for meg, gir krypkjøring som en drøm.

Viktig for meg er å kunne kjøre forbilderiktig iiht LKABs anlegg. De siste årene i drift ble loket ofte kjørt i to-spann for å håndtere nye, større Uad-vogner. Jeg endret hastighetsverdiene til jeg var fornøyd med ett lok, kopierte verdiene over til det andre, slo av cruise-kontrollen, valgte rangerfunksjonen - og lokene kjørte nydelig i spann.


Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 08:36
Hei Terje!
Min erfaring er motsatt.
Når jeg slår av "cruise-control" eller EMFen, så går lokene dårligere da de ikke kompenserer for normal temperaturdrifting og andre årsaker som innvirker på hastigheten. Det som normalt skjer i "rangiergang" er at aksellerasjons- og retardasjons-forsinkelsen blir slått av men EMF-funksjonen beholdes. Jeg kan ikke i farten komme på én dekoder der denne funksjonen er lagt ut som en kontrollerbar F-funksjon. Den er normalt kontrollerbar over en CV som må endres.
 
Dersom El10 går bra med "original" ESU LokPilot men ikke gjør det med en "Trix-dekoder" som antakeligvis er laget av ESU - den og, bekrefter det bare det jeg skrev tidligere om at dekodere ofte er "offspec." når de produseres for et av de større MJ-foretakene? - Det forundrer meg ikke.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 09:19
De har vel fått "en god pris" som de ikke kan si nei til :)
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 15:26
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

.... Jeg kan ikke i farten komme på én dekoder der denne funksjonen er lagt ut som en kontrollerbar F-funksjon. Den er normalt kontrollerbar over en CV som må endres.
 
 
På Zimo MX62/63/64 kan man ved hjelp av settinger i CV 124 velge om F3 eller F4 skal brukes til å kople inn og ut rangeringsfunksjonen, dvs. kople inn og ut bremse- og aksellerasjons-forsinkelsen.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 20:14
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Når jeg slår av "cruise-control" eller EMFen, så går lokene dårligere da de ikke kompenserer for normal temperaturdrifting og andre årsaker som innvirker på hastigheten. Det som normalt skjer i "rangiergang" er at aksellerasjons- og retardasjons-forsinkelsen blir slått av men EMF-funksjonen beholdes. Jeg kan ikke i farten komme på én dekoder der denne funksjonen er lagt ut som en kontrollerbar F-funksjon. Den er normalt kontrollerbar over en CV som må endres.
 


Hei Kjell.

Les innlegget mitt en gang til. Tongue  Lokomotivet går selvsagt best med cruise-control påslått. Det er når jeg kjører to-spann at cruise-control blir slått av for å unngå trekkspill-effekten, dvs at det ene lokomotivet øker hastigheten for å kompenserer for at det andre bremser, og omvendt. Mitt poeng: Til tross for at cruise-controll må slås av, så går to-spannet nydelig.

Jeg har ikke påstått at cruise-controllen kunne slås av vha en funksjonsbryter, jeg skrev at jeg slår den av når jeg kjører to-spann. Selvfølgelig vha endring i CV-verdier.

Mitt forsøksvise hovedpoeng var at ESU-dekoderen gjør jobben sin meget godt. Big%20smile


Edited by Terje Storjord - 02 november 2007 at 20:28
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2007 at 08:25
Du får unskylde meg, Terje!
 Jeg leste det slik som at du klarte å slå av EMFen via en F-funksjon - og det forstod jeg i så fall ikke hvordan du klarte. Når du nevner å legge inn rangeringsfunksjon og slå av cruise-controlen i sammenheng er det lett å misoppfatte? - Jeg lurte på om du hadde funnet "en skjult funksjon"?
 
Ellers er det nok korrekt at det er lettere å hanskes med lok i multitraksjon uten EMF enn med. Man kan da utnytte den "droop-effekten" som oppstår ved økt belastning som gjør at loket sakner farten. Således fordeler belastningen seg bedre mellom lokene.
- At et lok skulle øke farten for å kompensere for bortfall av det andre, forstår jeg ikke? Det fortsetter med samme fart uansett belastning dersom EMF-parameterene er riktig innstillt. - Kanskje jeg er vel "pirkete" her?
 
Tilsvarende drift som du beskriver:
Det er enkelte som påstår at dobbeltlok f.eks. Rocos IORE- og Dm-lok går bedre med 2 dekodere og EMF enn med en.
Det er ikke min erfaring.
For meg medførte det at jeg f.eks. måtte modifisere min BM88 kraftig for å slippe "trekkspilleffekt" som oppstod om jeg brukte en dekoder for hver motorenhet (i prinsippet det samme som 2 lok i multippel). Jeg valgte en dekoder (ESU LokSound2) og med EMF da dette ga best resultat med begge motorer i parallell.
 
Ellers hadde det vært en nyttig opplysning om noen kunne bekrefte at Trix-dekodere er produsert av ESU?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 11:12
 Tillater meg å gjenopplive denne tråden, i tilfelle flere skulle forsøke å installere ESU LokPilot Basic V1.0 eller en av 21MTC-dekoderne fra Bachmann (36-554 eller 36-557). Selv om disse i størrelse ligger godt innenfor "normen" (NEM 660), så er de med 25mm for lange for Trix El 10. Dette har Kjell H. tidligere påpekt, bl.a. her:
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6661&title=omlakkering-el-10
Jeg tror likevel at flere kan bli klar over det om det står i en tråd som spesifikt omhandler dekoder i modellen.

Det er ikke bare i lokkassen det må freses ut. Også den ytterste delen av det ene snekkedrevet, der det ikke er gjenger, må kappes av. Bildet under viser hvordan dekoderen kolliderer med snekkedrevet:


Her er snekkedrevet beskåret, slik at dekoderen passer på understellet:


Til venstre for midten av neste bilde vises hvor det måtte freses i lokkassen:


Om man har lite erfaring med Dremel-verktøy, er det en viss risiko for å skade lokkassen. Med min billige Dremel-klon fra Biltema tok det dessuten en del tid å gjøre utfresingen i lokkassen; det gikk lettest å bruke kappskiven.

På grunn av besværet med fresingen og sannsynlig bortfall av garanti, tror jeg de fleste er tjent med å velge en annen (les: dyrere) dekoder til dette loket. To som jeg har sjekket at passer, er ESU LokPilot V4.0 (21MTC-utgave) og Lenz Silver21+. Begge er under 22 mm lange.



Edited by TorsteinS - 05 mars 2013 at 18:22
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 12:58

Mine eksemplar hadde ikke denne "rette delen" på snekkedrevet. Det kan kanskje variere fra individ til individ?

Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 14:22
Eller satt på motsatt vei?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 16:36

Den har ikke slike "stubber" på mine lok.



Edited by Kjell H. - 15 februar 2013 at 16:52
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 16:54

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Setter du den motsatt vei, går vel loket også i motsatt retning?

Nei, en av samme grunn som en høyregjenget skrue (eller gjengestang) ikke blir venstregjenget om man snur den. Jeg tror imidlertid man kan bytte retning ved å snu motoren opp-ned, da det bytter om på de elektriske tilkoblingene.

"Utvekstene" på snekkedrevene har et spor som muligens brukes til å sørge for at de får riktig vinkel i forhold til hverandre. Tannhjulene på begge sider er jo forbundet via kobbelstengene, og om det ikke er nok dødgang, kan feil relativ vinkel på snekkedrevene gjøre at det ene ikke treffer tannhjulet riktig. Dette er bare en teori fra min side.

Ellers er denne type endringer slikt en må forvente når en produsent endrer produksjonsprosessen eller bytter underleverandør.

Edit: Auda, Kjell, du var litt for sent ute med den endringen...



Edited by TorsteinS - 15 februar 2013 at 16:56
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 17:42
Beklager!
- Så etter jeg hadde postet at dette ble helt feil da jeg hadde  hengt meg opp i "motsatt vei" og ikke svart på saken. - Må prøve å lese bedre!
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 19:46
 "Beskjæringen" av snekkedrevet var forresten fort gjort i forhold til å frese ut mer plass i lokkassen. Man bør ta ut motoren og legge snekkedrevet som skal kappes mot en trekloss e.l., slik at man ikke risikerer å bøye akselen.  

Edited by TorsteinS - 15 februar 2013 at 23:44
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 10:46
Da har jeg endelig fått kjøpt dekoder til dette loket, etter seks år.
Men det står fortsatt dønn stille. Heller ingen lys.
Lokpilot 4.0

Tips til hvordan vi kan feilsøke?
Vi har lokmaus.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 10:49
Virker dekoderen i et annet lok med LokMaus?
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 11:36
Jeg har desverre ingen andre lok med 21 pins dekoder.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 17:01
Originally posted by einjen einjen wrote:

Da har jeg endelig fått kjøpt dekoder til dette loket, etter seks år.
Men det står fortsatt dønn stille. [...]

Fortsatt? Betyr det at du heller ikke har kjørt det analogt?

Jeg ville i alle fall sjekket at det fungerte analogt først. (Husk blindpluggen!) Om det virket analogt for noen år siden, kan det likevel ha lagt seg støv og skitt på hjul og strømopptak, som i så fall må renses.

Om du ikke har analog kjøreregulator, har du antagelig noen batterier eller en batterieliminator som kan gi en passende spenning ut, la oss si 5 til 12 VDC.

Om det kjører analogt uten dekoder, må jeg også spørre om du kan ha satt dekoderen opp-ned. (Se bilder på forrige side.)

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2013 at 11:02
Takk for tips. Skal sjekke med vanlig dc så snart påskeferien er avsluttet.
Loket er aldri kjørt. Har sittet trygt i esken sin i alle disse år.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2013 at 13:21
Ok. Da har jeg forsøkt med en gammel Lima-transformator, og Lego-transformator.

Loket "kjører" bare i en retning. Uansett hvordan jeg vrir hastighetsregulatoren eller bytter ledninger.
Og det kjører ikke... det hopper sakte men sikkert bortover, og kun på aller minste hastighet, og ikke lenger enn ca ti cm, før det er full stopp.

forsøker jeg å øke hastigheten står loket bom stille og gir fra seg en høy summelyd.

Så vidt jeg kan se er det ikke mulig å plugg inn dekoder eller blinplugg feil vei.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2013 at 13:36
Mulig at du må inn på cv 47 og aktivere Motorola protokoll, da Märklin/Trix bruker noen andre farger på print kortet en esu gjør.

CV 47 Bit

Protocol

Value

0

DCC protocol on

DCC protocol off

1

0

1

M4 protocol on

M4 protocol off

2

0

2

Motorola® protocol on

Motorola® protocol off

4

0

3

Selectrix® protocol on

Selectrix® protocol off

8

0



Edited by hamoell - 09 april 2013 at 13:41
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2013 at 06:03
Hei
Om det kjøres med LokMouse har det vel ingenting for seg å aktivere Motorola protokollen ?

Det er faktisk mulig å sette i dekoderen på to ulike måter ved å snu den opp med og vri den 180 grader om jeg ikke husker feil.

Ved testkjøringen, var dette med eller uten dekoder ?
Skal også fungere på DC med dekoder. Det er i alle fall vanlig
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.