MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Noen råd om modellbygging?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Noen råd om modellbygging?

 Post Reply Post Reply
Author
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Noen råd om modellbygging?
    Posted: 31 oktober 2007 at 10:01
Hei!

Kjøpte meg noen små husbyggesett fra Artitec for øvelsens skyld, da jeg aldri har bygget noe slikt. Men jeg må bare spørre her;

Hvordan får dere det til?, hvordan er det mulig å holde delene sammen, helt rett i forhold til vinkler og samtidig lime disse delene sammen?. Jeg trenger minst et ekstra sett med hender for å få det til. Og hvordan påfører dere lim uten at det kommer for mye lim på modellen?.
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 10:45
Jeg slet med det samme og begynte på samme måten. Kjøpte enkle byggesett og lim for å teste ut. Jeg ble litt sånn, test og finn ut. men skal jeg anbefale deg en ting som jeg bruker til bortimot all bygging så er det modelltvinger. Sammen med at man trenger særdeles lite lim (mindre enn man skulle tro) så hjalp det meg som en "ekstra hånd" Jeg kjøpte 2 enkle modelltvinger på Biltema (modell nr. 20-035) og de har virkelig gjort jobben for min del. 
Tut, tut.
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 10:54
Modelltvinger, det skal sjekkes ut med en gang. Spesielt når alle 10 fingre fungerer mer som 10 tær trengs det hjelpemidler.

Problemet med limet er at selv de "minste" dråpene som kommer ut er for store i seg selv. I går endte det med litt for mye søl slik at jeg endte opp med et uthus sittende fast i hånda og et lettere panikkanfall Tongue
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 11:09
Men du vet hva de sier:
Det er bedre med et uthus i hånda enn ti på taket....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 11:12
Det er sant det.

Det er så mye visdom her.
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 17:35
Hva med evt. sprekker og slikt noe?. Der vi i "virkeligheten" bruker sparkel av ymse slag, så bruker man i MJ-verden ... ?
Back to Top
karsten View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 27 februar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote karsten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 15:24

Et annet tips er V-blokker fra Luna-sortimentet: (Nr. 2502)

 
Med disse kan man stabilisere vegger o.l. med rette vinkler.
mvh Karstein
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 08:15
Noe jeg ikke tenkte på, men som gjorde forskjellen som natt og dag var å bruke små biter med maskeringsteip for å holde bitene på plass, samt å påføre limen med en liten pensel eller en q-tip. (Q-tipene kunne loe litt). Men dette er vel ting dere allerede tar som en selvfølge at man benytter Tongue
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 10:42
Når uthusene plasseres i landskapet (som ikke er påbegynt ennå), så ønsker jeg å ha lys inne i 2 av de 3 uthusene, og kanskje montere på ei fungerende utendørs utelampe på det ene av disse. Noen som kan fortelle litt om hvordan dette gjøres og hvilke deler jeg trenger (pærer, kabel, lampe...)
Back to Top
karsten View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 27 februar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote karsten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 11:54
Joda, maskeringstape er gull verdt. Big%20smile
 
Jeg har god erfaring med å sette en kanyle på limflaska. Brekker av den skarpe spissen med en tang først og regulerer også åpningen med tang. Kanylen blir bare stående på limflaska (surrer litt maskeringstape Wink i overgangen mellom kanylen og flaska og etter bruk settes også maskeringstape på tuppen for å unngå uttørking.)
 
Q-tips brukes kjapt til å tørke opp overflødig lim.
mvh Karstein
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 12:07
Først ville jeg tenke på at vegger og tak (og skjøter Wink) som regel er gjennomskinnelige.
Med byggesett fra f.eks. Faller følger det med et "papphus" som passer innvendig og er utført i sort, matt papp. I denne kan det tas ut hull for de vinduene som en ønsker det skal slippe lys ut igjennom. Alternativt kan en male innvendig med dekkende farge.

Fra produsenter som Faller etc fåes lyspærer i sokkel beregnet for innv. belysning, men ved å plassere en slik på bunnplata/underlaget, sees tydelig at "her er en pære midt på gulvet". I mange tilfeller er det best å få plassert lyskilden oppunder taket; da vil også lyset innenfra treffe bakken utenfor som i virkeligheten.

Mange foretrekker i dag lysdioder som er små og hevdes å være vedlikeholdsfrie. Disse finnes i en rekke farger og utførelser. Det skal finnes utgaver som kan koples rett til strømforsyningen (i alle fall for 12V), men de fleste "elektronikkutgavene" er for 1,5V (tror jeg Embarrassed) og må koples med formotstand. Men lysdioder er det andre her som har greie på ....
Bjørn Egil
Back to Top
F.C.Giertsen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote F.C.Giertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2007 at 20:29
Personelig foretrekker jeg plastlimet til Games Workshop i Oslo. Det tørker raskt (5-6 minutter) og sitter bedre enn de fleste Faller og andre produsenters medfølgende lim. På grunn av kort tørketid holder jeg bare veggene inntil kanten av arbeidsbordet til det er tørt nok til å fortsette.
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2007 at 14:31

Artitec lager hus i resin, tjukk lys plast, den skal limes med Araldit o.l. , men  dei lager kanskje i styren også? slik som Faller / Pola osv.-da bruker eg styrenlim.

Gospeltrain
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2007 at 17:50
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:

Artitec lager hus i resin, tjukk lys plast, den skal limes med Araldit o.l.

Mener jeg har hørt at det er CA lim som er det rette for resin jeg?
 
Eirik
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 11:24
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:

Artitec lager hus i resin, tjukk lys plast, den skal limes med Araldit o.l.

Mener jeg har hørt at det er CA lim som er det rette for resin jeg?
 
Eirik
 
 
Så står det i Artitecs byggbeskrivningar i alla fall.
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 14:13
Hva er så CA lim?Ermm  (sånn cirka)??

Edited by EFP&CO - 28 desember 2007 at 14:14
Gospeltrain
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 15:25
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:

Hva er så CA lim?

Cyanoacrylat -lim, populært kalt "superlim".
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Toy_Roller View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toy_Roller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2008 at 18:09
jobber på bilverksted.. der har vi en type super lim som virker som vanlig superlim..
 
men vi har også en fin spray som herder limet på 1 sek..  bruker å bruke det.. har litt tid til å få alt i vinke også spraye på ferdig....


Edited by Toy_Roller - 11 januar 2008 at 18:09
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2008 at 14:06
Sprayen kalles også aksellerator. Kan kjøpes i hobbybutikker med godt utvalg.
 
Petter
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 16:59
jeg bruker ofte jukse lister nor jeg limer modeller..
men det går også å kutte vek overflatig lim
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.