MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynner - tips?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynner - tips?

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 19:17
Hei.
 
Du spør om du kan bruke Peco-skinner, og som sagt ovenfor kan du selvsagt det dersom du skal bruke 2-skinne likestrøm som system (dvs. alt unntatt Märklin).
Jeg vil anbefale at du bruker kode 75 (eventuelt kode 83) som ser vesentlig smekrere og "riktigere" ut enn kode 100. Vogner og lok med både NEM-hjul (etter tradisjonell europeisk standard) og RP25-hjul (etter amerikansk standard) fungerer veldig bra på disse skinnene. RP25 og kode 100 kan være litt tvilsomt Wink. Det er kun gammelt Europeisk materiell med "pizza-kutter-hjul" som ikke vil fungere på kode 75.
 
Hvilket skinnesystem du velger vil vel avhenge mye av hva du vil med banen din. Dersom poenget er å kjøre mye tog og komme raskt igang kan Märklin være et fornuftig valg. Men om modellbyggingen i seg selv er noe som frister, nå eller i fremtiden, så står du friere og kommer lengre med et "likestrøms-system". (Ja-ja, noen vil sikkert protestereEmbarrassed). Det siste har (etter min mening) større utvalg og muligheter med tanke på valg av skinner og veksler for å kunne få til en realistisk sporgang, og vil kunne takle mer forbilderiktige hjul på materiellet.
 
Du bør tenke igjennom om du vil begynne med å bygge et fast-anlegg, i et dertil egnet rom (hvis du harSmile), eller et seksjons- eller modulanlegg. Du bør forsøke å få til å besøke noen som har anlegg og studere og diskutere forskjellige løsninger. Hva du velger til syvende og sist vil nok bli farget av hvem du snakker med, men det er lettere å gjøre seg opp en mening når man ser ting i virkeligheten (virkeligheten er bedre enn tusen bilder, som igjen er bedre enn tusen ordWink).
 
Lykke til!
 
Hilsen Halvor
 
 
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 20:31
Takker så mye for mange matnyttige svar Smile

Begynner å få et klarere bilde over hva jeg vil med anlegget mitt og hvordan jeg i heletatt skal få tatt det første steget.

Målet mitt med anlegget (som forøvrig blir et fastanlegg) er å kose meg med det, bygge det så realistisk og detaljert som jeg er i stand til. I heletatt skape en liten verden hvor hastverk er lastverk.

Det som i alle fall er klart så langt er at jeg går for et likestrøms-anlegg.
Om 100 ser veldig leketøysaktig ut, så er det ikke aktuelt.

Når det gjelder planleggingen og tegning av sporplan så er jeg ikke i tvil om at å legge ut maler og jobbe i 1:1 er en god måte, men når anlegget står plassert 7 mil unna der jeg til daglig bor og kun får jobbet på det i helgene må jeg nok ty til tegneblokka og datamaskinen i planleggingen.

Dessuten skal jeg undersøke om det er noe miljø for dette der jeg bor.

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 22:15
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Når jeg hadde en skisse jeg var fornøyd med ville jeg lagt ut gråpapir på gulvet (evt. anleggsbordet) og tegnet planen i 1:1. Ville lagt det jeg hadde av veksler i kopimaskina og laget papirmaler i 1:1. Det greieste er jo å legge vekslene rett på papiret og tegne rundt dem.

Hvis man ikke har noe spormateriell kan man låne veksler å kopiere, evt blåse opp tegninger fra kataloger e.l.


.. og vi får håpe din framtidige arbeidsgiver har skikkelig store lokaliteter å tilby ...., 1:1 modeller kan bli relativt voldsomme enkelte ganger .. Wink

For øvrig vil jo Märklin/Trix skinnene egne seg ypperlig for din framgangsmåte: man tager en haug skinner og et (ryddet) stuegulv Smile
Da får man på kjøpet prøvekjørt layouten ganske så realistisk også LOL

.., men å kalle det planlegging, er kanskje å ta i ..?

Jeg kjenner enkelte som har skinnegeometrien såpass "inne" at de bedriver (realistisk) anleggsplanlegging på kladdeblokka. Selv har jeg ørten versjoner av både eget anlegg og diverse prosjekter i klubben på PC-harddisken. Uansett store skjermer eller ryddige stuegulv er det nokså greit å kunne diskutere anleggsplaner i papirutgaver; syn"s nå jeg i alle fall Embarrassed
Bjørn Egil
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 22:45
Originally posted by halvors halvors wrote:

 Jeg vil anbefale at du bruker kode 75 (eventuelt kode 83) som ser vesentlig smekrere og "riktigere" ut enn kode 100. Vogner og lok med både NEM-hjul (etter tradisjonell europeisk standard) og RP25-hjul (etter amerikansk standard) fungerer veldig bra på disse skinnene. RP25 og kode 100 kan være litt tvilsomt Wink. Det er kun gammelt Europeisk materiell med "pizza-kutter-hjul" som ikke vil fungere på kode 75. 


Så alt "vanlig" nyere rullende materiell vil fungere på Code 75 spor?? (Roco, Lima, osv....)

Har noen moduler på gang (ikke Fremo) og har ikke bestemt meg for hva slags spor jeg skal bruke.


Edited by Yngve - 24 oktober 2007 at 22:46
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2007 at 08:32
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:


Uansett store skjermer eller ryddige stuegulv er det nokså greit å kunne diskutere anleggsplaner i papirutgaver; syn"s nå jeg i alle fall Embarrassed


Helt enig, og jeg mener absolutt at papirplaner i passende skala (feks 1:20 i motsetning til å legge ut planen av *anlegget* i 1:1) er greie når man skal formidle sine tanker til andre.

Og jeg mener absolutt at man kan tegne realistiske planer på frihånd med gridsystemet. Det er selvsagt viktig at man har det klart for seg hvor lang feks en veksel er i forhold til det rutenettet man benytter.

Det var en god artikkel om å tegne sporplaner på denne måten i Model Railroader på 80-tallet en gang, men av en eller anen grunn finner jeg dn ikke i indexen på trains.com

Når det gjelder de MJ-cad programmene synes jeg de resultatene jeg har sett kommuniserer elendig.

De beviser sikkert at ting går opp rent geometrisk, men når det gjelder å kommunisere opplevelsen av det ferdige anlegget ser det stivt og traurig ut.

Jeg synes feks. at modeller av anlegget med plastelin-landskap så godt som alltid kommuniserer bedre enn datamodeller.

Men smaken er selvsagt forskjellig.
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2007 at 09:08
Hei
Du kan jo teste 3rdPlanit på http://www.trackplanning.com/, med gratis demoversjon. Her har du muligheter til å velge synsvinkel, kjøre tog i tegningen, og følge utsikten fra et lok som kjører rundt på tegningen din. Ikke akkurat plastilina.
OlavM
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2007 at 23:06
Originally posted by autowern autowern wrote:

- Hva må en tenke på og ha klart før man begynner`?
- Hva trenger man av utstyr (baner, materialer, verktøy, arbeidsplass osv.)
- Må man ha noen form for forkunnskap om noe som helst? (lodding ol.)
 
Hei!
Noe av det du spør om har du fått svar på alt. Men særlig når det gjelder arbeidsplass og lodding har jeg etpar kommentarer. Smile
En fast plass å kunne sitte med hobbypuslingen er VELDIG BRA. Sjøl har jeg ofte satt med diverse småsaker i sofakroken opp gjennom årene, men det er MYE BEDRE å ha et fast arbeidsbord. Smile
Du kan klare MYE på anlegget uten å lodde, men resultatet blir langt bedre (og vanligvis både rimeligere og mer driftssikkert) hvis du finner fram loddebolten og bruker den. Tips: Begynn å lodde på "billige" saker som ledninger og slikt - det gir god trening, hvis du ikke har loddet før.
Lykke til med anlegget!
 
Mvh Jon S.
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2007 at 07:48
Takk for svar!

I går kom et par mindre bygninger og skur som jeg bestilte som "trening" på modellbyggingen. Men jeg innså fort det du sa her om at en fast arbeidsplass er en stor fordel.

Ble litt tungvint å finne fram alt, bygge litt for så å rydde det bort igjen fordi middagen ble klar (ikke populært å okkupere spisebordet til den slags fant jeg ut Smile).
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 11:01
Nå begynner enkelte ting å falle godt på plass. Tidligere var planen å jobbe med anlegget i kjelleren på gårdshuset. Men det har sine begrensinger med lys, plass + at det er en del fukt. Så nå begynner rydding og bygging av lettvegger +++ i et tidligere grisfjøs. Så plass skal det ihvertfall ikke stå på lenger Tongue. Antar at jeg har 150 kvm til rådighet når dette er gjort.

3rd PlanIt er anskaffet, så nå er det bare å sette seg inn i mulighetene programmet har.
Har bare et lite spørsmål, i 3rd PlanIt, finnes det muligheter for å laste ned skinner osv. fra produsenter noe sted?. Tenkte å legge opp hovedbanen med Peco 83, men jeg får bare opp penser når jeg henter inn disse skinnene.
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 14:09
Hei
Fleksskinner tegner du på frihånd/forbinder sporvekselne med. Du bestemmer jo selv lengden av disse og hvordan de skal bues, så de finnes derfor ikke i biblioteket. Selv om du planlegger med 3rdPlanit trenger du jo ikke å vite nøyaktig hvor dine fleksskinner skjøtes.
OlavM
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 14:12
Ok. Tenkte bare litt i forhold til å hente ut lister over komponenter jeg. Slik at jeg får bedre kontroll på hva jeg må kjøpe. Men det er vel bare å begynne et sted.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 16:13
Originally posted by autowern autowern wrote:

Ok. Tenkte bare litt i forhold til å hente ut lister over komponenter jeg. Slik at jeg får bedre kontroll på hva jeg må kjøpe. Men det er vel bare å begynne et sted.


Det skal være mulig å få opp hvor mange meter med fleksiskinner du tegner opp. Sjekk om du kan innstille dette under properties eller settings.

Samler krefter til togkjøring i kveld i annet eks-grisefjøs (yes, det er andre som har gjort det før deg, om ikke meg) , så må ta å kikke nærmere på detaljene en dag senere.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 23:04
Originally posted by autowern autowern wrote:

Ok, så det er 00 jeg skal kikke på med andre ord.

Skal jeg være ærlig så vet jeg ikke hva en dekoder er for noe engang.
 
Til opplysning så er skalaen 00 1:76, H0 er 1:87. Men, det ser ikke så aller verst ut med en 00 og en H0 vogn ved siden av hverandre, dette kan Carl-F bekrefte, eller tar jeg heelt feil nå? Dead
 
 
Hilsen Magne H.L.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 12:01
Forskjellen er nok større enn du tror. Her er et bilde av DSB traktor nr 6 i to utgaver. Til venstre en Lima modell i 00-skala utgitt som DSB utgave. Til høyre Rocos modell av samme lokomotiv i H0.
 
 
De engelske vognene ville i 1/87 se små ut i forhold til norske og andre europeiske vogner, dette pga mindre lasteprofil i England. Når du plasserer en engelsk vogn i 00 sammen med andre vogner i HO ser det allikevel ikke så galt ut. Gjelder selvfølgelig også for lokomotiver.
 
Petter
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 17:22
Originally posted by autowern autowern wrote:

Ok. Tenkte bare litt i forhold til å hente ut lister over komponenter jeg. Slik at jeg får bedre kontroll på hva jeg må kjøpe. Men det er vel bare å begynne et sted.


Se punkt 7.2 i manualen: om object lists (side 68)
Disse opplysningene kan sorteres slik at du kan få en handleliste, dog ser det ikke ut til at det gjelder for fleksiskinner, men
I tegneprogrammet kan du få opp total sporlengde ved å gå til
"Action"-menyen og klikke på
"compute track length"
Hurtigtast:
skift + K

Det burde du gi deg en anelse om hvor mye skinner som går med.
Håper det kan være nyttig for deg.
Jeg lærte i alle fall noe nytt i dag.

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2007 at 14:34
Men kan man kjøre samme lokomotiv på både 00 og H0?.

Et spørsmål til, jeg ønsker meg et britisk anlegg. Finnes andre firmaer enn Hornby som leverer britiske modeller, skinner, tok osv?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2007 at 15:58
Sporvidden er 16,5 mm både i H0 og OO (dermed er sporvidden egentlig feil i 00, den skulle vært ca 19 mm). Strømsystemet er det samme og lokomotiver i H0 og 00 kan derfor fint kjøre på samme spor.
 
Der er mange leverandører av engelsk jernbanemateriell i 00, Bachmann er en av de større. Også Heljan lager lokomotiver i 00.
 
 
 
The Signal Box er  en forhandler i England som mange har positiv erfaring med . Denne siden kan gi et inntrykk av noe av det som er på markedet i 00, men der finnes mye mer.
 
 
Hilsen Petter
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.