MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynner - tips?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynner - tips?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybegynner - tips?
    Posted: 22 oktober 2007 at 08:33
Hei!

Er helt ny her på forumet, og innenfor MJ-verden. Men går med planer om å starte opp hobbyen med modelljernbane. Ideer og planer er det i flusst av, men for å ikke gå på en smell;

- Hva må en tenke på og ha klart før man begynner`?
- Hva trenger man av utstyr (baner, materialer, verktøy, arbeidsplass osv.)
- Må man ha noen form for forkunnskap om noe som helst? (lodding ol.)

Har hatt gryende planer om modelljernbane i 10-15 år, men det har aldri vært anledning til å foretatt første bestilling av utstyr og å sette av plass til noe slikt. :)
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 09:11
Hei og velkommen til verdens fineste hobby!
 
Du spør mer enn ti vise kan svare..... ;-)  Neida, her på forumet vil du nok få svar på disse og alle de spørsmålene som dukker opp efterhvert.
 
Sånn cirkomtrentlig hvor i landet er det du holder til?  Grunnen til at jeg spør er at det endel steder i landet er driftige, trivelige MJ-klubber.  Du behøver jo ikke være medlem for å stikke innom en klubbkveld og slå av en prat og suge lærdom og idéer.  Førstkommende helg er det også en ganske stor hobbymesse i Larvik, hvor det blir en god del MJ, så det kan være en fin start, dersom du ikke holder til altfor langt unna - jeg skal hvertfall dit, selv om det er endel mil unna.....
 
Kast deg ut i det - men stopp gjerne opp littegrann, akkurat som du gjør nå, så du ikke skjærer avgårde i feil retning.
 
MVH
 
Morten M
Frogner i Sørum
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 11:29
Hei og takk for svar!

Larvik blir nok et godt stykke å dra:) Bor i Kristiansund, mens planen er at banen skal bygges opp i på på landet i retning Trondheim, hvor jeg har en masse plass å boltre meg på (Gårdsbruk). Ikke hørt om noen klubber her i Kristiansund, men nå skal det sies at jeg har heller ikke undersøkt så mye rundt det ... ennå.
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 13:01
Velkommen hit!

Trondhjem Modelljernbaneklubb (http://www.tmjk.no/) finner du dersom du ikke stopper ved låven, men fortsetter videre innover..

Ellers er det en oversikt over MJ-klubber dersom du klikker på "MJ i Norge" og deretter "Klubber" i menyen øverst på siden her.

Noe mer informasjon vil gjøre det lettere å guide deg videre:
Siden du har postet i H0-skala-forumet så antar jeg det er den skalaen du har/ønsker å bygge i?
Har du noe materiell (skinner/lokomotiver/vogner) allerede, eller kommer du til å starte med blanke ark? I tilfelle ja, hvilke(t) merke/fabrikat?

Hobbyen (verdens beste, som Morten sier) krever lite kunnskap for å starte, men fungerer godt som unnskyldning til å lære seg det aller meste (fra historie til håndtverkskunnskap, elektronikk til støpning osv) - dersom du har tid og lyst.

Jeg anbefaler deg kanskje å starte med å lese Svein Sando sitt artikkel "Finn deg selv som MJ-er" (http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=203&nid=2&engelsk=0), fordi den kanskje kan gjøre deg litt mer bevisst på hva du vil oppnå med ditt anlegg.

Et estimat på hvor stort areal du kan bruke på anlegget og litt mer om hvilke ideer og planer du har for det, vil også kunne bringe deg flere tips og råd.
Mvh Stein
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 13:41
Ja, H0 har vært bestemt i lang, lang tid. Noe mindre er ikke fingrene mine i stand til å takle, blir det større så ... ja, tar det for mye plass.

Interessant å lese gjennom "Finn deg selv som MJ-er", selv om jeg aldri har vært begeistret for å bli puttet i bås, er planene mine veldig i nærheten av "Landskapsarkitekten" og "modellbyggeren". Men en modelljernbane med realistiske miljøer rundt banen, trenger også en jernbane som ser realistisk ut.

Ser for meg 2-3 spor, rundbane. Hvor i huset det skal stå bestemmer areal, men ser for meg noe rundt 4x3 meter bord med arbeidsområde i midten og på utsiden. Så jeg kan tenke meg en bredde på 1 meter på kortsidene og den ene langsiden, og evt. 0,5 meter på siste langside.

Er dette et realistisk utgangspunkt?. Har ikke noe selvpålagt tidsramme for noe som helst, det kan godt være at jeg holder på med det samme anlegget om alt for mange år Smile
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 14:06
Glemte å svare på følgende:

Nei, jeg starter med blanke ark. Har ingenting per idag, annet enn et par kataloger og noen bygninger som kommer i posten i løpet av noen dager.

Av skinner tenker jeg Märklin
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 14:42
Originally posted by autowern autowern wrote:


Av skinner tenker jeg Märklin


Hmmm. Hvorfor ikke droppe midtkontaktene og gå for den visuellt sett mer realistiske toskinnedriften?

Hvis du allerede nå ser deg selv som "Modellbyggeren" tror jeg det vil være et klokt valg.

Og siden du er nybegynner er det kanskje en ide å starte med en Fremo-modul? Den kan jo senere bygges inn i et anlegg om du ikke harlyst til å lufte den på treff.

Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 14:52
Det er kanskje ikke så dumt å begynne der, hvis det da er som du sier små problemer med å plassere det inn i et større landskap etterhvert.

Vet ikke om motet noen sinne blir stort nok til å begynne å kjøre rundt på arbeidet som er gjort, så det ender nok opp som et veldig stasjonært anlegg kan jeg tenke meg. Så får heller bilder gjøre nytten.

Hva kan anbefales av toskinne-systemer?
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 15:26
Av toskinnesystemet (DC)finnes det MASSE. Det er bare Märklin som har treskinnesystemet (AC), alle de andre driver med DC. Roco er et av de største på DC vel, Hornby deretter. Hornby har mye fint engelsk materiell mens Roco har mye tysk. Hva slags forbilde vil du ha forretsten? Altså hvilket land eller miljø og tidsepoke kan du tenke deg?

Når sant skal sies vil jeg si jeg mener AC er det beste systemet i H0. Jeg har drevet med det lenge og det er mer driftsikkert. Siden du skal la anlegget stå over lenger tid (siden det er et stykke unna tenker jeg...) så kan det hende mye tid vil gå bort til å rense skinnene på et DC system. At DC er mer forbilderiktig er riktig siden AC har de små midtledertaggene i skinnene. Men: De tagene er små og på nye skinner veldig diskret, svært lite å bry seg om hvis du ikke er sær på det...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 15:34
Svein Sando har skrevet en artikkel om "To-skinne-systemet eller Märklin-systemet", men skal du ikke kjøre tog på anlegget spiller dette liten rolle. Skal du derimot kjøre tog der i fremtiden er det et relativt viktig valg.

"Landskap på modelljernbanen" og "Norske jernbaneepoker" er forøvrig to andre av hans artikler som jeg har funnet nyttige (og det var min siste henvisning dit.. Jeg lover! ).

På MJWiki er det også en artikkel om "Ditt første anlegg".

Ellers kan du titte på en føljetongserie som har gått her på forumet: "Hva står på byggebordet?"

Del 1, del 2, del 3 samt del 4. NB! Dette er lange tråder (opptil 20 sider), så bla raskt gjennom og stopp opp der du finner noe interessant.

Ellers vil vel kanskje et fornuftig neste steg være å begynne å skissere anlegget du ser for deg, med sporplaner, stasjoner, grove landskapstrekk osv.!? Laster du skissene opp her er får du ofte mange konkrete og gode innspill.

Når det gjelder konkrete anbefalinger om to-skinnespor overlater jeg med glede plassen til andre..

FREMO-standarden kan du logså lese mer om på sidene til FREMO Norge

Edited by steppen - 22 oktober 2007 at 15:36
Mvh Stein
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 15:43
Hei,
 
Kan føye på at det meste likestrømsmateriel (DC) kan bygges om til AC. Men derimot er det ikke like enkelt å bygge om andre veien... For eksempel bygge om et Marklinlok til DC. 
 
Utvalget av skinner er større innenfor likestrøm. Selv kjører jeg AC og er veldig fornøyd med dette, enkelt å greit togene går uten problemer og jeg slipper å bekymre meg for for rensing av skinner, støv, vendesløyfeproblemtatikk, osv... 
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 16:55
Nå skal vi se om jeg klarer å svare på alt her.

For det første så ser jeg for meg et mer britisk anlegg enn tysk. Det er noe sjarmerende med det (se; "Aidensfield" Wink ). Så da heller det kanskje mer mot Hornby for min del. Og jeg ønsker å kjøre tog, dette er ikke bare for å lage pene landskap og bygninger.

Märklin ble i utgangspunktet valgt for jeg har alltid antatt at det var det "beste", uten tanke på noe rundt elektronikken ol.
Noe forsåvidt er nødt til å sette meg godt inn i forstår jeg, da jeg ikke har den minste erfaring med elektronikk annet enn å skru på en kaffetrakter i ny og ne.

Nå vil anlegget (i hvert fall den første tiden) stå uberørt i ukene, men er der hver helg. Så det blir noen dager det i tilfelle får samlet litt støv. Dessuten går det an å bruke ukedagene på å bygge modeller osv.

Skal se om jeg får tegnet opp en grov skisse over hvordan jeg nå ser for meg at anlegget skal settes opp.

Alle tiders at så mange tar seg tid til å svare på en ferskings` spørsmål. Takker så mye så langt!



Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 17:29
Siden du liker det britiske (Jeg har og veldig lyst på et britisk anlegg, men har for tiden ikke plass til mer tog ) er ikke Märklin et veldig godt alternativ, det skal sies. Hornby er britisk og har et enormt utvalg av modeller.

Man kan lett komme inn i hobbyen ved å kjøpe et startsett, og ofte trenger man litt ekstra skinner med en gang. Da ser du fort hva du har mulighet med hensyn til sporgeometrien!

Lykke til!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 18:59
originally posted by autowern
Skal se om jeg får tegnet opp en grov skisse over hvordan jeg nå ser for meg at anlegget skal settes opp.
 
Hvis du skal bruke hornby bør du kjøpe "hornby virtuel railway2"
Da får du handleliste på alle skinnene du skal kjøpe og du kan planlegge
mye lettere og mer realistisk.


Edited by vetle1 - 22 oktober 2007 at 19:01
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2007 at 08:12
Morn morn!

Tror nok Hornby blir riktig etter å ha studert litt på forskjellige sider her nå.
Tenkte jeg kanskje bare skulle bestille et startsett som det blir anbefalt her, kan uansett benyttes i en utvidelse det.

Men det jeg lurer på ut fra Hornby sine nettsider er hvor i alle dager det kommer frem hvilken skala de forskjellige produktene er i. Noen som vet?

Prøvde meg litt fram med hornby virtuel railway2 i går, men det var et veldig lite utvalg i skinner. 
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2007 at 10:51
lyddle end er n skala. skaledale tror jeg er 00 som er veldig likt H0.
Jeg tror alt materiel er 00 skala.
Men, hvis du skal kjøre digitalt bør du kjøpe lenz 90 den skal være veldig bra. jeg har hørt at hornby har problemer med dekoderene sine.


Edited by vetle1 - 23 oktober 2007 at 10:51
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2007 at 11:03
Ok, så det er 00 jeg skal kikke på med andre ord.

Skal jeg være ærlig så vet jeg ikke hva en dekoder er for noe engang.
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2007 at 12:05
Det er en liten brikke man lodder inn i lokene så kan du kjøre flere lok samtidig. Du kan også få lyddekodere som gjør at loket får authentisk lyd.
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2007 at 14:36
Ok. Da vet man det, merker at kunneskapen bare skyller inn her nå.

Men Hornby, har de noen forhandler her i landet?. Finner ingen ...
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 07:48
Prøver meg på noen av disse programmene for å tegne opp en sporplan nå, men må innrømme at jeg ikke får helt taket på det. Datamessig.

Et CAD system, f.eks. AutoCAD, vil det gjøre nytten?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 08:34
Nå kjenner jeg ikke til om noen leverer applikasjoner til Autocad med funksjonalitet spesielt for skinnelegging, ferdige skinner etc. Men dersom du er kjent med bruken av et slikt DAK-program, er det kurant å tegne (også Wink) mj-anlegg med et slikt.
Jeg har laget meg blokker av de forskjellige skinnebitene fra aktuell produsent (geometrien finnes i katalogene) for enkel innsetting i tegningen.

På den annen side: dersom du ikke kjenner Autocad fra før, er kanskje terskelen like av for et mj-planleggingsprogram som et slikt DAK-program ...
Bjørn Egil
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 08:49
AutoCAD kjenner jeg godt til, har nok brukt min andel av livet på kjedelige dak tegninger.


Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 08:59
Hei
Det finnes en rekke slike programmer spesielt for MJ. Jeg har selv brukt 3rdPlanit og CadRail, og foretrekker førstnevnte. Litt dyr, men mye moro når du først har kommet over de første trinnene i læringskurven.  Finnes også som gratis demoversjoner, så her er det bare å prøve!
 
Søk på nettet så finner du disse og enda flere... I og med at du kan litt AutoCAD bør ikke det være for vanskelig å komme i gang.
Lykke til!
 


Edited by olavm - 24 oktober 2007 at 09:00
OlavM
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 12:48
Et kort spørsmål, kan Peco skinner brukes til mitt anlegg?, er det noe å satse på?
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 13:04
Hei
Ja, Peco er greit dersom du skal gå for to-skinnedrift. Bruker dette selv i HO og er godt fornøyd med kvaliteten. Men vær oppmerksom på at du kan velge mellom Code 100, 83 eller 75 i Peco. Code er skinnehøyden i 100-dels tommer, dvs slik at Code 100 er normal profil der alle hjul går uten problemer. Velger du code 75 er dette ca 3/4 høyde av selve skinneprofilet i forhold til code100, og setter dermed krav til at hjulflenser må være lavere, såkalt rp-25 profil.
 
I tillegg kan du velge mellom tresviller og betongsviller når du bruker fleksible skinner, men du er låst til tresviller i sporveksler.
 
Lykke til!
 
OlavM
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 13:58
Originally posted by autowern autowern wrote:

Et kort spørsmål, kan Peco skinner brukes til mitt anlegg?, er det noe å satse på?


Det håper jeg virkelig!
Trondhjem Modelljernbaneklubb planlegger å benytte Peco-spor på hovedbanen på sitt nye anlegg, og ganske mye av det også...
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 14:03
AutoCAD kjenner jeg godt til, har nok brukt min andel av livet på kjedelige dak tegninger.

Se det ja, da har du jo muligheten til å bruke cad"n til en morsom aktivitet også! Big%20smile

Ved å lage et vettugt innsettingspunkt og en hjelpelinje for å sikre riktig innsettingsretning, er det artig å pusle sammen skinneblokker.

Men dette krever jo en del jobb innledningsvis som du slipper med et program som har ferdig skinne-database; og for en med dak-erfaring burde vel terskelen til et slikt være mindre enn for mange andre Wink


Edited by b e pedersen - 24 oktober 2007 at 14:05
Bjørn Egil
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 14:06
Fant et sett for salg nemlig, SL-100, på finn. Tenkte det kanskje kuenne være en god start.
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 14:08
Terskelen er kanskje ikke så høy, men du verden for en jobb. Hehe. Når man til daglig jobber foran dataskjermen er det lite fristende å bruke hobby-tiden til det samme.

Men på den andre side så har jeg sikkert igjen for det i bøtter og spann! Smile
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 15:20
Originally posted by autowern autowern wrote:

Terskelen er kanskje ikke så høy, men du verden for en jobb. Hehe. Når man til daglig jobber foran dataskjermen er det lite fristende å bruke hobby-tiden til det samme. Men på den andre side så har jeg sikkert igjen for det i bøtter og spann! Smile


Ja, mon tro det?

Hvis jeg skulle designet et mindre anlegg ville jeg gitt beng i CAD-program. Ikke fordi jeg ikke behersker verktøyet (jeg er arkitektstudent og bruker CAD nesten daglig).

Jeg ville først skisset med gridmetoden der du deler inn plassen du har til rådighet i et rutenett der hver rute får plass til en kvart sirkel med den minste sporradiusen du har tenkt å benytte. Da ser man fort hva det er plass til.

Når jeg hadde en skisse jeg var fornøyd med ville jeg lagt ut gråpapir på gulvet (evt. anleggsbordet) og tegnet planen i 1:1. Ville lagt det jeg hadde av veksler i kopimaskina og laget papirmaler i 1:1. Det greieste er jo å legge vekslene rett på papiret og tegne rundt dem.

Hvis man ikke har noe spormateriell kan man låne veksler å kopiere, evt blåse opp tegninger fra kataloger e.l.

Det er heller ikke dumt å lage enkle kopier i papp av de bygningene man har tenkt å ha på anlegget. Dette kan man ta så langt man vil, feks. lage skisselandskap av sammenkrøllet avispapir osv.

For å illustrer hva jeg mener legger jeg ved et bilde av et prøveoppsett av et diorama jeg jobbet med en tid tilbake (aldri ferdigbygd, men jeg garanterer at det ike skyldes dårlig planlegging!)

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.