MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB EL 18 fra SL Butikkdata
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB EL 18 fra SL Butikkdata

 Post Reply Post Reply
Author
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB EL 18 fra SL Butikkdata
    Posted: 12 oktober 2007 at 00:29
Jeg synes jeg leste at SL Butikkdata skal importere EL 18 i NSBs farger - er det noen som vet noe om denne modellen? Jeg tilhører generasjonen som ikke fikk penger på bok før EL 18 var utsolgt, derfor hadde det vært hyggelig om det nå åpnet seg muligheter for en modell.
Men om det bare er en repaint av Lok 2000 er det heller uinteressant...

Edited by Felix - 12 oktober 2007 at 00:30
Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 08:28

Skal visstnok være en metallmodell fra sveitsiske HAG.

Ring SL Butikkdata og spør, da vel! :56 35 81 11
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 08:32
Eneste jeg har hørt om denne modellen er at den skal være noe dyrere enn de øvrige El 18 vi har fått... Snakk om rundt 4000,- slik jeg har forstått det.
Hilsen Andreas.   
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 09:59
Originally posted by Felix Felix wrote:

(...)
Men om det bare er en repaint av Lok 2000 er det heller uinteressant...


Ææææææ nå angrer jeg på det jeg skrev i første innlegg! Det hadde jo vært knall med en EL 18, særlig fordi den for mitt vedkommende kun blir en "hyllemodell"...

En hyggelig mister fra SL Butikkdata kunne opplyse om at det er en metallmodell, repaint av SSB 460. Hvilket betyr at det er noen forskjeller fra den norske versjonen.

Hm... Kanskje hvis jeg setter loket på den øverste hylla, så er det ingen som merker det...

Uansett blir det Birkemo, NMJ, Togbutikken og Trønderfrim som fører loket.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 10:13
Alle El 18 som har vært levert, har vel bare vært en repaint!?
 
Med untak av den "norske" plogen, har vel ingen produsent gjort noe mer?
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 11:20
Fixet ikke Märklin på førerplassen, slik at lokførern sitter på "norsk" side?
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 11:28
Originally posted by JanT JanT wrote:

Fixet ikke Märklin på førerplassen, slik at lokførern sitter på "norsk" side?
 
Japp!
 
img126/1107/img5357qu4.jpg


Edited by Andreas - 12 oktober 2007 at 11:32
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Togbutikken View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører
Avatar

Joined: 02 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 235
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Togbutikken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 12:16
Det dreier seg som tidligere nevnt i tråden om en omlakkering av en "sveitser". Førerrommet og lykteføringen avviker derfor fra NSBs lok.

Se ellers nyhetsprospekt på denne linken : http://www.togbutikken.no/article.asp?id=65


Edited by Togbutikken - 12 oktober 2007 at 12:16
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 13:21
Jeg har den forrige modellen av HAG El 18 (Nr. 283 Norwegen).
 
Foruten en farge som minner mest om tomatsuppe og ikke "NSB nyrød" er den første modellen belemret med diverse feil. Ved henvendelse til min forhandler har jeg fått opplyst at det kun blir en norsk "lakkvariant" av den sveitsiske utgaven. Ingen av detajfeilene blir rettet opp i forhold til norsk forbilde. Dette er etter min mening for dårlig, tatt i betraktning at modellen koster det dobbelte av konkurerende modeller kostet.
 
Her følger en kort opplisting av noen detaljfeil - noen er allerede nevnt:
* Førerplassen på høyre side istedet for venstre side.
* "Sveitsisk lysskifte" - en lampe nederst er tennt i akterenden på loket.
* Modellen har åpning for fløyte over topplyskasteren - tett på norske lok.
* Modellen mangler NEM-feste og det er problematisk å montere alternative koblinger samt få "tett" kobling mellom lok og første vogn.
* Strømavtaker med smalt slepestykke (sveitsisk).
* Diverse feilplassert litterering og feil skriftstørrelse.
 
Ellers er modellen utrustet med en i dag ganske primitiv likstrømsmotor (som gamle Hamo-lok) og gangegenskaper deretter. Den støyer en del. Strømopptaket er heller ikke det beste da loket har hele 4 "gummihjul" på drivboggien. - Kun strømopptak i flensene.
Som positivt er å bemerke at loket er helt i metall og kjennes gedigent ut å ta i.


Edited by Kjell H. - 12 oktober 2007 at 13:23
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2007 at 10:20

Hva med plogene, de er vel norske?

Petter
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2007 at 13:45
...med andre ord må det være et greit utgangspunkt for de (meg) som har lyst til å fikle litt selv etter learning-by-doing-prinsippet Gjør et forsøk jeg.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2007 at 12:38
Etter min mening gjør denne HAG-modellen seg best som en "kuriositet blandt norske MJ-modeller". Jeg synes den er alt for kostbar i utgangspunket som et objekt for modifikasjoner.
 
Da hadde jeg heller satset på en Re4/4 V(460)-utgave fra Märklin eller Roco.
Selv om plogene til Hag ser bra ut, fåes løse ploger til Märklin og Roco.
Ved å satse på en slik utgave brukt som ombyggingsobjekt burde prisen bli 1/4 av en ny HAG-modell.


Edited by Kjell H. - 14 oktober 2007 at 12:42
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2007 at 22:37
Nå er den utsolgt!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
gabriel View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 12 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gabriel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2007 at 12:28
Jeg har modifisert 2 stk sveisiske 460 fra Märklin til El18.   Dette ble gjort på enkleste måte med omlakkering og dekaler kjøpt på Amundsen (en pakke holder til flere lok). 
Jeg gjorde noen enkle endringer på lys (LED) for å få "norsk" lysføring.
Plog kjøpe jeg billig på Electradeshop.  Disse plogene var vanskelig å feste.
Er det noen som vet om andre ploger som egner seg?
Jeg byttet også dekoder.
Totalkostnadene min ble ca 1700 per lok.  Selv om enkelte nagletellere vil rynke på nesen er jeg godt fornøyd, men kunne tenkt meg bedre ploger.

Sist jeg var innom Amundsen Hobby, hadde han flere 460 for likestrøm (Trix) i tilbudskurven.

SmileMvh Gabriel

 

Edited by gabriel - 16 oktober 2007 at 12:31
Gabriel Slørdahl, Balholm
H0, norsk III-V, Märklin C-skinner, Tams Easy Control
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2007 at 20:37
Ploger til el 18
Kontakt meg på epost. Har mye rart liggende.

Terje V.
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2007 at 15:32
Hvet noen om hvor de selger de?
Ser at togbutikken gjør det, men de er utsolgt.
Eirik
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 18:01
Originally posted by eibro eibro wrote:

Hvet noen om hvor de selger de?
Ser at togbutikken gjør det, men de er utsolgt.
 
Roco"s El18 kommer til neste år sammen med El16(2 kvartal?). 
A matter of life and death
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 22:06
kommer Roco med El18? og kommer el.16 først før sommeren?? Har ikke lest noe om el18...
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 22:22
Originally posted by frankm frankm wrote:

kommer Roco med El18? og kommer el.16 først før sommeren?? Har ikke lest noe om el18...
 
 
Roco kommer med EL18 i 2008, i følge nmj.no
 
Se for øvrig forsiden, for mer info.
 
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 22:22
Ja... I følge NMJ sider kommer El 18 i løper av 2008, det samme gjelder El 16, men skulle ikke forundre med om begge nok en gang blir utsatt...
 
 
El 16 står det så langt slutten av mars, men som vi alle vet er det ikke uvanlig at modellen blir utsatt igjen...
 


Edited by Andreas - 22 oktober 2007 at 22:24
Hilsen Andreas.   
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 22:42
ser der ja... det er bra.
av en eller annen grunn får jeg den engelskspråklige siden opp og gidder sjelden å skifte til norsk versjon.. på den engelskspråklige siden står det ingenting om noen ny el18...

Edited by frankm - 22 oktober 2007 at 22:43
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 22:43

Skal du kjøre norsk, så kan du også gjøre som jeg: jeg kjøpte en 460 med norske navn på, og monterte norske ploger på den, og dermed kan den kjøres med norske vogner slik den gikk i test på Bergensbanen. Da slipper du å male den om, og plassering av førerplass er også riktig!!

Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2007 at 13:59

yes, da blir det kansje en el 18 etterhvertSmile                                                                                                              



Edited by vetle1 - 23 oktober 2007 at 14:00
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
gabriel View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 12 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gabriel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2007 at 11:42
Jeg fikk epost fra  NMJ i dag.  Der stod det:
Roco kommer igjen med NSB El18 til neste år (2008). Modellen kommer både i likestrøm og vekselstrømsutførelse. Etter hva vi kjenner til kommer modellen til å ha en meget gunstig pris. Hvis vi ser på tilsvarende modeller i høstprogrammet i Roco ligger disse et sted mellom 800 kr og 1400 kr. Det er naturlig å tro at EL 18 kommer til å ligge i samme prisleie. Mer informasjon kommer senere på våre hjemmesider.http://www.nmj.no

Mvh Gabriel





Gabriel Slørdahl, Balholm
H0, norsk III-V, Märklin C-skinner, Tams Easy Control
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 14:47
Ja, nå blir det masse el18 nytt:

EL18,Roco i dc og ac.
EL18, Hag
EL18, 0-skala fra NMJ
Re465, veldig billig modell som egner seg fint som ombyggingsprosjekt til EL18.
Back to Top
arildb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arildb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 16:13
ja, skal man få en el 16 eller 18 fra nmj vil du måtte smørre deg med tolmodighet. Det utsettelser i verdensklasse fra Roco så vi kan vel se langt etter noen av disse i 2008 er tipset mitt
Ja, er ikke Mj gøy da
Back to Top
Tore View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tore Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 17:34
Hei, jeg har nok vært litt sær og valgt N-skala.  Har du noen ploger i den størrelsen? Driver ombygging av både Di3 og El 18 men sliter med plogene.
 
Tore Hansen
Sande i Vestfold
Tlf 97013072
Tore
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 18:00
Roco har igjen fått fart på salget i "hovedlandet" Tyskland. Dette ble bekreftet gjennom salg fra banken til privat investor nylig. Derfor er det naturlig at dette markedet blir prioritert da de store salgsvolumene er  her? - I den grad det er ledig produksjonskapasitet blir denne satt av til "nisjeproduksjon" som modeller for det skandinaviske marked alltid vil være.
Derfor må man etter min mening nok vente på "ledig, uprioritert plass i køen" for både El 16 og El 18 i norsk utgave? Således tror jeg det er vanskelig for norske forhandlere å vite noe sikkert når modellene kommer?
Dessuten er det ikke andre modeller for tiden som selges i konkurranse.
Ref. nærmest parallellutgivelse av den danske Mz fra HobbyTrade og Roco.
Skulle Märklin eller Trix i 2008 varsle en av disse modeller, blir de(n) nok prioritert?
Back to Top
arildb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arildb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2007 at 20:28
I min verden gjør en jobber etterhvert som det er lovet men tysk presisjon står vel for fall. Når en lover noe må en holde det er nå mitt motto og alle andre jeg kjenner sitt motto. Men vi får smørre en stoooor nistepakke og sette oss ned å vente . Blir nå pensjonist om ca 30 år så jeg kan nyte det da for da er kanskje modellene klare
Ja, er ikke Mj gøy da
Back to Top
Bergenser View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 10 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bergenser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2007 at 11:39
Litt stiv pris kanskje, men Hobby shop i Bergen har en spesialmodell El 18 2260 fra Bergen Modelljernbane til salgs for 2498,-
 
(jeg klarte ikke vente og tok med meg 2255)
 
HO, Norsk, nydesign, digitalt
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.