MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Drømmemodell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Drømmemodell

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2007 at 23:27
På min liste står fortsatt El 16 selv om jeg har skaffet et stykkWink Ellers så er El 18 (som kommer) og Di 8 ønsket.
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2007 at 10:10
Akkuratt nå så er vel min drømmemodell intet ringere enn El16.2206, med ombygde luftinntk, og ettbens pantografer :)
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2007 at 21:11
Originally posted by Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 wrote:

Akkuratt nå så er vel min drømmemodell intet ringere enn El16.2206, med ombygde luftinntk, og ettbens pantografer :)


Det er da fullt mulig å få til! Kjøp en lokkasse fra Scantrain, samt luftinntak og dekaler fra Scandinavian Miniatures. Da har du alt til en modernisert serie1-modell!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2007 at 23:17
Næææh, for komplisert for meg.. Håper Roco sine nye kanskje har en 2206 iblant seg ;)
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 00:21

Drømme modell ja Ermm, hmm.

Fins jo litt å velge i ennå da.

Favoritten er Type 49, til en rimelig penge, men må vell antagelig vente en stund på det Wacko .

Rimelige damp lok er jo en mangell vare.
 
Rimelige store diesel lok er det bra dekning på. Di 3, 4, 5, 6 og MZ
Rimelige nyere EL lok det samme, EL 13, 14, 16 og 18.
 
Motor vogner er det vell ikke så godt deket.
Så BM 86/91 er jo en god kandidat på den siden.
 
 
 


Edited by Tåge - 30 oktober 2007 at 00:22
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 19:28
Har tenkt å skaffe meg 3 Da-lok så kan jeg kjøre multipell da med langt godstog.
Herligt. NMJ har lagd3 varianter. Så med litt flaks lar det seg gjøre!
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 20:04
Nå kommer Roco med en helt super variant til neste år... Skjønner ikke poenget med å må ha de i superline når det likevel lages fine modeller til en overkommelig penge av andre produsenter....

Edited by Andreas - 07 november 2007 at 20:05
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 20:30
Poenget er ikke at de må være superline, de SKAL være superline fordi jeg samler på superline.
Jeg kan nok beskrives som en perfeksjonist,
men jeg personlig blir glad inni meg av å se et flott superlinelok i messing. Jeg blir derimot ikke glad av å se en modell fra roco i trist plast med få detaljer og med det triste plastintrykket.

For meg er det lokene og lokenes utseende som betyr noe.
Kjøper ikke annet enn lok for tiden, det kommer nok ikke til å forandre seg på noen år...på grunn av prisen.
det er jo alltid snakk om smak og behag og prioritering.

Har mange eksempler om folk som snakker om superline lok som flotte modeller bare for de rike...men disse personene ikke har noe problem med å kjøpe seg fire roco-lok.
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 21:03
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Har tenkt å skaffe meg 3 Da-lok så kan jeg kjøre multipell da med langt godstog.


Hvordan skal du klare det hvis du bare kjøper lok?? LOLHehe sorry, kunne ikke dy meg! Tongue


Yngve (som er storfornøyd med trist plast)
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 21:15
Vognene kommer, man har da noen godsvogner til et tog fra før av.... men ikke nok.

De kommer senere, VVEELDIIGG mye senere....
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 21:44
Originally posted by Yngve Yngve wrote:


Yngve (som er storfornøyd med trist plast)
 
Jøss, du òg?! da er vi en hel bestand Wink
 
 
Magne H.L.
som samler på plast med akslinger...
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 22:58

Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Yngve (som er storfornøyd med trist plast)

 

Jøss, du òg?! da er vi en hel bestand Wink

 

 

Magne H.L. som samler på plast med akslinger...


Ja, selvfølgelig har vi en bestand!
Jeg begrunnet bare hvorfor jeg heller vil streve for å få tak NMJ sine istedet for roco sine....
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 23:51
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:


Jeg begrunnet bare hvorfor jeg heller vil streve for å få tak NMJ sine istedet for roco sine....
Dette har jeg egentlig lurt litt på. Altså hvorfor messingmodeller (for eksempel NMJs superline av Di3) sies å være så mye bedre enn for eksempel Roco sine. Det er ingen tvil om at superline modellene er flotte saker. Men kan noen gi en objektiv grunn til at superline skal være så mye bedre?
 
Jeg kan kun svare for meg selv, men når jeg sammenligner Rocos Nohab med en superline Nohab, både utseendesmessig og selvfølgelig kjøreegenskaper og trekkraft, så syntes jeg ikke superline modellen er så mye bedre. Men, det er jo mulig jeg er litt sær. Wink
 
Jeg skulle uansett gjerne likt å høre hva andre mener. Og selvfølgelig høre om en objektiv grunn om temaet.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2007 at 14:42
En grunn må være at de skal være ganske tunge.
En annen grund er at de kanskje kan overleve i 200 år.
 
Men, jeg tror jeg ville kjøpt en messingmodell som ikke finnes i plast
hvis jeg skulle kjøpe en.
 


Edited by vetle1 - 08 november 2007 at 14:45
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2007 at 15:17
Originally posted by vetle1 vetle1 wrote:

En grunn må være at de skal være ganske tunge.
En annen grund er at de kanskje kan overleve i 200 år.
Jeg har ikke dataene for Nohaben lett tilgjengelig, men jeg tror ikke vekten er så forskjellig på superline og Rocos når det kommer til stykket. Et annet sammenlikningsgrunnlag er jo superline utgaven av Di6 og Hobbytrades modell av samme lok. Superline veier 525 gram, mens Hobbytrades veier 508. Altså ikke den helt store forskjellen.
 
Om modellen lever i 200 år spiller ikke så stor rolle for meg....Wink
 
Én ting skal jeg være enig i, og det er at utvalget av superlinemodeller nok har mye å si. Det finnes for eksempel ikke El 8, El 11, 31b, BM 64 eller BM 88 i plast fra noen produsenter. Så skal man ha disse modellene må man nødvendigvis punge ut. Men la oss si at El 8 eller BM 88 kom i plast til en høvelig pris og detaljering som på Rocos eller Hobbytrades modeller. Ville man da allikevel kjøpt en superline? Og i såfall hvorfor?
 
Spørsmålet mitt er kanskje litt sært, men det er nå en av de tingene jeg lurer på da.....
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2007 at 16:07

Originally posted by vetle1 vetle1 wrote:

En grunn må være at de skal være ganske tunge.
En annen grund er at de kanskje kan overleve i 200 år.

 

Men, jeg tror jeg ville kjøpt en messingmodell som ikke finnes i plast

hvis jeg skulle kjøpe en.

 


Ja, der er jeg enig!
de modellene som ikke finnes i noe annet en Superline, er ofte de mest interesante!
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2007 at 16:26

Originally posted by kness kness wrote:

Originally posted by vetle1 vetle1 wrote:

En grunn må være at de skal være ganske tunge.
En annen grund er at de kanskje kan overleve i 200 år.


Jeg har ikke dataene for Nohaben lett tilgjengelig, men jeg tror ikke vekten er så forskjellig på superline og Rocos når det kommer til stykket. Et annet sammenlikningsgrunnlag er jo superline utgaven av Di6 og Hobbytrades modell av samme lok. Superline veier 525 gram, mens Hobbytrades veier 508. Altså ikke den helt store forskjellen.
 

Om modellen lever i 200 år spiller ikke så stor rolle for meg....Wink

 

Én ting skal jeg være enig i, og det er at utvalget av superlinemodeller nok har mye å si. Det finnes for eksempel ikke El 8, El 11, 31b, BM 64 eller BM 88 i plast fra noen produsenter. Så skal man ha disse modellene må man nødvendigvis punge ut. Men la oss si at El 8 eller BM 88 kom i plast til en høvelig pris og detaljering som på Rocos eller Hobbytrades modeller. Ville man da allikevel kjøpt en superline? Og i såfall hvorfor?

 

Spørsmålet mitt er kanskje litt sært, men det er nå en av de tingene jeg lurer på da.....

 

Hilsen  Kjetil


Den største grunnen er vel utseende, detaljer og det flotte messinginntrykket.

Kjøreegenskaper har ve også litt å si, ettersom mange messsingmodeller har perfektekjøreegenskaper.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2007 at 16:47

Angående kjøreegenskaper, så har ikke jeg veldig erfaring fra superlinemodeller, men utifra det jeg har sett finnes det helt klart mengder av serieproduserte modeller som går minst like bra.

Min menig er at vanlige modeller av typen Roco, hobbytrade osv... er fine nok modeller for mitt vedkommende. Helt hvorfor plast skal være så fælt kan jeg ikke helt se... DM 3 er et eksempel på en "plastmodell" som er helt ypperlig når det gjelder detaljer og kjøregenskaper. Greit nok, superline er nok bedre, men jeg synes det blir tåplig å kjøpe en superlinemodell av et lok som laget/lages som til en mer vanlig pris på rundt 1500- 3000 som jeg synes er nok å legge i en modell... Med andre ord synes jeg ikke det er verdt å legge de ekstra lappene i mellom for å få de ytterst få ekstra detaljene som jeg nærmest må frem med mikroskopet for å se...
 
En annen ting er modeller som ikke er laget i annet enn superline, da har jeg ikke noe å velge i...
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2007 at 18:48
Det har gått flere lange diskusjoner på de svenske forumene om hva som gjør en Superlinemodell eller en annen messingmodell så mye mer "verdt" enn f.eks. tilsvarende i plast fra Roco.

Slike diskusjoner har egentlig lite for seg - da alle MJ-ere har sine egne preferanser på hva som er bra og hva som passer lommeboka.

Jeg synes derfor at uhemmet skryt av hva som er best - messing eller plast - blir tåpelig - i hvertfall når det gjelder ferdigmodeller. Det er jo bare å betale så får man det man vil ha ...

Men snakker man om selvbyggede messingmodeller hvor byggeren har laget etsefilm og deler selv - og brukt flere hundre timer på bygge sin nydelig modell av sitt favoritlok - ja da bøyer jeg meg i ærbødighet for slike.
(Håvard H"s Thamshambanelok er et meget godt eksempel. )

Jeg forsøkte en gang på et scratchbygge av en BM64 fra en ET90 (tysk motorvogn). Resultatet ble ikke hva jeg hadde håpet. Til det var det nok for mye detaljer.
Løsningen kom derfor så meget beleilig når NMJ leverte sin utgave av BM64 i Superlineutgave.

Hardangerbanavogna får derfor etterhvert rusle rundt på mitt anlegg - vel vitende om at den er en spesiell modell. Likevel tror jeg ikke det blir utallige Superlinemodeller hjemme hos meg.

Det finnes da mye annet innen MJ å bruke pengene på.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2007 at 19:47
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Jeg synes derfor at uhemmet skryt av hva som er best - messing eller plast - blir tåpelig - i hvertfall når det gjelder ferdigmodeller. Det er jo bare å betale så får man det man vil ha ...
Der er vi helt enige.
 
Grunnen til at jeg spurte er rett og slett fordi jeg selv har forskjellig erfaring med superline og andre messingprodusenter. Det er flotte modeller, for all del. Men sammenlignet med andre produsenter som Roco, Fleischmann etc. kan jeg ikke se at de skal være så utrolig mye bedre enn plastmodeller. Hverken i detaljeringsnivå eller kjøre- og trekkegenskaper. Selvfølgelig er noen findetaljer på messingmodeller bedre gjengitt, men så snakker vi om en håndarbeidsmodell også.
 
Konklusjonen må vel da bli at uhemmet skryt ikke helt passer inn? Hverken for plast eller messing. Jeg trodde jeg var alene om denne konklusjonen, men det ser ut til at andre er på samme spor som meg.
 
Men modellen til Håvard kan vi trygt si er helt konge! Big%20smile
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,086 seconds.