MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norske damplok med tysk forbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norske damplok med tysk forbilde

 Post Reply Post Reply
Author
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Norske damplok med tysk forbilde
    Posted: 30 september 2007 at 11:49
Ønsker å sette opp en liste med tyske damplok i modell som lar seg fornorske.
Hjelp??

Vet om br57, br52 og tigerli. Flere?
Helst modeller som finnes i messingkvalitet.Men alt funker.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 12:18
lokstallen hobby har en roco etterlerannet som lar seg fornorske  til storysker
  ellers tror jeg ikke det er flere
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 12:37
Den du snakker om er sannsynligvis br52...
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 13:04
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Den du snakker om er sannsynligvis br52...
 
Rocomodellen er vel BR57 småtyskern vel...
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 13:24
Så vidt jeg vet, var det også et par eksemplarer av prøysisk T3 eller BR.89 i Norge (Kirkenes). - Mulig ett av disse var en Ptl eller "Glaskasten" etter det jeg har hørt?
I tillegg kan du føre opp 2 stk. smalsporslok Br 98 (221 og 223) som gikk mellom Thamshavn og Løkken. Det ble bygget totalt 3 lok av denne type og det siste er fremdeles i bruk av HSB i Harzfjellene.
 
Alle disse lok finnes som messingmodeller i forskjellige sporvidder.
 
Det er forøvrig en Roco Br. 57 eller "gammeltysker" med "flaggtender" til salgs på Ebay nå i NSB-versjon.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 13:26
hvilken ebay tyske eller engelsk?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 13:28
Tysk Ebay.
Det er skjeldent noe til salgs av norske forbilder på den engelske.


Edited by Kjell H. - 30 september 2007 at 13:28
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 13:32
hva søker jeg på?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 13:34
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 13:36
har noen sett prisen på den!!!!!!!!!!!!!!!!
 
tar jeg feil eller er den på 4,30euro
 
litt upassende til denne tråden men det er en nmj "superline" cdfo.804 post vogn der og


Edited by Stian - 30 september 2007 at 13:38
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 13:39
Gjeldene bud er på 179,99 €
 
Frakten er på 4,3 €
 
Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 13:40
Stian!
 Får du så billig € som til kurs 4,30 er det trolig "svarte penger"? :-)
 
Loket koster minst NOK 1400 + frakt og moms inn i Norge.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 13:41
ok jeg er bare 13 år men jeg har tysk til valg fag og jeg så ikke prisen og er prisen på en del?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 10:00

Tyske BR 52 og BR57, både 2 og 3 doms kan brukes direkte med mindre ombygginger.

Sveitsiske Tigerli må bygges om en del.

Tyske T3 var det to stykk av her, men kun ett ble stående tilbake i nord. T3 finnes i mange varianter så man må finne hvilket nummer den hadde og så sjekke etter bildmateriell på tilsvarende for å kunne si noe om hvor mye den må bygges om.

T3"en som ble brukt som anleggslok i Trondheim kan finnes som modell fra henfarne Röwa/RaiMo. Loket gikk imidlertid tilbake til tyskland under krigen.

Glaskasten var vel også i nord. Om dette ble stående tilbake ved krigsslutt eller returnert under krigen ved jeg ikke.

Terje

Tillegg: Mener å huske et bilde i På Sporet hvor det vises en Glaskasten sammen med en T3 i Syvarangers kaianlegg.

Edited by TeVe - 01 oktober 2007 at 15:29
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 10:25
Utmerkede modeller av T3 finnes hos Märklin/Trix og Fleischmann.
 
Röwa/RaiMo-modellen er mest vanlig som byggesett og har langt dårligere kjøreegenskaper. - Men den var nok forut for sin tid da den ble lansert for 40 år siden?
 
Forøvrig var det en rekke små tyske "feldbahn"-lokomotiver i virksomhet på tyske festningsanlegg under krigen. Sporvidde 600mm. var ganske vanlig. Noen av lokene ble etterlatt i Norge og hugget som skrap etter krigen.
Det er verd å merke seg at disse lokene var i "privat" eie da det var de store tyske entreprenørselskapene som tok dem med opp fra Tyskland. De som hadde best tilstand ble derfor returnert når byggeoppdraget var ferdig.
Det finnes flere slike lok i modell på markedet, både fra Roco,Kehi og andre.
Det er verd å merke seg at Wehrmacht hadde få (om noen?) slike damplok. De hadde derimot en del diesellok i bruk på ammunisjonsbaner.
Derfor er DR-utgaver av damplok oftest for store og derfor ikke korrekte på en norsk anleggsbane.
Back to Top
hoffno View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 06 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hoffno Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 12:21
hei
 
Det ligger en Marklin 63a på Qxl.no
Vidar -KMJK-
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 14:22
Jo det er riktig som du skriver Kjell H. men ingen av T3"ene fra Märklin/Trix eller Fleischmann stemmer opp med den som var i Trondheim. Husk T3 er ikke noe betegnelse på enhetlige lok men et länderbahnlok. De ble bygget i mange varianter og faktisk størrelser så den beste så langt jeg vet er modellen til Röwa. At den er 40 år gammel endrer ikke på det.

Lagt til: Mener å huske at T3lok fra Märklin(Trix og Fleischmann er av de større T3ene. Om det er ønskelig kan jeg finne legge ut mer om T3 som ble brukt i Trondheim. Der finnes det et par bilder og vi vet loknummeret og det finnes også bilder av loknummer svært nær dette i Tyske publikasjoner. Da länderbahn-lok ble tatt over av DRG ble de systematisk registrert slik at lok som fikk samme tillegsbetegnese nok har vært like i størrelse og utrustning.

Edited by TeVe - 01 oktober 2007 at 15:38
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 15:57

Hei!

Nå har jeg "Google"t" litt, og får meg kan det se ut som om T3-typen til Röwa er av samme type Br.89/T3-modellen som er produsert av Fleischmann, Märklin og Trix. Ett eller to slike damplokomotiv måtte den tyske okkupasjonsmakten avstå til Norge etter krigen. Ett skal visstnok ha endt sine dager som skiftelok i Kirkenes, mens det andre ble stående en periode på Marienborg i påvente av en revisjon det tydligvis aldri fikk, før NSB solgte lokomotivet (til Tyskland?). Slik som "Gammelstyskeren" fikk typebetegnelse 61 og "Stortyskeren" 63, skal visstnok Br.89 lokomotivet vært tiltenkt type 62.

For en stund tilbake produserte også DJH model loco ett lite bayersk damplokomotiv (Beyeruth), som var av samme type som ble benyttet på Bruksbanen Askim-Solbergfoss. Er det noen av forumbrukerne som husker prod. nr. på denne modell, da den ikke lenger er i produksjon?

Dersom man kan ta med damplokomotiver med britisk forbilde også, kan det jo nevnes at Keyser lagde 00-modell av Ett byggesett av ett Manning Wardle lokomotiv av samme type som "Ulka". Keyser er dessverre ikke lenger i produksjon, og jeg vet ikke om noe annet firma har overtat Keysers gamle produkt-serie.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 16:14
Hei TeVe!
Det er riktig som du skriver at Br. 89 (og T3) var en samling av smålok med tildels betydelige forskjeller. Den "T3" som gikk i Norge fikk kort NSB-karriere  - om den i det hele tatt ble brukt i Trondheim?
Slike innbyrdes forskjeller var det også på stor- og gammel-tyskerene også og de ble større jo lengre lokene var i drift.
Det å finne en modell som er korrekt er derfor vanskelig, så noen kompromisser får man ta?
Jeg har oppfattet at både Stian og Daniel er unge entusiaster som kanskje ikke har allverdens penger å kjøpe modeller for og er interessert i et velfungerende lok? - Derfor Märkin/Trix- og Fleischmann-utgavene.
 
Jeg har selv en RaiMo-versjon og den er ikke noe å kjøre med - så i stedet for å kjøpe en slik og bli skuffet, ville jeg heller svelge noen optiske kompromisser og få et kjørbart lok. De 2 nyere utgavene har også en filigran "fungerende" Alan-Trick-styring i metall som gjør at dette ser rikigere og bedre ut.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 17:44
At noen velger å anvende Märklin/Trix/Fleischmann som representant for T3 i Norge er uproblematisk for meg.
De kjører bra i motsetning til Röwa/RaiMo hvis motorer som ligger ved er bare å overlate til skrotkassen.
Har tre T3lok; ett Röwa, ett RaiMo i H0 og RaiMo i 0 i forskjellige byggestadier. I tillegg et Röwa Glaskasten.
Morsomme små lok, men man må bruke skohorn for å få inn mtoren.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 18:44

Litt informasjon jeg har funnet om diverse tyske små damplok i Norge:

BR 89.7433 som sto igjen i Kirkenes, er det lokomotivet jeg har funnet mest om. Dette lokomotivet ble aldri tatt over av NSB, men av Sydvaranger Aktieselskap. Her var det til hugging i 1954. Dette lokomotivet står i de Preussiske lokomotivlistene, og er her registrert som et 5 tonns versjon av T3 (BR 89 70-75).
Trix modellen stemmer best med denne; med korrekt størrelse, lengde osv. Noen detaljer er sikkert forskjellig, men det er nærmest umulig å finne ut nøyaktige hvilke. Det finnes i hvertfall et dårlig bilde.
 
BR 89.7250 var i Narvik i 1940-41, men ble deretter sendt tilbake til Tyskland. Etter krigen kom loket til Polen og tjeneste i PKP. Dette loket bør være mulig å finne i tidligere KPEV lokomotiv lister, men den har jeg ikke. Imidlertid er det stor sannsynlighet for at også dette lokomotivet var meget lik Trix modellen. Det finnes i hvertfall et dårlig bilde av dette også.
 
Lokomotivet som sto igjen i Trondheim etter krigen, og hugget i 1949, kom fra Holland. Det var produsert i Tyskland, men jeg har ikke funnet noe som slår fast at dette tilsvarte en T3. Dog sannsynligvis en veldig lik type. Hvis noen har tilgang til lok produksjons listene til Hohenzollern, kan man finne ut litt mer. Har ikke funnet noe bilde av dette.
 
Fleischmann"s modell av BR 89 er av en 6 tonns versjon, som sannsynligvis ikke har vært i Norge. Dette sees enklest på platene som beskytter kraft damprørene på siden av røykskapet (disse er mye bredere enn på 5 tonns versjonen/Trix modellen).
 
Quote: "For en stund tilbake produserte også DJH model loco ett lite bayersk damplokomotiv (Beyeruth), som var av samme type som ble benyttet på Bruksbanen Askim-Solbergfoss. Er det noen av forumbrukerne som husker prod. nr. på denne modell, da den ikke lenger er i produksjon?"
Denne hadde produsjonsnummer: ML241 Baureihe 98 (bayer. D IV)
 


Edited by Asgeir - 01 oktober 2007 at 18:45
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2007 at 17:53
Hei!
 
Takk for ett godt og informativt svar Asgeir!
Bare ett lite oppfølgingsspørsmål:
 
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Denne hadde produsjonsnummer: ML241 Baureihe 98 (bayer. D IV)
 
Jeg tenkte på prod. nr. denne modellen hadde hos DJH. Noen som vet det?
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2007 at 21:21
 ML241 er produksjonsnummeret hos DJH.
Baureihe 98 (bayer. D IV) er DJH"s egen benevnelse på byggesettet.
OKWink
 


Edited by Asgeir - 02 oktober 2007 at 23:00
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2011 at 14:16
Hei!
 
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

 ML241 er produksjonsnummeret hos DJH.
Baureihe 98 (bayer. D IV) er DJH"s egen benevnelse på byggesettet.
OKWink
 
Jeg registrerer at Fleischmann har en BR 98.75 (bayer. D VI) i H0 blandt sine 2011-nyheter, og denne ser ut til å være relativt typelik med lokomotivet på Askim-Solbergfossbanen. Kan noen med bilder av 'forbildet' vurdere og evt. vurdere likheten:
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
lattesweden View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 januar 2011
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lattesweden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2011 at 23:50
Verkar som att Märklin släpper BR52/NSB63 i år, se sidan 132 i deras nyhetsprospekt:
http://medienpdb.maerklin.de/produkte/pdfs/Maerklin_NH-Prospekt_2011.pdf

MVH / Anders Lattermann


Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2011 at 15:31
Hei Asgeir!
Om du ser litt nøyere på nyhetsprospektet til Fleischmann, kan du se at BR 98.75, den sorte utgaven av (bayer D VI) er en "begynnermodell" (som erstatter katalognummer 4000 "Svarte Anna").
Dette loket (4000) ble forøvrig levert i en sterkt forenklet utgave som begynnermodell og var vel heller ikke særlig detaljert.
Dersom du ser, så har Fleischmann 2 (3) utgaver i nyhetsprospektet. Den grønne versjonen er mer detaljert og finnes i 2 utgaver der den ene har lyd! (Forøvrig ganske utrolig at de har fått plass til lyd i et så lite lok!)
Jeg tror ikke du vil få Allan-Trick-styringen med den sorte versjonen som vel er mest aktuell som en "norsk" versjon?
 
"Svarte Anna" var i "gammel" Fleischmann H0-målestokk 1:82 og derfor mye for stort. - Nå skal dette være en nyutvikling, så jeg håper at dette er rettet opp?!
- Forøvrig kan en få 2 vogner, skinneoval og kjørekontroll for € 20 ekstra dersom man kjøper "billigutgaven" i startsett.
 
Glemte i farten å si noe om event. norsk forbilde. Tror ikke at "Askim - Solbergfoss-banen"  sitt lok var mest likt? Det hadde vel hjulstilling 1B.
Jeg tenkte mer på RjB.  lok "Odin" som gikk helt til 1964. Dette loket hadde en liten kullkasse foran førerhytta (i hvert fall på venstre side) og fikk seinere en påhengt kullkasse i tillegg bak.
Ser man bort fra slike detaljer, så ser dette rimelig likt ut.


Edited by Kjell H. - 23 januar 2011 at 15:47
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2011 at 16:30
Märklins skandinaviske nyheter for 2011 (de norske er Stortysker, El19, godsvognsett) ligger i Amundsens webshop og kan forhåndsbestilles. El19 er rimelig, bare såvidt over tusenlappen. Håper Märklin kommer med andre driftsnumre for type 63 og El19 enn sin egen tidligere stortysker (2770) hhv ACME (119 001-5)
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.