MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dovregubbe nsb Type 49a
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dovregubbe nsb Type 49a

 Post Reply Post Reply
Author
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dovregubbe nsb Type 49a
    Posted: 20 september 2007 at 20:51
Kjøreegenskaper??
Bilder???
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2007 at 22:32
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Kjøreegenskaper??
Bilder???


Hva snakker du egentlig om nå?
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2007 at 22:33
Det tråden handler om:
Type 49a norskt damplok, modellen laget av NMJ i 1988.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2007 at 08:22
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Det tråden handler om:
Type 49a norskt damplok, modellen laget av NMJ i 1988.


I emnefeltet har du skrevet:
Emne: Dovregubbe nsb Type 49a

Det er vanskelig å dedusere seg frem til at det er nmj sin 1988-modell du ønsker informasjon om. Det er heller ikke nevnt i innlegget...

Husk å legge inn korrekt informasjon i "emne-feltet" når du poster!
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2007 at 14:08
For å pirke litt videre:
Spørsmålet ligger jo under Modelljernbane i alminnelighet : H0-skala
Jeg misforsto ikke.
Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2007 at 14:16
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Kjøreegenskaper??
Bilder???
 
 
 
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2007 at 15:35

Hadde jeg snakket om loket gjenerelt hadde jeg postet under: Forbildet til mj: Ekte jernbane

Jeg ønsker at folk som har info om dette loket i H0 kunne
svare. De som eventuelt har info om modellen av dette loket i H0. Jeg Regner med at de som har denne modellen eller vet om den vet at NMJ sin modell er den ENESTE som eksisterer av type 49a.

Stiller selvfølgelig spørsmål til de som VET noe, ikke til flisespikkere eller de som ikke tar seg 5 sekunder til å lese emneteksten!

De som har noe de skulle ha sagt om denne modellen tror jeg vet eller skjønner hva jeg snakker om når tittelen er dovregubben type 49a under et H0-forum!

Edited by Daniel Aune - 21 september 2007 at 15:36
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2007 at 21:20
hvis du gir meg noen dager Daniel,skal jeg både gi deg bilder og info......i steden for kverruleringWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2007 at 17:48
Flotte greier, Morten!

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2007 at 12:50

her har du ett bilde så lenge.......

 
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2007 at 14:20
Er en Dovregubben til salgs hos Hobbyland i Bergen, Daniel.  Men du må være spesielt interessert for å kjøpe den tror jeg, kjekk prisWink
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 15:18
NYDELIG bilde, Morten!
Er den din?
Hvor mye koster den i bergen, Svein?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 18:51
22500,-
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 01:45


22500Kr!
Det var nå i meste laget. 17000 hadde vært fint det...
Har nå hørt priser som 10000,15000 og 17000. Men over 20 er for mye, til å med JEG Syns det!
Har uansett ikke mulighet til å kjøpe Gubben NÅ, så slipper å vurdere....

Edited by Daniel Aune - 01 desember 2007 at 20:19
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2007 at 18:51

den er min ja....den er dog ganske fersk i samlingen, så jeg har ikke fått kjørt den ennå....spørs om ikke den skal få en liten "smørings" før jeg prøver den på skinnegangen...

i mens vi venter på det.......her er noen bilder til fra litt ymse vinkler..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2007 at 19:38
nyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyydelige bilder det lokket er helt himelskt det er faktisk finere en 61aEmbarrassed
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2007 at 20:37
Nok et lok i samlingen... Skjønner jeg har litt å ta igjenWink 
 
Bygd den om til AC enda da?
 
Å smøre den kan nok være en ide... Tannhjulene på RC"en jeg hadde med hjem fra Gøteborg var så tørre at loket ikke flyttet seg en cm. før det var blitt smørt... Var helt nytt og modellen var laget i 1995 så kanskje ikke så rartLOL
 
PS: Driver å knoter med Di5"ern... Du har ikke et lite bilde på lager av hva du har gjort med din utgave?


Edited by Andreas - 04 oktober 2007 at 20:38
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2007 at 22:10
den er ikke ombygd til AC ennå.......men 31b derimot ,har fått dekoder,lyd og slepesko.......Di 5 ja.....skal se hva jeg kan fikse i løpet av helgenWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2007 at 23:16
Den er greiWink Kjøpte en Roco dekoder... produsert av lenz for AC... en helt vanlig kjedelig, altfor dyr dekoder....  
 
Hehe kan hende det er Dovregubben fattern hadde en gang du nå sitter påWink Er tross alt ikke laget så veldig mange...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2007 at 23:18

look,plass i massevis til slepesko på 31b.......l

 
 
 
...dovregubben er noe større...WinkWink
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2007 at 23:24
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

 
 
Hehe kan hende det er Dovregubben fattern hadde en gang du nå sitter påWink Er tross alt ikke laget så veldig mange...
 
 
Kan hende.....min er nr 294 av 350?(husker ikke i farta) produserte modeller...
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2007 at 19:56
Da var gutten hjemme fra hedmark.
Flott høstferie, men det ble ikke noe elgjakt denne gang

Flotte bilder

Hvor mye måtte du betale for din???
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2007 at 20:35
ga 15 høvdinger for loket......22500 er i mine ører ren galskap
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2007 at 10:52
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

ga 15 høvdinger for loket......22500 er i mine ører ren galskap


Hva syntes høvdingene om det da? Å bli kjøpt og solgt av hvite og greier.

Og 22 og en halv høvding er galskap ja, kan ikke dele en høvding i to på den måten nei!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2007 at 22:31
Grunnen til den syke prisen (som egentlig ikke er så syk) er at den ar ombygget til vekselstrøm digital.

En helt grusom jobb på et sånt diggert uhyre

Denne jobben skulle vist nok koste rundt 5000. Det virker forstålig sammenlignet med andre lok i samme sjanger.

Angående kjøregenskaper har jeg hørt at disse ikke er de beste.
En gammel modell riktignok men hakker den når den kjører?
Grunnet liten motor har den lav trekkraft.
Noen som har facet problemet og byttet motor eller gjort noe annet med den???
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2007 at 05:55
En sagolik lok-modell.
 
Kan bara grattulera dig Morten.
 
Min uppfattning om priset är att inom snar framtid, så är samtliga lok av detta hantverk upp i sexsiffriga belopp.
 
Så jag är inte förvånad över dina kostnader du presenterar här.
 
Vill jag ha en modell som inte spottas ut i tusentals.
Så får jag betala dessa summor.
 
Jag tycker att det är värt dessa pengar.
 
Vänl  Bo
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2007 at 10:18
Ja, Dovregubben er i mine øyne verdt hver krone.
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2007 at 22:24
Jeg har hatt en Dovregubbe i mange år -  i sin tid ble den kjørt ganske hyppig. Den er jo et skikkelig "Show-Off" lokomotiv - de aller fleste har hørt om dette loket og når man så avslører at man besitter en modell, vil gjerne folk se den i aksjon.
 
Jeg har kjørt ganske lange passasjertog med loket på en bane jeg i sin tid bygde med både stigninger og lange kurver - jeg syns loket trakk godt (nok) og gikk aldeles fint. Alene, i lav hastighet, kan det nok rykke litt, motoren har ikke noe svinghjul, men på godt lagt spor og i normal hurtigtogsfart er det ikke noe problem å bruke denne modellen.
 
Den er for tiden "esket" - men i løpet av noen få uker får den sin velfortjente plass øverst i vitrineskapet. Kanskje den til og med får være med på tur til en egnet bane i nærheten og får luftet seg igjen.
 
Mht priser så er alt snakk om den ene prisen er galskap og den andre OK bare tullprat. Riktig pris for ethvert produkt er det markedet er villig til å betale. Punktum finale!
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 21:53

Dovregubben i modellen er jo leveranseversjon fra 1935.

De av dere som har vært innom modellmuseumet type 49a på nmj sine hjemmesider har kanskje sett bilde av en STERKT smusset type 49a med Witte-røykskjermer og lykten flyttet oppover på snuten. Den "moderne versjonen fra50-tallet"

Var dette en egen versjon NMJ leverte eller en levert på bestilling?

Eller er kanskje dette et type spørsmål jeg må reise og snakke med Finn om for å få svar?

Edited by Daniel Aune - 29 januar 2008 at 21:53
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.